صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۶ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

جدال اتحادیه اروپا و واتیکان

مخالفت کلیسا با کلیت الگو‌های رفتار‌های غیرطبیعی جنسی که از سوی اکثر کشور‌های اروپایی به رسمیت شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های طرح مکرر پرونده‌های فساد جنسی در میان بخشی از اعضای کلیسای کاتولیک است.
کد خبر : 934580


به گزارش خبرگزاری آنا، علنی ساختن مذاکرات صورت گرفته در دیدار اخیر نخست‌وزیر بلژیک و پاپ فرانسیس، تبدیل به نقطه آشکارساز منازعه واتیکان و اتحادیه اروپا شده است. ماجرا از جایی آغاز شد که «فیلیپ» پادشاه و «الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک، در مراسم استقبال از پاپ فرانسیس، وی را به دلیل سرپوش گذاشتن کلیسای کاتولیک بر موارد سوءاستفاده جنسی مقامات کلیسا، شدیداً موردانتقاد قرار دادند.

تلاش برای مذهب زدایی در اروپا ازجمله موارد مورد اختلاف پاپ با بروکسل است

اگرچه این انتقادات همواره از سوی اتحادیه اروپا علیه واتیکان وجود داشته، اما طرح ناگهانی، صریح و فوری آن از سوی مقامات بلژیکی، به‌عنوان کشوری که مقر اتحادیه اروپا در آن قرار دارد، جای بسی تأمل دارد. به عبارتی گویاتر، نوع مواجهه اخیر مقامات بلژیکی و پاپ، متأثر از رخداد مورداشاره (رسوایی جنسی در کلیسای کاتولیک) نیست و انگیزه‌های دیگری در طرح آن دخیل بوده است.

یکی از این موارد، تلاش برای مذهب زدایی در اروپاست که در مواضع اخیر مقامات سیاسی و دولتی غرب نمود یافته است.

مخالفت کلیسا با کلیت الگو‌های رفتار‌های غیرطبیعی جنسی (که در قالب LGBTQ) که از سوی اکثر کشور‌های اروپایی به رسمیت شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های طرح مکرر پرونده‌های فساد جنسی در میان بخشی از اعضای کلیسای کاتولیک است.

ازاین‌رو نمی‌توان اقدام اخیر بلژیکی‌ها را تصادفی دانست! قطعاً مقامات ارشد اروپایی ازجمله اولاف شولتس صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه از قبل در جریان این مواضع مقامات بروکسل قرار داشته‌اند. فراتر از آن، انتشار گسترده مجادله مقامات بلژیکی و پاپ بر سر پرونده‌های جنسی گذشته و جاری در کلیسای کاتولیک، نشان‌دهنده آمادگی قبلی رسانه‌های غربی مبنی بر پوشش این اخبار هدفمند است.

انتشار گسترده مجادله مقامات بلژیکی و پاپ بر سر پرونده‌های جنسی گذشته و جاری در کلیسای کاتولیک، نشان‌دهنده آمادگی قبلی رسانه‌های غربی مبنی بر پوشش این اخبار هدفمند است

الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک طی سخنانی در مراسم استقبال از پاپ فرانسیس، وی را به خاطر عملکرد کلیسای کاتولیک در سرپوش گذاشتن بر رسوایی‌های سوءاستفاده جنسی مقامات کلیسا، مورد انتقاد قرار داد و خواستار برداشتن «گام‌های مشخص» برای پاک‌سازی گذشته و اولویت دادن به منافع قربانیان شد. به گفته وی «وقتی مشکلی پیش می‌آید، نمی‌توانیم پنهان‌کاری را بپذیریم... کلیسا برای اینکه بتواند به آینده نگاه کند، باید گذشته خود را پاک کند.»

نطق خوشامدگویی نخست‌وزیر بلژیک در آغاز دیدار پاپ فرانسیس از این کشور، که باوجود میزبانی از یک مقام خارجی -جایی که پروتکل دیپلماتیک معمولاً خشم را از اظهارات عمومی دور نگه می‌دارد- ایراد شد، یکی از تندترین اظهاراتی است که تاکنون پاپ فرانسیس را خطاب قرار داده است.

فیلیپ پادشاه بلژیک، نیز در این دیدار با لحنی قاطع خواستار اقدامات «بدون وقفه» کلیسا برای جبران و کمک به بهبودی قربانیان شده است! پاپ فرانسیس که قرار است با قربانیان سوءاستفاده جنسی به‌صورت خصوصی ملاقات کند در پایان سخنان نخست‌وزیر و پادشاه بلژیک، این رسوایی را سبب «شرم و تحقیر» کلیسای کاتولیک خواند و تعهد خود را برای پایان دادن به آن اعلام کرد.

بااین‌حال بهت‌زدگی پاپ از نوع رفتار بلژیکی‌ها در مراسم استقبال از وی، کاملاً ملموس و محسوس بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر