صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۵ - ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تصاویر نجومی سیزدهم مهر (۴ اکتبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 934495

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_2408}

تصویر روز ناسا

دنباله دار C/2023 (Tsuchinshan–ATLAS)  در آسمان درخشان تر از قبل می‌شود. اغلب به آن دنباله دار A3  می‌گویند. این دنباله دار از ابر دوردست اورت در حال حرکت است. A3  در 27 سپتامبر به خورشید نزدیک شد. در 12 اکتبر به نزدیکترین فاصله به زمین بود و در عصر قابل مشاهده خواهد بود.

این دنباله دار در 30 سپتامبر در صبح زود دیده شد. این تصویر کمای روشن و دم بلند آن را از بالای پرایا گراند، سانتا کاتارینا در جنوب برزیل نشان می‌دهد. هلال ماه از افق شرقی قابل مشاهده است.

دنباله دارها می‌توانند غیرقابل پیش بینی باشند. با این حال، Tsuchinshan–ATLAS ممکن است به اندازه دنباله دار C/2020 F3 (NEOWISE) چشمگیر و تابناک شود. دنباله دار NEOWISE در تابستان 2020 تماشاگران آسمان را شگفت زده کرد. *اعتبار تصویر و حق چاپ به گابریل زاپارولی(Gabriel Zaparolli) می‌رسد.

تصویر روز آژانس تلسکوپ ملی استرالیا

این تصویر بازدید آموزشی از رصدخانه رادیویی نجوم مورچیسون را نشان می‌دهد. رویدادهای بازدید از تلسکوپ‌های رادیویی در جرالدتون برگزار می‌شود. این تصویر روز گذشته ثبت شده و شرکت کنندگان را نشان می‌دهد که از رصدخانه رادیویی نجوم مورچیسون بازدید می‌کنند.  این رصدخانه رادیویی-نجومی متعلق به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود است.

تلسکوپ‌های رادیویی معمولاً امواج رادیویی را جمع‌آوری می‌کنند. این امواج دارای طول موج‌های بلندتری هستند. این در حالی است که تلسکوپ نوری می‌تواند نور مرئی را جمع‌آوری ‌کند و معمولاً برای مشاهدات ستاره‌ها، سیارات و کهکشان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این تلسکوپ‌ها باید ساعت 5 صبح جرالدتون را ترک کنند. آنها در هر 8 ایستگاه نجومی توقف می‌کنند و در نهایت در اطراف هسته SKA-Low قرار می‌گیرند. سفر نجومی این افراد ساعت 9 شب به پایان می‌رسد.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط پل شولز (Paul Schulz) موقعیت عکس سافورد، ​​ایالات متحده آمریکا در تاریخ/زمان عکس 2024/09/30، در ساعت5:00  صبح ثبت شده است. تجهیزات مورد استفاده شامل Canon 6D Mark II، لنز 70-200mm، سه پایه است.

عکاس در رابطه با این تصویر می‌گوید: «می‌خواستم از ماه در حال غروب و دنباله‌دار در حال طلوع A3 عکس بگیرم. از کوه گراهام تا ارتفاع 4000 فوتی بالا رفتم. سرانجام موفق شدم ماه در حین سراشیبی و هم ستاره دنباله دار صعود را ببینم. تصاویر 13 ثانیه‌ای را با F/3.2 و ISO 1000 با استفاده از تنظیمات 70 میلی متری گرفتم. عکس‌ها را در لایت روم و سکواتور انباشته و ویرایش کردم.

تصویر روز Earthsky

تصویر کسوف جزئی از کونا،‌هاوایی قابل مشاهده است. این تصویر در 2 اکتبر 2024، در ساعت 6:51 صبح، ریلو بارتو از‌هاوایی ثبت شده است. تصویر هنگامی ثبت شده که خورشید بر فراز کوه آتشفشانی قدیمی طلوع کرد.

عکس با استفاده از دوربین Canon EOS Rebel SL3 با لنز 75-300 میلی‌متری و فیلتر لنز خورشیدی گرفته شده است. او تصویر را برش داده تا جسم در مرکز تصویر قرار گیرد.

تصویر روز astronomy

فردی به نام آبهیجیت پاتیل (Abhijit Patil) این عکس را از رصدخانه لیک در کالیفرنیا گرفته است. دنباله دار Tsuchinshan-ATLAS  در بالای محدوده دایابلو قابل مشاهده است. این عکس در 28 سپتامبر گرفته شده است.

عکاس از نوردهی 10 ثانیه‌ای با ISO 100 استفاده کرد. او از دوربین بدون آینه نیکون اصلاح‌شده برای مقاصد نجومی و لنز زوم 200 میلی‌متری با f/2.8 بهره برد. پیش زمینه تصویر یک نوردهی 25 ثانیه‌ای جداگانه است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر