صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دهمین گردهمایی فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری استان تهران مطرح شد

از تک واحدی بودن پرهیز کنیم/ با استان‌های مختلف در زمینه‌های متنوع همکاری کنیم

ایمان عطارزاده معاون هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران درباره بهبود کیفیت زیست بوم فناوری در کشور اظهاراتی کرد.
کد خبر : 934907

به گزارش خبرگزاری آنا، ایمان عطار زاده در مراسم دهمین گردهمایی فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری استان تهران که روز یکشنبه ۱۵ مهر ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، ضمن خیر مقدم به مهمانان گردهمایی فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری استان تهران گفت: این رویداد ارزشمند فرصتی است تا دستاوردهای زیست بوم فناوری در استان تهران را به نمایش بگذاریم و با هم اندیشی آینده ای روشن را برای این زیست بوم فناوری در استان تفسیر کنیم.

وی افزود: در طی این مدت شاهد تحولات شگرف در فیزیک فناوری و نوآوری در استان تهران بودیم. ایده های نو، شرکت‌های دانش بنیان، محصولات فناورانه متعدد که در استان تولید شده اند به رشد و توسعه کشور کمک می‌کنند.

عطار زاده بیان کرد: در این گردهمایی تلاش خواهیم کرد با ارائه دستاوردهای فناوری، تبادل تجربیات و شبکه همکاری به بهبود زیست بوم فناوری کمک کنیم. برگزاری چنین نشستهایی با به اشتراک گذاری دانشی که عزیزان در حوزه‌های مختلف دارند می‌توانند مشاهده کنند که چه فعالیتهایی در واحد های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف این نشست ارائه راه حل هم می‌تواند برای برخی مشکلات در این حوزه باشد اظهار کرد: صرفا هدف این نیست که نمایشی از محصولات و فعالیتها داشته باشیم بلکه طبیعتا به دنبال این هستیم که چالشهای خودمان را و مشکلاتی که در واحدهای دانشگاهی داریم را نیز حل کنیم تا بتوانیم راه حل مناسبی را برای آنها پیدا کنیم.

عطارزاده در ادامه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش عالی گفت: چند روز پیش مقام معظم رهبری نکته بسیار مهمی را مطرح کرد که لازم دانستم آن را در این جلسه مطرح کنم و آن خیزش علمی جدیدی که باید در دانشگاه شکل گیرد. این خیزش جدید علمی که ایشان فرمودند در بخش دانشگاه ها انجام می‌شود اما خیزش جدید علمی آینده ای فراتر از چیزی که میگوییم دارد و در گردهمایی بعدی به صورت ویژه به آن خواهیم پرداخت و حاصل و دستاوردهای ویژه در زمینه خیزش علمی جدید در دانشگاه آزاد را هم به تصویر خواهیم کشید. صرف اینکه با اشاره به ارقام و اعداد بگوییم چه هستیم این یک بحث است ولی در کل پژوهشی که در خصوص نوآوری و فناوری هم شکل می‌گیرد بسیار ارزشمند است.

وی افزود: طبیعی است که ما اگر هدف نداشته باشیم برنامه ریزی برای دستیابی به آنها نداشته باشیم دچار روزمرگی میشویم و برای آنکه از این روزمرگی فارغ شویم و با یک دید بازتر به مسائل نگاه کنیم میتوانیم آینده و اهدافی را برای خودمان ترسیم کنیم. در این مدتی برایمان فرصتی شد تا با برخی شرکت‌ها و سازمانها در تماس باشیم و درباییم در هر یک از این سازمانها عزیزی از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در آنجا حضور داشت. ممکن است ما در واحد های دانشگاهی اطلاعاتی نداشته باشیم که این عزیزان در سازمانهای دیگر در حال ارائه چه خدماتی به جامعه هستند. بنابراین فرصتی است تا مدیران و معاونین بخش‌های مختلف این موضوع را دریابند و وقتی را برای شناسایی این افراد بگذرانند.

عطارزاده با اشاره به شناسایی این افراد افزود: وقتی عزیزان طرحی را ارائه می‌کنند اما این طرح به دلیل فرایند های اداری بررسی نمی‌شود طبیعتا بی انگیزگی در فرد ایجاد می‌شود. ما باید نقش تصویرگری را برای این افراد داشته باشیم و پیگیر باشیم. اگر معاونان و مدیران مجموعه ها به این نکات توجه کنند عزیزان هم جذب خواهند شد.

او همچنین بیان کرد: خیلی از اوقات مسائلی مطرح می‌شود که اعضای هیئت علمی از  بافت دانشگاه فاصله گرفته اند ولی این درست نیست شاید ما پذیرای این عزیزان نبودیم و  روش ما روش درستی نبوده است که این فاصله افتاده است. امکانات و ابزارهای مختلف در دسترس ما است که پیشتر در اختیار عزیزان گذاشتم.

وی با اشاره به سفر به سیستان و بلوچستان گفت: در این استان ۱۲ درصد درآمد زایی غیر شهریه ای داریم. در استان تهران هم صرف اینکه ما دانشجو داریم ملاک نیست بله درست است ما یک چهارم جمعیت دانشجو کشور را داریم اما این نباید ما را اغفال کند که از درآمد زایی از راه های مولدسازی غافل شویم. مولد سازی منابع شامل کارمندان، اساتید، کارگارها و مراکز رشد هستند که باید آنها را در نظر بگیریم. مراکز را به مرکزی تبدیل کنیم و تغییر رویکرد بدهیم که هم سرویس آموزشی بدهند هم سرویس تحقیقاتی.

وی افزود: چند مورد از واحد های دانشگاهی ما آزمایشگاه و کارگاه های آموزشی خود را به آزمایشگاه ها و کارگاه های همکار استاندارد تبدیل کردند که این یک پایه گذاری درستی برای واحدهای دانشگاهی است. هر کدام از ما میدانیم که یک واحد دانشگاهی چه ظرفیت هایی دارد. بحث دانشی و ابزارهایی است که در اختیار داریم. اما تا چه حد ما به این مسایل توجه کردیم. طرحی را در استان تهران برای مشارکت با استان‌های دیگر مطرح کردیم. با استان هرمزگان شروع کردیم و استان سیستان و بلوچستان هم برنامه دوم ما است. واحد تهران شمال به عنوان مدیر استان معرفی شده است و در نتیجه یک سفر هم به آنجا خواهیم داشت.

وی گفت: از جزیره ای فکر کردن در استان پرهیز کنیم و رویکرد ارتباط با استان‌های دیگر را در پیش بگیریم. وقتی استان هرمزگان می‌گوید پتروشیمی به او گفته قصد تولید یک مواد خاص را دارد ما باید بتوانیم ظرفیت خود را نشان دهیم و بگوییم می‌توانند با استان تهران نیز در این مورد همکاری کنند چون ظرفیت آن را داریم. پس مقداری از تک واحدی بودن پرهیز کنیم و انسجام داشته باشیم. گوش به فرمان رییس واحد و تیم او باشیم در نتیجه نگاه کردن به واحد های دیگر را در نظر بگیریم و مشارکت های بین واحدی خودمان را شکل دهیم. مگر در استان تهران ظرفیت کم داریم پس اول ماموریت محوری و مشارکت را در نظر بگیریم. خودتان را محدود به سناریوها و رفتار های قبلی نکنید. بستر همکاری با دیگر مجموعه ها و دیگر مجموعه های برون سازمانی فراهم است از آن استفاده کنید.

وی در ارتباط با حوزه هوش مصنوعی گفت: تحولی که در حوزه هوش مصنوعی ایجاد شده است در چند سال اخیر به شدت در صنعت مورد نیاز است. تحولات جدی در حال رخ دادن است. صنایع ما در حال به سر بردن در نسل اولیه هستند درصورتیکه در دنیا در حال گذار از نسل ۴ به ۵ هستند. این فرصتی خوبی برای دانشگاه ها است تا دریابند چه فرصتهای خارق العاده ای برای تبدیل صنعت از نسل یک به نسل پنج وجود دارد. این فرصتها را دریابید.

انتهای پیام/

ارسال نظر