صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۱ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳

ناتو زیر سایه دبیرکل جدید؛ گره‌های کوری که خیال باز شدن ندارند

بزرگ‌ترین پیمان امنیتی-نظامی دنیا با بحران‌هایی دست‌به‌گریبان است که از مناسبات درون آتلانتیکی نشأت می‌گیرد و چنان پیچیده است که گمان نمی‌رود کهنه سیاستمداری که از اول اکتبر ریاست آن را به عهده گرفت، از پس حل آنها برآید.
کد خبر : 934748

به گزارش خبرگزاری آنا، این روز‌ها تغییر دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موردتوجه بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل، خصوصاً کارشناسان حوزه آسیای مرکزی و اروپای شرقی قرار گرفته است. برخی درصدد پاسخ‌دهی به این سؤال هستند که تأثیر این تغییر، در روند جنگ اوکراین چگونه خواهد بود. اما سؤال اصلی‌تر، معطوف به معضلات کلان و جدی‌تری است که در مناسبات درونی آتلانتیکی‌ها شکل گرفته و گریزی از آنها نیست!

منابع رسمی قدرت در ناتو مدعی هستند «مارک روته» نخست‌وزیر سابق هلند که از اول اکتبر سکان هدایت سازمان پیمان آتلانتیک را در دست گرفت، برای مقابله با چالش‌های پیش روی ناتو در موقعیت خوبی قرار دارد. بااین‌حال، شواهد میدانی و فرامتنی جاری در جنگ اوکراین چنین نگاه خوش‌بینانه‌ای را تأیید نمی‌کند!

روته در دوره مسئولیت خود چالش‌هایی  چون مواجهه با روسیه، روابط متشنج با اتحادیه اروپا و تهدید بالقوه احتمالی از سوی کاخ سفید در صورت ریاست دونالد ترامپ را پیش رو خواهد داشت

مارک روته که از سیاستمداران کهنه‌کار اتحادیه اروپا است، روابطی تثبیت‌شده با «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد. بااین‌حال، چنین ارتباطی بیش از آنکه به سود ۲۶ عضو اروپایی ناتو باشد، قدرت مانور ترامپ (در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر) را در برابر ناتو افزایش خواهد داد.

عزم روته افزایش هزینه‌های دفاعی ناتو است- همان موضوعی است که برخی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی تاکنون در برابر آن مقاومت کرده‌اند. بنابراین، روته که از باسابقه‌ترین رهبران اروپا به شمار می‌رود، در دوره مسئولیت خود چالش‌هایی، چون مواجهه با روسیه، روابط متشنج با اتحادیه اروپا و تهدید بالقوه احتمالی از سوی کاخ سفید در صورت ریاست دونالد ترامپ را پیش رو خواهد داشت.

مدیریت این بحران‌ها با توجه به تأثیر عمیقی که بر مناسبات امنیتی درون آتلانتیکی خواهند گذاشت، قطعاً دشوار و حتی در مواردی امکان‌ناپذیر خواهد بود.

با پایان مأموریت «ینس استولتنبرگ» نخست‌وزیر سابق نروژ در رأس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، مارک روته به‌عنوان دبیرکل جدید ناتو هدایت بزرگ‌ترین ائتلاف نظامی را در دست گرفته است. قطعاً سوابق دیپلماتیک روته، به کمک وی در حل معضلات امنیتی جاری در دو سوی آتلانتیک نخواهد آمد! جنس این معضلات به گونه ایست که حضور ترامپ آنها را «تشدید» و بقای دموکرات‌ها، آنها را «تثبیت» خواهد کرد.

جنس این معضلات به گونه‌ایست که حضور ترامپ آنها را «تشدید» و بقای دموکرات‌ها، آنها را «تثبیت» خواهد کرد

در این میانه، راه‌حل سومی برای حل اختلافات آشکار و پنهان اعضای ناتو با یکدیگر وجود ندارد. برخی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی استراتژی کلان ناتو در خصوص استمرار جنگ اوکراین را زیر سؤال برده‌اند و همین مسئله، حتی در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خود را نشان خواهد داد.

به عبارتی گویاتر، پیروزی «کامالا هریس» نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، مترادف با فروکش کردن بحران در ناتو نیست و در بهترین حالت، به‌کارگیری استراتژی مدیریت بحران میان آمریکا-اروپا را تا حدودی در این منظومه امنیتی تثبیت خواهد کرد.

استراتژیست‌های اروپایی می‌گویند اگر واشنگتن به‌واسطه حضور ترامپ در کاخ سفید یا تشدید اختلافات درونی در میان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، خواهان یک «ناتوی بسیار کوچک‌تر» شود، آنگاه این مسئله می‌تواند بقای ناتو را تهدید کند.

در این معادله، اروپا یا باید خود را با خواسته‌های سخت آمریکا تطبیق دهد یا تن به فروپاشی ساختار فرسوده‌ای دهد که تنها کارویژه آن تولید بحران در حوزه روابط بین‌الملل است.

انتهای پیام/

ارسال نظر