صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۰ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

تفاوت لمبه و ترموود + راهنمای جامع انتخاب بین این دو محصول

ترموود و لمبه، دو متریال چوبی پرکاربرد هستند که باتوجه به ویژگی‌هایی که دارند، به عنوان پوشش اصلی یا برای تزئین قسمت‌های مختلف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کد خبر : 934618

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در دنیای ساختمان و دکوراسیون، انتخاب بین لمبه و ترموود به عنوان دو متریال چوبی محبوب، یکی از دغدغه های اصلی طراحان و سازندگان است. هر دوی این متریال ها زیبایی طبیعی چوب را به محیط می‌آورند، اما تفاوت های اساسی در ساختار، ویژگی ها و کاربرد آن ها وجود دارد که انتخاب را کمی پیچیده می‌کند. در این مقاله به بررسی جامع تفاوت لمبه و ترموود، مزایا، معایب و موارد استفاده هر یک از آن ها می‌پردازیم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم.

 ترموود چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ترموود یا همان چوب ترمو، یکی از فرآورده های چوبی است که طی فرآیندی خاص با استفاده از حرارت بالا و بخار آب تولید می‌شود. این فرآیند طبیعی باعث حذف ویژگی های چوب طبیعی شده و در نتیجه مقاومت و استحکام آن را در مقابل پوسیدگی، حشرات، حرارت و تغییرات دما افزایش می‌دهد. این نوع چوب علاوه بر مقاومتی که در برابر موارد گفته شده دارد، در مقابل عوامل محیطی نیز بسیار مستحکم است و حتی در مجاورت رطوبت هم دچار تغییر شکل نمی‌شود. به همین خاطر برای نصب در فضاهای مختلف اعم از اطراف استخر، دیوارها و کف تراس، روف گاردن، حیاط، نما و فضای داخلی ساختمان ها بهترین انتخاب می‌باشد. 

لمبه چوبی چیست؟

لمبه یکی دیگر از مصالح ساختمانی مقاوم است که از برش الوارهای چوبی به صورت نوارهای باریک و طویل، بدست می‌آید. این محصول در ابعاد و ضخامت های مختلف و معمولا به شکل نروماده (فاق و زبانه) تولید می‌شود و به عنوان پوشش دیوارها و سقف، ساخت مبلمان و درب و پنجره چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لمبه چوبی در مقایسه با ترموود، ارزان‌تر است اما مقاومت و پایداری آن را ندارد و بر همین اساس برای نصب در فضاهای روباز، چندان مناسب نیست!

 

تفاوت قیمت ترموود و لمبه

چوب ترموود و لمبه چوبی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند و همین باعث می‌شود تا بسیاری از افراد فقط با مقایسه ظاهر این دو متریال، به این نتیجه برسند که چون لمبه قیمت پایین‌تری دارد، پس خرید آن به صرفه‌تر است! اما اجازه دهید به طور دقیق به بررسی علت تفاوت قیمت ترموود و لمبه بپردازیم؛

 

  • فرآیند ترمو کردن چوب نیازمند تجهیزات خاص بوده و مصرف انرژی بالایی دارد، همچنین فرآیندی زمان‌بر است و همه این موارد به نوعی باعث افزایش هزینه های تولید می‌شوند. در حالی که لمبه چوبی در زمانی کوتاه و بدون نیاز به تجهیزات و با کمترین هزینه، تولید و به بازار عرضه می‌شود.
  • ترموود با استفاده از چوب های باکیفیت مثل چوب فنلاندی و روسی تولید می‌شود و این گونه های چوبی جزو گران‌ترین ها هستند. اما لمبه از چوب های نرم مانند صنوبر، کاج و نراد ساخته می‌شود که در دسترس اند و قیمت چندانی هم ندارند.
  • همانطور که قبلا گفته شد، ترموود دوام و طول عمر بسیار بالاتری نسبت به لمبه دارد. این ویژگی منحصر به فرد، ارزش افزوده بالایی به این محصول می‌دهد. مقاومت ترموود در برابر رطوبت، پوسیدگی، حشرات و تغییرات دمایی، باعث می‌شود تا این محصول برای استفاده در شرایط سخت محیطی بسیار مناسب باشد و در نتیجه قیمت بالاتری داشته باشد.

کدام یک برای نمای ساختمان مناسب‌تر است؟ لمبه یا ترموود؟

متریال ها و مصالح مصرفی در نمای ساختمان دائما در معرض عوامل محیطی و طبیعی هستند، بنابراین مسلما باید دوام و استحکام بیشتری داشته باشند. از همینجا می‌توان نتیجه گرفت که؛ برای نمای ساختمان، ترموود به دلیل دوام بالا، مقاومت در برابر رطوبت و تغییرات دمایی، گزینه مناسب‌تری است. این محصول همانطور که گفته شد می‌تواند در نمای خارجی ساختمان ها، بالکن ها، روف گاردن ها و حتی در محیط های مرطوب مانند استخرها استفاده شود.

برای کفپوش ترموود بهتر است یا لمبه؟

هر دوی این متریال ها به عنوان کفپوش استفاده دارند اما باید بدانید که برای کفپوش حیاط، روف گاردن، تراس یا دیگر فضاهای روباز که در معرض باران و رطوبت و ... هستند، بنابه دلایل گفته شده، قطعا ترموود انتخاب بهتریست! برای کفپوش فضای داخلی ساختمان یا راه پله نیز بسته به بودجه‌ای که دارید می‌توانید از لمبه یا چوب ترمو استفاده کنید.

تایل ترموود یکی از کفپوش های ساخته شده از چوب ترمو است که می‌توانید برای حیاط و اماکن مشابه استفاده کنید. این محصول مقاومت و طول عمر ترموود را دارد و به آسانی نصب می‌شود.

سخن پایانی

به عنوان نکته پایانی باید گفت: انتخاب بین ترموود و لمبه چوبی به عوامل مختلفی از جمله بودجه، کاربرد، شرایط محیطی و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر به دنبال متریالی با قیمت مناسب و تنوع بالا هستید، لمبه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما اگر دوام و مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی برای شما مهم است، ترموود انتخاب بهتری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دکوراسیون چوب
ارسال نظر