صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
در صحن علنی

وزیر راه: طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر یکصدهزار میلیارد تومان هزینه به همراه داشت/ هنوز حدود 19 میلیون بد مسکن در کشور وجود دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین سیاست در دولت دهم، بازیابی مجدد موقعیت ایران در منطقه و جهان است؛ به خصوص پس از یک دوره سردرگمی و اتلاف منابع ملی و بی‌توجهی به منافع ملی ایران.
کد خبر : 93473

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عباس آخوندی در نشست علنی امروز -دوشنبه، 24 خردادماه- مجلس شورای اسلامی درباره چشم انداز وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل، مسکن و شهرسازی گفت: برجام برای دولت، صرفا یک توافقنامه نیست بلکه یک تغییر رویکرد کلی‌ به بازخوانی موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان است. به برجام در حوزه حمل و نقل؛ ترمیم و توسعه شبکه‌های حمل و نقل ایران و ارتباط آن با شبکه‌های حمل و نقل جهانی در تمام حوزه‌های هوایی، دریایی، ریلی و زمینی نگاه می‌شود.


وی افزود: اتکای کشور در توسعه ملی به توان داخلی مردم است البته این بسیار ساده‌لوحانه است که تصور شود دیگران قرار است ایران را بسازند لیکن بی‌توجهی به موقعیت ایران در سطح منطقه و جهان نیز از دست دادن منافع و منابع است بنابراین همواره باید در پی افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در سطح منطقه و جهان و کسب سهم حداکثری از عرصه بین‌المللی باشیم.


آخوندی با اشاره به نقشه کریدوری حمل و نقل کشور تصریح کرد: هنوز پس از 2000 سال از تمدن ایران، ایران چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب است؛ در عین حال بر اثر بی‌تدبیری و گاهی بی‌خردی، با بازی کردن در زمین رقیبان و بازی خوردن امتیازات کشور به دیگران تقدیم شده است.


ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت در جهان و افزایش رفاه ملت ایران نیاز به 400 فروند هواپیمای دوربرد، میان‌برد و 100 هواپیمای کوتاه‌برد دارد که تأمین آن به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این امتیازات تا جایی از کشور گرفته شد که پروازهای مستقیم به ایران و از ایران به جهان به پایین‌ترین حد خود تنزل یافته و مسافر ایرانی حتی برای سفر به آسیای میانه یا ابتدا باید به غرب رود و سپس تمام مسیر را به شرق بازگردد یا به جنوب برود و باز تمام مسیر را به شمال بازگردد بنابراین بزرگ‌ترین سیاست حمل و نقلی ما قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی است.


وی افزود: لازمه قرار دادن ایران در کانون‌ شبکه‌های ارتباطی بازنگری تمامی توافق‌نامه‌ها و توافقات بین المللی، به روز رسانی و سرمایه‌گذاری گسترده در توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان در هر 4 شکل شبکه حمل و نقل به منظور افزایش رقابت پذیری حمل و نقل از کریدورهای عبوری از ایران است.


آخوندی با بیان اینکه «باید به دنیا اطمینان دهیم که عبور از ایران امنیت و ایمنی بیشتر زمان کوتاه‌تر، قیمت ارزان‌تر، دقت بیشتر و همراه با آسایش حداکثری است»، گفت: نخستین گام نوسازی صنعت هوانوردی با توجه به فراگیری جهانی آن و سریع‌ الوصول بودن آن است، برای این منظور در این مدت مذاکرات مجدد با سازمان‌های هوایی جهانی و معتبر آغاز شده است.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برقراری پروازهای مستقیم ایران به اقصی نقاط جهان را یکی پس از دیگری فراهم خواهیم کرد. همچنین بازنگری در راه‌های هوایی که از فراز ایران عبور می‌کند، رفع موانع پروازی، کوتاه‌ کردن مسیر و افزایش موقعیت رقابت اقتصادی آن از اصلی‌ترین سیاست‌های این موضوع است.


وی از دو برابر شدن تعداد پروازهای عبوری از فراز ایران خبر داد و گفت: نوسازی سیستم هوایی ایران از دیگر سیاست‌هایی است که با آن، تمام سیستم‌های راداری و هدایت هواپیما در ایران را بازنگری کرده است و تاکنون 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است. بدون سیستم نوآوری مطمئن پروازهای عبوری را نمی‌توان ایمنی بخشید.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال‌هاست در فرودگاه‌های ایران سرمایه‌گذاری نشده و بسیاری از فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفیت خود عمل می‌کنند و به زودی به حد اشباع می‌رسند و رشد مستمر پروازها شاهد این مدعا است. به عنوان نمونه در همین خردادماه پروازهای فرودگاه مهرآباد برابر با پیک(زمان اوج) پروازهای عید نوروز است. فرودگاه امام سال 83 افتتاح شده اما تاکنون مورد بهره‌برداری جدیدی قرار نگرفته است و سال‌هاست بیش از 6 درصد از ظرفیت آن استفاده می‌شود، این وضعیت را در فرودگاه‌های شیراز، اصفهان و سایر فرودگاه‌های بین‌المللی نیز داریم.


وی با بیان اینکه «قرار بود ظرفیت فرودگاه بین‌المللی تهران به 50 میلیون نفر مسافر برسد»، اضافه کرد: در حال حاضر این فرودگاه تنها 6 میلیون مسافر دارد اما خوشبختانه برنامه توسعه این فرودگاه را در دست اقدام داریم به همین منظور ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی طی سال جاری افتتاح خواهد شد و افزایش 80 درصدی این فرودگاه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.


در آینده توافق با هواپیمایی بوئینگ اعلام خواهد شد


توافقی که پیش از وزارت من برای خرید 6 فروند هواپیما صورت گرفته بود با رقم مورد توافق اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما 5 تا 7 میلیون دلار تفاوت دارد

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به زودی مناقصه ترمینال 22 میلیون نفری امام خمینی اعلام می‌شود و امیدواریم بتوانیم برنامه افزایش ظرفیت این فرودگاه را به 30 میلیون مسافر طی 4 سال آینده عملیاتی کنیم. همین برنامه را برای سایر فرودگاه‌های بین‌المللی همچون تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز و ... داریم.


آخوندی با بیان اینکه «قرار بود فرودگاه امام به محل حمل و نقل کل منطقه تبدیل شود»، افزود: برای دست‌یابی به این هدف، برنامه تشکیل شبکه حمل و نقل ترکیبی شامل شبکه حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی را در دست داریم تا تمام عملیات بندری در فرودگاه‌ها انجام شود و برای اولین بار در ایران مفهوم حمل و نقل بین‌المللی تحقق یابد.


وی تأکید کرد: ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت در جهان و افزایش رفاه ملت ایران نیاز به 400 فروند هواپیمای دوربرد، میان‌برد و 100 هواپیمای کوتاه‌برد دارد که تأمین آن به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.


وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با توجه به نیاز به تأمین مالی بسیار بالا و قطع روابط بین‌المللی ایران، تقریبا تحقق برنامه‌های فوق دور از ذهن بود اما ما در وزارتخانه راه و شهرسازی همزمان با آغاز مذاکرات برجام به صورت موازی برنامه تأمین هواپیما برای تأمین ناوگان ایران را آغاز کردیم و اینکه با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها «پیش‌نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس» را به امضا رسانده‌ایم و در آینده توافق با هواپیمایی بوئینگ نیز اعلام خواهد شد.


وی با بیان اینکه «چه کسی فکر می‌کرد بدون تضمین دولت و با اتکا به بازار بتوان چنین خریدی را سازمان داد»، تصریح کرد: ارزش اسمی خرید هواپیمایی صورت گرفته 25 میلیارد دلار است و این به مفهوم ورود قدرتمندانه ایران به بازار جهانی و آمادگی برای رقابت در سطح جهان است.


آخوندی با تأکید بر اینکه «امضای این قرارداد 16 سال به طول می‌انجامد که نشان از مفهوم امنیت بلندمدت اقتصاد ایران است»، افزود: تامین مالی تمامی این هواپیماها عمدتا از بیش از 85 درصد بازار بین‌المللی صورت می‌گیرد و به شما این اطمینان را می‌دهم تمام مذاکرات فنی، مالی، فناوری و ... کاملا براساس برنامه زمان‌بندی شده در دست اقدام است.


وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه «دست تمام دلالان و واسطه‌ها را از این معاملات قطع کرده‌ایم»، افزود: از فروشندگان حتما درخواست کردیم که حتی یک سنت به یک دلال پرداخت نکنند و جالب است بدانید که توافقی که پیش از وزارت من برای خرید 6 فروند هواپیما صورت گرفته بود با رقم مورد توافق اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما 5 تا 7 میلیون دلار تفاوت دارد.


وی در ادامه با بیان اینکه «این پول به جیب دلالان می‌رفت»، گفت: دلال‌ها تمام تلاش خود را علیه ایران و این خرید صف‌آرایی می‌کنند، در حالی که سالانه بین 3 الی 4 میلیارد دلار هزینه خرید بلیت‌های بین‌المللی، ایرانیان از شرکت های خارجی است. آیا گرفتن سهم برای ایران مایه خوشنودی رقبا است؟


آخوندی گفت: میزان قابل توجهی منابع برای تجهیز فاز 2 بندر شهید رجایی هزینه شده و مناقصه‌های 1و 3در دست اقدام است و همین توسعه در بنادر شمالی شهید رجایی و امیرآباد انجام شده است. بیش از 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید انجام شود و اتصال ریلی ایران به چین، آلمان و مسکو از جمله اهداف در دست بررسی است و در حوزه ریلی توافق‌نامه‌ها در حال بازنگری است و برای رسیدن به این اهداف باید تمام تلاشها به صورت منسجم انجام شود.


وی ادامه داد: باید تمامی خطوط کلانشهرها تا خطوط چهارخطه ریلی ارتقا یابد، در سال 94 در حدود 750 کیلومتر در زمینه توسعه خطوط ریلی کار شده و در سال جاری این میزان ارتقا می‌یابد. پروژه‌های بزرگی در زمینه توسعه ریلی در دست اقدام است که راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان نمونه آن است و قرارداد دوم برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد و همچنین برقی کردن راه‌آهن تهران- تبریز در دست اقدام است و در این خصوص سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شده است.


وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تا چند سال گذشته، قطارها با عمر 69 سال اقدام به سیر می‌کردند، اما قطارهای فرسوده به مرور در حال نوسازی هستند و قصد داریم تا سال آینده قطارها با عمر بالای 35 سال دیگر فعالیت انجام ندهند و باید 28 هزار و 500 واگن باری و 618 لکوموتیو و به میزان کافی واگن مسافری خریداری شود و مقرر شده 20 هزار میلیارد تومان از منابع توسط بخش خصوصی و 15 هزار میلیارد تومان توسط دولت تامین شود.


آخوندی گفت: اگر می خواهیم به موضوع آلودگی هوای تهران رسیدگی کنیم باید خطوط ریلی ارتقا یابد و در این‌خصوص سرمایه‌گذاری‌ها باید انجام شود و امیدواریم در سال 95 رکورد جابجایی 7 میلیون مسافر عملی شود.


وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در سال 93 فقط 5 هزار کیلومتر روکش جاده‌ای صورت گرفت و در سال 94 این میزان تا 6 هزار کیلومتر ارتقا یافت. همچنین بیش از 160 میلیارد تومان در پایانه‌های مرزی کشور سرمایه‌گذاری انجام شده است.


وی ادامه داد: پایانه‌های مرزی چزابه، خرمشهر، شلمچه و کردستان تقویت شده‌اند و در حوزه جاده 65 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال در حال تردد هستند که باید این موضوع رفع شود و در این رابطه باید با وزارت نفت هماهنگی انجام شود.


این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: بحث تکمیل آزادراه تهران- شمال که به آرزو تبدیل شده است در حال پیگیری است و در هر 300 متر یک کارگاه احداث شده و امیدواریم در بهار سال آینده قطعه 32 کیلومتری به بهره‌برداری برسد و باید توجه داشت که بهره‌برداری از این قطعه باعث صرفه‌جویی 60 کیلومتری خواهد شد.


اینکه 117 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی هستند جای تأمل دارد


آخوندی بیان کرد: در بخش مسکن، سوداگران در موضوعات تراکم‌فروشی و شهرفروشی جولان داده‌اند و مقررات در بخش مسکن خرید و فروش شده است. نمایندگان شهر مقدس مشهد اطلاع دارند که آیا اینگونه تخریب و ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر قابل قبول است؟ در این رابطه 300 پرونده غیرقانونی تشکیل شده است.


وی تصریح کرد: بی‌توجهی به مسائل شهری باعث می‌شود که به حقوق شهروندی و انضباط شهری توجه کافی نشود. البته این نکته را نیز بیان کنم که با هزینه بالای شهرداری‌ها، دلیلی برای شهرفروشی وجود ندارد. به طور مثال با وجود میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری در تهران، اما این شهر از هوای سالم در بیشتر روزها محروم است.


وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر با وجود اینکه یکصدهزار میلیارد تومان هزینه به همراه داشت، اما در گزارش وزیر کشور اعلام شد حدود 19 میلیون بد مسکن در کشور وجود دارد و 9 میلیون نفر حاشیه‌نشین؛ البته وزارت راه و شهرسازی به تکمیل مسکن‌های مهر متعهد است و حدود 2 میلیون و 215 هزار پروژه را مورد رسیدگی قرار داده است. نکته دیگر اینکه 117 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی هستند که جای تأمل دارد.


آخوندی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی قصد دارد پروژه‌های مسکن مهر را تا پایان سال 95 یا نهایتاً سال 96 به اتمام برساند، و موضوعات دیگر اینکه 370 هزار واحد مسکن مهر فاقد انشعاب آب و 459 هزار فاقد انشعاب فاضلاب هستند که باید دولت در این رابطه تلاش کند. باید در زمینه خدمات روبنایی بیشتر کار شود و نباید فراموش شود و حجم بالای ساخت و سازی که در مسکن مهر انجام شد بدون لحاظ اندیشه ساخت مدرسه و مراکز بهداشتی بود و باید در این زمینه‌ها کار شود.


در ادامه علی مطهری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، پس از توضیحات آخوندی وزیر راه و شهرسازی با طرح سؤالی خطاب به وی گفت: برخی اعضای سازمان نظام مهندسی از وزارت راه و شهرسازی گلایه دارند که این وزارتخانه از پیشرفت و ارتقای اعضای سازمان جلوگیری می‌کند، توضیح شما چیست؟


طرح جامع کلانشهر مشهد پس از 2 سال توقف در شورای عالی شهرسازی تصویب شده است و تعیین حریم کلانشهرها نیز همگی حل و فصل شده است

آخوندی در پاسخ به سؤال مطهری اظهار کرد: اگر منظور این است که در انتخابات نظام مهندسی اعضا در دو طرف میز بنشینند و هم در شهرداری و هم در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی فعالیت کنند، بله. جلوگیری از این کار برای وزارت راه و شهرسازی افتخارآمیز است. اعضای سازمان نظام مهندسی در این رابطه شکایتی به دیوان عدالت اداری ارسال کردند و دیوان عدالت اداری حق را به وزارت راه و شهرسازی داده است و این تبدیل به یک آیین‌نامه شده است.


در ادامه مطهری در سؤال دیگری از قول نمایندگان بیان کرد: دلیل مشخص نشدن حریم کلانشهرها از جمله مشهد چیست؟ و چرا طرح جامع و تفصیلی کلانشهرها معطل مانده است؟


وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال مطهری اظهار کرد: طرح جامع کلانشهر مشهد پس از 2 سال توقف در شورای عالی شهرسازی تصویب شده است و تعیین حریم کلانشهرها نیز همگی حل و فصل شده است.


نائب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی در سؤال دیگری از وزیر راه و شهرسازی پرسید که «چرا اجرای ساخت راه‌آهن مشهد- زاهدان هنوز شروع نشده است؟»، که آخوندی نیز در پاسخ گفت که از سال گذشته برای مطالعه این خط آهن تلاش شده و ماده 215 آن اخذ شده است. اما متاسفانه با خشکیدگی منابع بودجه‌ای مواجه هستیم که اگر تامین منابع خارجی صورت گیرد، مشکل این خط آهن حل می‌شود.


آخوندی در ادامه پاسخ به این سؤال افزود: گام دوم خط آهن زاهدان به کالشور است که البته هر سرمایه‌گذار خارجی ابتدا از بندر شروع به سرمایه‌گذاری می‌کند.


مطهری در سؤال دیگری از وزیر راه و شهرسازی پرسید که «چرا درخصوص پروژه راه‌آهن غرب کشور اقدام قابل توجهی صورت گرفته است؟»


آخوندی در پاسخ به این سؤال تصریح کرد: برای اتمام 13 هزار کیلومتر خط آهن کشور، 59 هزار میلیارد اعتبار نیاز است و ما برای تک‌تک خط‌آهن‌ها نیاز به جذب سرمایه‌گذار از طریق فاینانس هستیم.


نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی آخرین پرسش خود را درخصوص آزادراه تهران – شمال و دلایل کندی پیشرفت کار پرسید که آخوندی در پاسخ به این پرسش گفت: آزادراه تهران- شمال فعالیت بسیار خوبی دارد. این آزادراه شامل 4 قطعه می‌شود که قطعه چهارم که نزدیک به چالوس است در مرحله بهره‌برداری است.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زمانی که سکان وزارت راه و شهرساازی به من سپرده شد، پروژه آزادراه تهران- شمال با گذشت 17 سال از شروع ساخت، تنها 17 درصد پیشرفت داشت. بزرگترین لاینینگ ایران در قطعه یک این آزادراه در حال انجام است که یکی از شاهکارهای فنی – اجرایی کشور در این قطعه در حال اجر بوده و بهار سال آینده افتتاح می‌شود.


وی با بیان اینکه «بزرگترین تونل جاده‌ای در سطح کشور در قطعه دوم آزادراه وجود دارد»، تصریح کرد: 50 درصد از عملیات حفاری این آزادراه انجام شده اتست. قطعه سوم به جهت زیرساخت زمین‌شناسی سخت‌ترین بخش است که در سفر اخیر رئیس جمهور کره برای سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش به توافق رسیده‌ایم و این آزادراه از بن‌بست خارج شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر