صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

تاکید مقام معظم رهبری به افزایش ۳۰ هزارتایی شرکت‌های دانش‌بنیان/ضرورت ورود نخبگان به این واسطه برای حل مسائل کشور

معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: رهبری تاکید دارند تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به ۳۰ هزار برسد و نخبگان نیز از تاسیس کنندگان شرکت‌ها باشند.
کد خبر : 934390

رسول محمدقلی، معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: توصیه اصلی حضرت آقا طی چند سال اخیر این است که فضایی ایجاد شود تا نخبگان احساس اثرگذاری و مفید بودن داشته باشند. ایشان می‌فرمایند که اگر یک نخبه مهاجرت نکند، در ایران بماند و کار کند، زمانی دلگرم می‌شود که محیط یا شرایط مناسبی برای او فراهم شود. 

وی افزود: این افراد برای اینکه مفید و اثرگذار باشند، نیاز به یک سری امکانات آزمایشگاه، پژوهشی و پشتیبانی دانشگاه‌ها دارند. دستگاه‌های اجرایی نیز باید مسائل خودشان را با نخبگان در میان بگذارند و از این افراد پشتیبانی کنند. وی با ذکر مسائلی عنوان کردند که یکی از کار‌های مهم برای تحقق این امر، ایجاد و توسعه دانشکده‌ها است.

وی اظهارکرد: اندیشکده‌ها به بیان مقام معظم رهبری اکنون بدون حمایت دولت‌ها امکان ماندگاری و پایداری ندارند. دولت باید مسائل خودش را به اندیشکده‌های نخبگانی مطرح کند تا نخبگان در کارگروه‌های خودشان به این مسائل بپردازند و پاسخ‌ها را با مطالعه، تحقیق و هم اندیشی به دستگاه‌های اجرایی تحویل دهند.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها نیز موظف هستند هزینه این مجموعه‌ها را تقبل کنند تا پایدار بمانند چراکه این مسئله می‌تواند در پیشرفت کشور و تحقق این موضوع موثر واقع شود. 

وی یادآورشد: ایشان تاکید دارند ما باید از شناخت و شناسایی نخبه‌ها کارمان را شروع کنیم که عمدتا معطوف به بحث بهره هوشی است.

محمدقلی با بیان اینکه خدا را شکر اکنون ایران به لحاظ نمره بهره هوشی جزو سومین کشور‌ها محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها رتبه‌ای کمتر از ایران دارند. نخبگان بزرگترین سرمایه انسانی ایران محسوب می‌شوند از اینرو باید فضا و امکانات لازم برای این افراد فراهم شود تا نخبگان با بهره هوشی شان بتوانند در عرصه‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی به حل مسائل کشور و پیشرفت و سازندگی ایران کمک کنند.

رفع مشکلات معشیتی و مسکن نخبگان

محمد قلی در پاسخ به این سوال که اکنون بنیاد ملی نخبگان برای تحقق منویات مقام معظم رهبری چه اقداماتی در دستور کار خود قرار داده است، گفت: در حال حاضر بسیاری از اساتید جوان، دانشجویان مقطع دکترا و نخبگان متعهد با مشکل تامین مسکن مواجه هستند. یکی از برنامه‌های اصلی رئیس بنیاد ملی نخبگان در دولت جدید بهبود وضع معشیت و مسکن نخبگان است. معاون علمی رئیس‌جمهور برای تحقق این موضوع در سفر‌های استانی با روسای استانداری ها، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف دیدار و گفتگویی دارند تا بتوانند زمینی برای ساخت مسکن نخبگان فراهم کنند.

معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان افزود: همچنین رئیس بنیاد ملی نخبگان مذاکراتی با بانک مرکزی و بانک‌ها و مجموعه‌ها و رئیس جمهور داشته اند تا بتوانند یک سری تسهیلات مالی با بهره پایین در اختیار نخبه‌ها قرار دهند. اگر زمینی برای ساخت مسکن و تسهیلاتی با نرخ بهره کمترمهیا شد، این افراد بتواند با آورده‌های خودشان مسکنی مناسب بسازند.

وی یادآورشد: در بحث فضا‌های حمایتی نیز در نظر داریم، امکاناتی ایجاد کنیم تا نخبگان مجموعه‌ها بتوانند شرکت‌های دانش بنیانی را تاسیس کنند.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در گفته هایشان تاکید کردند که ما باید در برنامه هفتم به تعداد ۳۰ هزار دانش بنیان برسیم. البته به شرط اینکه شاخص‌های دانش بنیان تقلیل پیدا نکند. ایشان در صحبت هایشان عنوان نکردند که این مهم تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان بستری ایجاد کند تا نخبگان بتوانند در عرصه‌های مختلف مهندسی، پزشکی، علوم نوظهور، علوم انسانی و ... حرف جدی و اثر گذاری داشته باشند.

وی گفت: بنابرگفته مقام معظم رهبری نخبگان این قابلیت را دارند که مجموعه و شرکت‌های نوپا و دانش بنیان تاسیس کنند. در این بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان موظف است که به کمک نخبگان و بنیاد ملی نخبگان بیاید تا نخبگان بتوانند با ایجاد فضای مناسب، به تاسیس شرکت‌ها و مجموعه‌ها دست پیدا کنند. چنین امری عملا به لحاظ فضای کاری و اثرگذاری نخبگان موثر است. فضای معشیتی و زندگی آنها را نیز بهبود می‌دهد.

۷ مطالبه نخبگان از مقام معظم رهبری

محمد قلی به موضوعاتی که امسال نخبگان در دیدار با مقام معظم رهبری مطرح کردند، اشاره کرد و گفت: امسال ۷ نفر از نخبگان در دیدار با مقام معظم رهبری پیرامون مطالبات شان صحبت به میان آوردند. یکی از نخبگان پیرامون بحث کشاورزی و ضایعات کشاورزی صحبت کرد و گفت بنابر محاسبات و آمار‌های مختلف ضایعات تولید ایران ۱۸ تا ۳۵ درصد است یعنی یک چهارم الی یک پنجم ضایعات در فرایند تولید تا مصرف تولید می‌شود که عمدتا بار هزینه آن بر دوس مصرف کنندگان نهایی است.

وی افزود: بنابر گفته این نخبه کشور، تولید ضایعات همراه با مصرف کلی انرژی است و یارانه‌های بسیاری برای تولید اختصاص پیدا می‌کند. طبق محاسبات هزینه‌های مستقیم و غیر مستقم بحث یارانه ها، انرژی و آب و مسائل مختلف، کشور سالانه ۱۵ هزار میلیارد دلار به واسطه تولید این ضایعات متضرر می‌شود، اما اگر بخواهیم میزان بهره وری در عرصه کشاورزی را افزایش دهیم باید در برخی از گلوگاه‌ها و قسمت‌ها تغییراتی ایجاد کنیم. به عنوان مثال اکنون در بحث کاشت، داشت و برداشت بسیاری از محصولات ماشین آلات لازم را نداریم به همین دلیل خیلی از محصولات در این مراحل از بین می‌روند.

دبیر چهاردهمین همایش ملی نخبگان افزود: یکی دیگر از نخبگان پیرامون حکمرانی آب در ایران صحبت به میان آورد و گفت که ما نباید به موضوع آب نگاه فنی، مهندسی و حتی اقتصادی داشته باشیم بلکه باید رویکرد عدالت محور و نگاه بلندتر از نگاه حکمرانی و سایست گذاری داشته باشیم.

وی عنوان کرد: به گفته این نخبه کشور، اکنون سرچشمه پنج ششم آب‌های کشور از خارج از مرزهاست. این مساله بر سیاست‌های منطقه ای، وضعیت کشور ومحیط زیست و زندگی و معاش کشاورزان تاثیرگذار است از اینرو ما باید در بحث آب نگاه کلان تری داشته باشیم. در دیپلماسی‌های خارجی و عمومی مان به مساله آب توجه بیشتری کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از نخبگان کشور نیز که مدال طلای المپیاد نجوم را داشتند نیز به چالش‌های المپیاد نجوم پرداخت و گفت، متاسفانه به دلیل اینکه اثر معدل در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم پر رنگ شده است، امسال ۳۶ هزار نفر از متقاضیان شرکت در المپیاد نجوم کاهش پیدا کرده است. پرداختن مدارس به آزمون نهایی باعث شده است که فوق برنامه المپیاد و حتی برنامه‌های پرورشی کمرنگ‌تر شوند. او برای رفع این مشکل پیشنهاد داد تا اثر امتحان نهایی در پایه دهم کمرنگ شود. در پایه یازدهم اثر مثبت بگذارد و در پایه دوازهم قطعی شود.

محمدقلی گفت: یکی دیگر از اساتید دانشکده اقتصاد نیز که سال‌ها در خارج از کشور تحصیل کرده بود در این دیدار پیرامون چالش‌هایی که اکنون در حکمرانی کشور داریم، مسائلی را مطرح کرد و به راه‌های برون رفت کشور از این چالش‌ها در نظام‌های اقتصادی، اداری، حاکمیتی، دولتی و مسائل مرتبط به آن پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نخبگان کشور به بحث‌های فناورانه و هوش مصنوعی پرداخت. عمده نگاه نخبگان در دیدار با رهبری این بود که ما می‌توانیم به بخشی از شاخه‌ها و فضا‌های مهم در کشور تمرکزداشته باشیم. به عنوان مثال یکی از نخبگان درباره بکر بودن سواحل مکران مسائلی را مطرح کرد و گفت ما اگر می‌خواهیم سواحل مکران را توسعه دهیم باید طرح درست و جدی را پیاده سازیم تا دچار آفت نشویم. این ساحل نباید شبیه عسلویه با تراکم صنایع و مشاغل مختلف شود. باید فضای درست و الگوی صحیح اقتصادی و اجتماعی مناسبی در این ناحیه پیاده سازی شود.

ضرورت کمک دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به بنیاد ملی نخبگان

معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: در مجموع نخبگان معتقد است که باید با ابزار علم و قدرت پیدا کردن در این عرصه بتوانیم چالش‌ها و برخی از تهدید‌ها را از سر کشورمان برداریم. حضرت آقا تاکید دارند که بسیاری از کشور‌ها اکنون با استفاده از ابزار علم ظلم و ستم می‌کنند. ما اگر در برخی از شاخه‌های علم قوی‌تر بودیم می‌توانستیم به کشور‌ها و ملت‌های منطقه کمک کنیم تا دیگر شاهد برخی اتفاقات و حجم کشتار‌ها توسط رژیم منحوس صهیونیستی اسرائیل نباشیم. قوت و قدرت علمی کاملا می‌تواند بازدارنده و پیش برنده باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند که بنیاد ملی نخبگان وظیفه شناسایی نخبگان را دارد. این بنیاد باید با کمک دستگاه‌های مختلف، دولت و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی زمینه‌ای را فراهم کند تا نخبگان به اثر گذاری برسند وبتوانند آینده خوبی برای خودشان و کشور رقم بزنند.

وی تاکید کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز باید برای تحقق این مهم میدان داری کند و ضمن رفع مسائل نخبگان به کمک بنیاد ملی نخبگان بیاید.

انتهای پیام/

ارسال نظر