صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۷ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
در مراسم رونمایی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور؛

پزشکیان: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حامیان رژیم وحشی صهیونیستی هستند/ کار فرهنگی باید از مدرسه و آموزش شروع شود

رئیس‌جمهور با حضور در محل موزه ملی ایران ضمن بازدید با مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز فعالان این حوزه، از بخشی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور نیز رونمایی کرد و گفت: از حکومت وحشی اسرائیل، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حمایت می‌کنند.
کد خبر : 935119

به گزارش خبرگزاری آنا،  مسعود پزشکیان صبح امروز سه‌شنبه با حضور در محل موزه ملی ایران ضمن بازدید با مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز جمعی از فعالان این حوزه، از بخشی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور که قرار است از فردا در دید عموم قرار گیرد، رونمایی کرد.

این الواح در فاصله سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۴ در مجموعه تخت جمشید در یک محل کشف شدند، اما به دلیل فقدان دانش بازخوانی آنها در کشور، طی توافقی به موسسه شرق‌شناسی آمریکا ارسال شدند تا مورد بازخوانی قرار گرفته و اطلاعات ارزشمند آنها استخراج شود.



این الواح حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره نظم، ساختار و کارکرد‌های حکومت، خدمات اجتماعی از قبیل بیمه و خدمات ارائه شده به اقشار مختلف اجتماعی از جمله زنان باردار و افراد ناتوان، اطلاعات دیگر زیست اجتماعی، عمومی و خصوصی و اطلاعات عمومی کشور است.

تا کنون ۶ هزار و ۸۶۸ قطعه از این الواح طی ۶ مرحله در سال‌های ۱۳۲۷، ۱۳۳۰، ۱۳۸۴، ۱۳۹۸، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به کشور بازگشته است و قرار است مابقی الواح که شامل ۸ هزار و ۱۰۰ قطعه است نیز در مدت ۵ سال آینده به کشور بازگردانده شوند.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور پس از مراسم رونمایی در دیدار با مدیران و فعالان میراث فرهنگی اظهارکرد: یک حکومت وحشی را در منطقه گذاشتند و اروپا و آمریکا و آدم‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند از او دفاع می‌کنند. رژیم صهیونیستی هیچ چارچوب انسانی را مراعات نمی‌کند زن و بچه و پیر و جوان را راحت بمباران می‌کند. خیلی جالب است دم از حقوق بشر می‌زنند می‌گویند شما چرا یک قاتل را اعدام می‌کنید کسی نیست به این نامردها بگوید چرا شما زن و بچه را بی گناه می‌کشید؟

وی افزود: آنچه در مقابل دیدگان شما وجود دارد چه اسمی برایش می‌شود گذاشت. 

رئیس جمهور گفت: ما با این ریشه محکمی که در فرهنگ و حکومت داری و سیاست و ... داریم برای ما یک درسی می‌دهد. شاخص اینکه مدیری می‌تواند بماند یا نه رضایت مردم است.

پزشکیان گفت: ما به عنوان مسئولین مملکت برای ماندن یا نماند یک شاخص بیشتر نباید داشته باشیم آنهم این است که خدمت گذار مردم می‌شویم یا نمی‌شویم. براساس اعتقادمان حرف می‌زنیم و صحبت‌هایم فقط برای رأی جمع کردن نبود.

وی تأکید کرد: دانشگاه تاریخی ربع رشیدی در رده نسل چهارم دانشگاه‌ها بود. چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم دانشگاه‌های ما در بهترین حالت در نسل دو قرار دادند. تحقیقات در دانشگاه‌های امروز بر مبنای نیاز جامعه نیست؛ محققان جداگانه برای خودشان کار می‌کنند. بیش از ۹۰ در صد تحقیقات در حال خاک خوردن روی طاقچه‌ها است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: در ۲۵۰۰ سال پیش ایران بر منطقه گسترده‌ای حکومت می‌کرد و مردم مختلف با هم زندگی سالمی داشتند. در آن زمان هنر با هم زندگی کردن و رشد کردن را داشتیم. اختلافات منجر به استفاده دشمن از فرصت‌ها می شود. در منطقه اگر مسلمانان اختلافات را کنار بگذارند دشمن هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.

پزشکیان افزود: در کشورهای دیگر برای خودشان تمدن‌سازی می‌کنند؛ اما ما که تاریخ و تمدن واقعی داریم آن را فراموش می‌کنیم. میراث فرهنگی، مدارس و دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا دانش‌آموزان و دانشجویان ما با مفاهیم هویتی آشنا شوند. 

وی با بیان اینکه وقتی ما را از ریشه، تمدن، آگاهی و توسعه جدا کنند بی‌هویت می‌شویم و نمی‌توانیم به جایی برسیم، ادامه داد: ایران سرشار از سرمایه‌های فرهنگی، علمی، هنری، سیاسی و حکومتی است.

رئیس جمهور بیان داشت: باید دارایی‌های خودمان را در حوزه میراث فرهنگی مردم فهم بکنیم تا هر ایرانی در هر جای دنیا دلش برای ایران بتپد. نباید هر کسی از ایران می‌رود فکر کند که پشت سرش را هم نگاه نمی‌کند، چنین بی هویتی از نوع آموزش ما شکل گرفته است

انتهای پیام/

ارسال نظر