صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۴ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
در یک پژوهش انجام شد؛

بازخوانی سقوط تاریخی بازار بورس از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰

بازار سرمایه در این زمان با چالش‌ها و اتفاقات ویژه‌ای ازجمله استقبال بی‌نظیر آحاد مردم از سرمایه‌گذاری در بورس در ابتدای سال ۱۳۹۹، آزادسازی سهام عدالت و ریزش شدید بازار در تابستان ۱۳۹۹ را شاهد بوده است.
کد خبر : 935086

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، بازار‌های مالی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد یک کشور است که علاوه بر تسهیل گردش و تخصیص بهینه منابع مالی، ظرفیت پوشش ریسک را برای بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به ارمغان می‌آورد.

در این راستا، مرکز پژوهش‌های مجلس در پژوهشی با عنوان «تبیین وضعیت بازار‌های مالی ایران (بازار سرمایه و صنعت بیمه) طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰» آورده است که بازار‌های مالی در نظام اقتصادی هر کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند. وظیفه اصلی این بازار‌ها تأمین مالی و فراهم آوردن انتقال سرمایه میان فعالان اقتصادی است. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بازار‌های مالی به‌طور مشخص بازار سرمایه و صنعت بیمه تحولات متعددی را طی کرده‌اند که شناخت وضعیت آن بازار‌ها در دوره‌های مختلف می‌تواند به سیاستگذاری بهتر و تصمیم‌گیری مؤثرتر کمک کند. 

این گزارش بیان می‌کند که بازار سرمایه طی نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۹ با استقبال بسیار زیاد سرمایه‌گذار ان مواجه بود، که منجر به افزایش شاخص‌های بازار سهام شد. با‌این‌حال، در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بازار سهام با کاهش شدید شاخص‌ها مواجه گردید و در سال ۱۴۰۰ نیز رکود بر آن حکم‌فرما بود.

در این گزارش مطرح می‌شود که در صنعت بیمه نیز، از منظر قانون‌گذار ضروری است تا دو شاخص کلیدی شامل ۱. ضریب نفوذ بیمه و ۲. بیمه زندگی مورد توجه قرار بگیرد. به‌طور مشخص، قانون‌گذار بیمه مرکزی را الزام کرده است تا ضریب نفوذ بیمه در طول اجرای قانون برنامه توسعه ششم به ۷ درصد برسد و سهم بیمه‌های زندگی از حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی کشور حداقل تا ۵۰ درصد نسبت به سال پایه اجرای قانون برنامه افزایش یابد. بر این اساس، بررسی‌ها نشان‌می‌دهد که این دو مؤلفه کلیدی در صنعت بیمه محقق نشده است.

این گزارش ادامه می‌دهد که در بازار سرمایه ضروری است در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران به‌ویژه سرمایه‌گذار ان حقیقی و خُرد، قوانینی به تصویب مجلس برسد. همچنین دولت از دخالت‌های خلاف قانون که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ موجب متضرر شدن عده بسیاری از سرمایه‌گذاران در بورس شد، اجتناب کند و نقش حمایت‌گری از بازار سرمایه را ایفا کند. 

این گزارش بیان می‌کند که در‌خصوص صنعت بیمه نیز ضروری است تا با انجام بستر‌های آموزش، فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به تحقق اهداف قانونی حرکت کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر