صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۵ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

خطر فرونشست زمین در کمین ۳۵۹ دشت کشور

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اهمیت کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی گفت: هم اکنون ۴۲۲ دشت کشور به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در فهرست ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته و ۳۵۹ دشت نیز با خطر فرونشست روبرو است.
کد خبر : 934663

به گزارش خبرگزاری آنا از وزارت نیرو، عیسی بزرگ‌زاده با اشاره به تشدید برداشت منابع آب زیرزمینی در دهه‌های گذشته ادامه داد: با ورود و بهره‌مندی از تکنولوژی و حفر مکانیزه چاه‌های کشاورزی، برداشت از آب چاه‌ها به‌سرعت افزایش‌یافته و روزبه‌روز این روند تشدید می‌شود.

وی افزود: در چنین شرایطی میزان بارگذاری مصارف بر ۶۰۹ دشت کشور به میزانی افزایش‌یافته است که هم‌اکنون ۴۲۲ دشت در فهرست ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته و ۳۵۹ دشت کشور نیز با خطر فرونشست روبرو شده است.

سخنگوی صنعت آب با ابراز نگرانی از اینکه امروز فرونشست به خانه و خیابان‌ها در کلان‌شهر‌ها رسیده است، خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی و نقشه راه‌آب، باید میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی به نصف کاهش یابد.

بزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به این مهم عملا مدیریت فرونشست‌ها را غیرممکن می‌کند، گفت: در چنین شرایطی ازدست‌رفتن آبخوان‌‎های مهم کشور سرعت گرفته و لازم است که مدیریت و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده منابع آب زیرزمینی و نیز سایر بخش‌ها به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی درباره تکالیف و اقدام‌های وزارت نیرو در این باره افزود: وزارت نیرو در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی، سازگاری با کم‌آبی و مدیریت توأمان آب و انرژی این مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: مدیریت منابع آبی، امری فرابخشی است و تاکنون نتیجه مورد انتظار و مطلوبی حاصل نشده است.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: بر این‌اساس همراهی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، استانداری‌ها، سازمان برنامه‌وبودجه (به جهت تأمین مالی)، دستگاه قضا و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی با تأکید بر اهمیت حمایت مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد طرح‌های سازگاری با کم‌آبی و مدیریت منابع آبی کشور، بر توجه برنامه هفتم توسعه به‌منظور مدیریت آبخوان‌ها تأکید کرد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: در یک فرایند امکان انتقال این مسئولیت از دولت به تشکل آب‌بران فراهم شده که نوید خوبی برای مشارکت ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان در مدیریت منابع آبی خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر