صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
آنا گزارش می‌دهد؛

ساخت نخستین ربات اگزو اسکلتون لگن در کشور با نام هگزا

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی از ساخت یک ربات اسکلت بیرونی برای نخستین بار در کشور خبر داد.
کد خبر : 935299

خبرگزاری آنا؛ فیزیوتراپی را می‌توان یکی از زیرشاخه‌های پزشکی دانست که در درمان بیماری‌های مختلف به‌کاربرده می‌شود. نام این روش درمانی درواقع برگرفته از دو واژه فیزیک و درمان است. فیزیوتراپی سعی دارد تا با بهره‌گیری از ماهیت فیزیک بدن، به بهبود عملکرد اندام‌ها کمک کند. معمولاً این روش درمانی در زمینه درمان مشکلات مرتبط با حیطه اسکلتی و عضلانی کاربرد دارد.

در روزهای اخیر نخستین ربات اندام مصنوعی اگزواسکلتون کشور با نام "هگزا  "HEXA که به‌طور کامل توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و ساخته‌شده است، رونمایی شد.

مرادی متخصص اندام‌های مصنوعی و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار آنا بابیان اینکه ربات رونمایی شده یک ربات فیزیوتراپ برای ناحیه لگن هست ادامه داد: بیمار باید این ربات هوشمند را به تن کند و با توجه مشکلات و ناتوانی‌هایی که فرد دارد، ربات را از طریق نرم‌افزار تنظیم می‌کند.

ایجاد یک الگوی راه رفتن صحیح در بیمار با کمک هگزا

وی افزود: گروهی از ربات‌ها در حوزه فیزیوتراپی تمام بخشی به نام exoskeleton و به معنی اسکلت بیرونی بدن، یعنی یک گروهی قطعات بیرونی به بدن متصل می‌شوند و مثل اسکلت که از داخل باعث حرکت اندام می‌شود عمل می‌کند

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد و موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در طی هفت سال باکار مشترکی که داشتند و همچنین حمایت از این پژوهش توانستند این ربات را طراحی کنند.

مرادی تأکید کرد: این ربات برای بیمارانی که سکته مغزی کرد‌ه‌اند ساخته‌شده است چراکه مغز این افراد یک‌بار آسیب‌دیده و الگوی حرکتی اشتباهی دارند، برخی از حرکات را به‌خوبی نمی‌توانند انجام دهند و به توان‌بخشی طولانی‌مدت نیاز دارند چیزی که و این دقیقاً همان چیزی است که ربات برای این افراد انجام می‌دهد.

هگزا حتی بهتر از نمونه‌های خارجی

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: وزن ربات ساخته‌شده ایرانی خیلی خوب و معقول است، یعنی وزن زیر چهار و نیم کیلوگرم چراکه نمونه‌های خارجی این ربات اکثراً وزنی بیشتر از این مقدار دارند و این قابلیت برای بیماران بسیار مفید است.

وی بابیان اینکه گروه سنی هدف برای این ربات بزرگسالان هستند، گفت: هگزا برای جثه‌هایی که کوچک‌تر از معمول‌اند کاربردی ندارد ولی برای تمام افرادی که اسکلت معمولی دارند و در حد یک آدم بالغ هستند می‌تواند استفاده شود.

{$sepehr_key_2540}

وی افزود: این ربات بیشتر برای افراد سکته‌ای استفاده می‌شود چراکه یک کار تحقیقاتی بزرگ روی دودسته بیماری که سکته‌ای بودن انجام دادیم و نتایج نشان می‌داد بیمارانی با هگزا فیزیوتراپی می‌شدند نسبت به افرادی که به‌صورت معمولی فیزیوتراپی می‌شدند، نتایج خیلی بهتری دریافت کرده‌اند.

مرادی گفت: علاوه بر افرادی که سابقه سکته داشتند استفاده از این ربات برای بیماران باسابقه تعویض لگن یا پیچ و مهره کردن ستون فقرات نیز قطعاً کمک‌کننده است.

هوش مصنوعی موثر در ساخت اسکلت خارجی بدن

وی در خصوص بهره‌گیری از هوش مصنوعی هست در تولید این ربات گفت: ما با یک تیم خیلی ورزیده هوش مصنوعی همکاری کردیم و برای اعلام الگوی حرکات از طریق نرم‌افزار به ربات نیازمند هوش مصنوعی بودیم و چون اهمیت فهم درست ربات از بیماری و حرکات اشتباه موجود در بدن مهم بود دقت و سرعت بالایی هم نیاز داشتیم به همین دلیل از هوش مصنوعی استفاده کردیم.

مرادی در خصوص فروش این ربات توضیح داد: هگزا تجاری‌سازی شده و حالا در مرحله پیش‌فروش است و خوب اتفاقاً پیش‌فروش خیلی خوبی هم داشته است و خوشبختانه میزان این درخواست‌ها از انتظار ما بیشتر بوده است.

وی افزود: در ساخت این ربات تیم‌های دانشجویی بسیار دخیل بودند یعنی در این طرح نه‌تنها یک ربات ساخته و تولید شد تعداد زیادی از دانشجویان از این طریق توانستند تجربه کسب کنند و خب هر یک از این طرح‌های علمی می‌تواند به آینده پزشکی کشور کمک کند.

{$sepehr_key_2541}

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این ربات نمونه‌های خارجی دارد اما نمونه‌های موجود ازنظر قیمتی تقریباً چهار یا پنج برابر گران‌تر از هگزا هستند و از طرف دیگر نمونه‌های خارجی خدمات پس از فروش ندارند و خب ما این قسمت رو کاملاً پشتیبانی

وی در پایان گفت: اثر هوش مصنوعی در زندگی ما روزبه‌روز بیشتر خواهد شد و اگر کسی با هوش مصنوعی نتواند سازگار شود قطعاً در جایگاه پایین‌تری در جامعه قرار خواهد گرفت می‌گیرد

انتهای پیام/

ارسال نظر