صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ابداع پوشش تغییر رنگ دهنده و ضد میکروبی برای مواد غذایی از هسته آووکادو

پژوهشگران با استفاده از هسته‌های اووکادو نوعی پوشش پلاستیکی شفاف برای بسته بندی مواد غذایی ابداع کرده اند که نه تنها مانع ورود باکتری‌ها به مواد غذایی می‌شود، بلکه با تغییر رنگ از فاسد شدن غذا خبر می‌دهد.
کد خبر : 934543

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل ازنیو اطلس ، این دستاورد زیست پایه‌ی پژوهشگران دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور، فاسد شدن غذا را با تغییر رنگ به مصرف کننده نشان می‌دهد.

پروفسور «ویلیام چن» «William Chen» و همکارانش هسته‌های دور ریخته شده آووکادو را فرآوری کرده تا سه ترکیب طبیعی «کاتچین»، «اسید کلروژنیک» و رنگدانه‌ای به نام «پرسه اورانگین» را از آنها استخراج کنند. 

دو ماده اول با آسیب رساندن به غشای سلولی میکروب‌ها، باکتری‌های مضری مانند استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی را از بین می‌برند. از طرف دیگر، رنگدانه پرسه اورانگین در پاسخ به تغییر سطح pH، تغییر رنگ می‌دهد. باکتری‌هایی که از غذا‌های پر پروتئین مانند گوشت یا ماهی تغذیه می‌کنند، به دلیل تولید ترکیبات نیتروژن، سطح PH را بالا می‌برند.

در حالی که دانه‌های آووکادو مواد فعال این پوشش پلاستیکی شفاف را فراهم می‌کنند، بخش عمده‌ای از مواد از نشاسته مورد نیاز برای ساخت این پوشش نیز از دانه‌های دور ریخته شده میوه دوریان (خارگیل) و جک فروت به دست می‌آید. 

محققان در آزمایش‌های خود، میگو‌های خام را به همراه تکه‌هایی از این پوشش پلاستیکی شفاف در ظروف پتری قرار دادند. هنگامی که میگو‌ها شروع به فاسد شدن کردند، این پوشش‌ها با تغییر رنگ از زرد به قهوه ای، هشدار دادند. نکته قابل توجه این است که تغییر رنگ پوشش تا دو روز پیش از آنکه خود میگو شروع به تغییر رنگ و بو کند، صورت گرفت.

چن می‌گوید: «ما یک پوشش غذایی جدید سلاخته ایم که پیش بینی می‌شود با استفاده از قدرت طبیعت، یعنی ترکیبات ضد میکروبی و ضد فساد موجود در هسته‌های آووکادو، تاثیر عمیقی بر کاهش هدر رفت مواد غذایی داشته باشد.»

اگرچه این اولین پوشش پلاستیکی شفافی نیست که با تغییر رنگ در مورد فاسد شدن غذا هشدار می‌دهد، اما هیچ یک از تحقیقات پیشین از هسته آووکادو استفاده نکرده اند. در حال حاضر دانشمندان MIT، موسسه تحقیقاتی فناوری‌های حالت جامد مدولار فرانهوفر آلمان و دانشگاه استرثکلاید انگلیس در حال توسعه پوشش‌های مشابهی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر