صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

داروهای سلول درمانی و ژن‌تراپی اکنون نیازمند سرمایه‌گذاری هستند

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به پیشرو بودن کشور در تولید داروهای بایوتکنولوژی، گفت: اگر به موقع در زمینه سایر حوزه‌های علمی مانند سلول درمانی و ژن تراپی و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری شود مانند بایوتکنولوژی پیشرو می‌شویم.
کد خبر : 935141

مهدی پیرصالحی در گفتگو با آنا، با بیان اینکه در حال حاضر نوآوری‌های دارویی در کشور عمدتا در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی جدید انجام می‌شود، گفت: این شرکت‌ها عمدتا ترکیبی از دانشگاه‌ها و صنعت است، اساتید دانشگاه و دانشجویان ایده‌های خود در این شرکت‌ها به میان آورده و به عرصه عمل می‌آورند.

وی افزود: ما امروز بسیاری از دارو‌های نوآورانه را در کشور تولید می‌کنیم، اما اینها نیاز به حمایت و استمرار دارند. این تولید هنوز به عنوان یک مسیر نیست و هنوز یک اتفاق است. اگر ما بخواهیم سلول درمانی، ژن درمانی و هوش مصنوعی را در حوزه داروی کشور داشته باشیم که مسیر جدیدی در جهان هستند باید برای آن سرمایه‌گذاری کنیم. دولت باید بداند تمام این سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است. اگر این کار را انجام ندهیم کشور‌های همسایه با توجه به سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند از ما پیش می‌افتند.{$sepehr_key_2513}

پیرصالحی بیان کرد: ما از لحاظ دانشی افرادی را داریم که در زمینه نوآوری می‌توانند گام‌های بزرگی بردارند، اما اینها نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت دارند. اگر این اتفاق رخ دهد ما می‌توانیم در این زمینه نیز پیشرو باشیم. ما امروزه در زمینه سلول‌درمانی و ژن‌درمانی از جمله کشور‌های پیشرو در جهان هستیم و شرکت‌هایی وجود دارند که در حال تولید محصولات این چنین است و، اما باید بدانیم که هزینه تولید این دارو‌ها بسیار زیاد بوده و باید از آن حمایت کرد.

پیشرو در بایوتکنولوژی

وی با بیان اینکه همه صنعت دارو به نوعی هایتک است، گفت: در دهه ۸۰ سرمایه‌گذاری خوبی را بر روی بایوتکنولوژی انجام دادیم و امروزه از جمله کشور‌های مدعی در این زمینه هستیم و محصولات بایوتکنولوژی ما امروزه می‌توانند با محصولات خارجی رقابت کنند. اگر موضوع تحریم‌ها وجود نداشته باشد این محصولات می‌توانند حضور خوبی را در بازار‌های خارجی داشته باشند.

رئیس اسبق سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در زمینه بایوتکنولوژی به موقع سرمایه‌گذاری شد و نتیجه آن امروز قابل مشاهده است، گفت: در زمینهعلوم پس از بایوتکنولوژی مانند ژن درمانی و سلول درمانی نیز باید امروز سرمایه‌گذاری شود. اجازه ندهیم با توجه به اینکه تولید این محصولات بسیار هزینه‌بر است شاید این هزینه‌ها تنها از عهده مثلا یک شرکت دانش‌بنیان و یا یک استارتاپ بر نیاید، لازم هم نیست حتما دولت مستقیم سرمایه‌گذاری کند، اما می‌تواند با حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران از این شرکت‌ها حمایت کنند.

امید به تولید داروهای مشتق از پلاسما

وی همچنین در رابطه با سرمایه‌گذاری در تولید دارو‌های مشتق از پلاسما نیز گفت: راه‌اندازی پالایشگاه‌های پلاسما چندین سال یک موضوع دولتی بود، اما هیچگاه انجام نشد. در واگذاری آن به بخش خصوصی نیز اشتباهاتی وجود داشت و اجازه ندادند که در بخش خصوصی هم این موضوع پیش‌برود. با این حال یکی از شرکت‌های خصوصی ما سرمایه‌گذاری را در این زمینه انجام داد و بخشی از آلبومین و IVIG را تولید می‌کنند. با این حال تولید آنها هنوز جوابگوی نیاز کشور نیست. شرکت‌های دیگری نیز سرمایه‌گذاری‌هایی در این حوزه انجام داده‌اند و امیدواریم که این سرمایه‌گذاری‌ها زودتر به نتیجه برسد. اگر ما دست و پای بخش خصوصی را نبندیم، با انگیزه بیشتری فعالیت کرده و ما نیز نتیجه آن را خواهیم دید.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی گفت: اگر زمانی برای داروی هایتکی مانند آلبومین و IVIG ما پلاسمای خود به خارج از کشور می‌فرستادیم و محصول نهایی را وارد می‌کردیم امروزه یک شرکت در داخل ایران همان را تولید می‌کند، امیدواریم با حمایتی که انجام می‌شود هم این تولید کننده ظرفیت خود را افزایش دهند و هم اینکه با حمایت و سرمایه‌گذاری دیگر شرکت‌هایی که وارد عرصه دارو‌های پالایشگاهی شده‌اند نیز موفق شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سلول درمانی دارو
ارسال نظر