صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۲ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳

رشد روان اجتماعی کم شنوایان با پیشگیری زودهنگام

مدیرگروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت شناسایی نیازها و پیشگیری زود هنگام بر رشد عاطفی-هیجانی، روان اجتماعی و بعدها بر وضعیت تحصیلی و شغلی کم شنوایان تاثیر خواهد گذاشت.
کد خبر : 934830

به گزارش خبرگزاری آنا، فرنوش جاراللهی با اشاره به این مطلب که کم‌شنوایی و ناشنوایی، به ویژه زمانی که از بدو تولد ایجاد شود، می‌تواند بر رشد مهارت‌های زبانی، ارتباطی کودک تاثیر بگذارد، گفت: اگر این پیامد‌ها پیشگیری نشوند بر رشد عاطفی-هیجانی، روانی اجتماعی و بعد‌ها بر وضعیت تحصیلی و شغلی تاثیر خواهد گذاشت.

وی اظهار داشت: انسان به برقراری ارتباط با دیگران زنده است، در صورتی که به این نیاز‌های در جامعه توجه نشود، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین پیشگیری از این مشکلات در سال‌های ابتدایی حائز اهمیت است و در سن بالاتر غلبه بر این مشکلات دشوارتر است.

این دانش آموخته دکترای تخصصی شنوایی سنجی در ادامه افزود: یکی از مهمترین نیاز‌های این افراد به‌ویژه در سنین بزرگسالی بحث اشتغال است که فرصت‌های شغلی برابر با افراد شنوای جامعه را ندارند و در نتیجه وضعیت اقتصادی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و جزء قشر کم درآمد محسوب خواهند شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افراد دارای کم‌شنوایی و ناشنوایی، اگرچه از نظر ظاهری تفاوتی با افراد شنوا ندارند، اما در مقایسه با افراد دارای نابینایی و یا اختلالات جسمی-حرکتی، با مشکلات و چالش‌های جدی‌تری روبرو هستند؛ بنابراین از مسئولین درخواست داریم به نیاز‌های این افراد توجه جدی‌تری شده و با مناسب سازی شرایط جامعه، تسهیل دسترسی به خدمات، وجود مترجمین زبان اشاره در مراکز و سازمان‌های مختلف و ایجاد فرصت‌های شغلی برابر، برای کاهش مشکلات معیشتی و بهبود کیفیت زندگی این افراد دارای ناشنوایی، گام‌های موثری برداشته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر