صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کشف جدید محققان؛

هوش مصنوعی می‌تواند احساسات انسان را درک کند

محققان در مطالعه‌ای جدید کشف کردند که هوش مصنوعی می‌تواند احساسات انسان را پشت پست‌های شبکه‌های اجتماعی درک کند.
کد خبر : 934334

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه‌های تجربه انسانی نفوذ کرده است و دیگر صرفا ابزاری برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیست، بلکه نحوه ارتباط، کار و زندگی ما را تغییر می‌دهد. از چت جی‌پی‌تی گرفته تا مدل‌های هوش مصنوعی مولد ویدیو، درحال محو کردن خطوط بین فناوری و بخش‌هایی از زندگی ما هستند. اما آیا این پیشرفت‌های فناورانه به این معنی است که هوش مصنوعی می‌تواند احساسات ما را به صورت آنلاین شناسایی کند؟

در مطالعه‌ای جدید محققان بررسی کردند که آیا هوش مصنوعی می‌تواند احساسات انسان را در پست‌های شبکه اجتماعی ایکس X (توییتر سابق) تشخیص دهد یا خیر.

در این مطالعه محققان به طور سنتی، بر تحلیل احساسات تکیه کرده اند، که پیام‌ها را به عنوان مثبت، منفی یا خنثی دسته بندی می‌کند. اگرچه این روش ساده و شهودی است، اما محدودیت‌هایی دارد.

احساسات انسانی بسیار متنوع‌تر هستند. به عنوان مثال، خشم و ناامیدی هر دو احساسات منفی هستند، اما می‌توانند واکنش‌های بسیار متفاوتی را برانگیزند. مشتریان عصبانی ممکن است در زمینه کسب وکار بسیار قوی‌تر از مشتریان ناامید واکنش نشان دهند.

برای مقابله با این محدودیت ها، محققان از یک مدل هوش مصنوعی استفاده کردند که می‌توانست احساسات خاص مانند شادی، خشم، ناراحتی و نفرت بیان شده در توییت‌ها را تشخیص دهد.

محققان از مدل «یادگیری انتقال ترانسفورماتور» برای تشخیص احساسات در متن استفاده کردند. پیش از آموزش مجموعه داده‌های عظیم توسط شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک، ترانسفورماتور‌ها الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار پیچیده‌ای هستند که در درک زبان طبیعی (زبان‌هایی که به طور طبیعی در مقابل زبان‌های کامپیوتری یا کد توسعه یافته اند) برتری دارند.

محققان این مدل را بر روی ترکیبی از چهار مجموعه داده احساسات گزارش شده (بیش از ۳.۶ میلیون جمله) و هفت مجموعه داده دیگر (بیش از ۶۰ هزار جمله) تنظیم کردند. این به آنها اجازه داد تا طیف گسترده‌ای از احساسات بیان شده را به صورت آنلاین ترسیم کنند.

این مدل به دقت چشمگیر ۸۴ درصدی در تشخیص احساست از متن دست یافت که دستاوردی قابل توجه در زمینه هوش مصنوعی است.

در حالی که مدل یادگیری انتقال ترانسفورماتور در تشخیص احساسات در متن برتری دارد، پیشرفت بزرگ بعدی از ادغام آن با دیگر منابع داده، مانند لحن صدا یا حالات چهره، برای ایجاد یک پروفایل احساسی کامل‌تر حاصل خواهد شد.

هوش مصنوعی را تصور کنید که نه تنها آنچه می‌نویسید را درک می‌کند، بلکه احساس شما را نیز درک می‌کند. واضح است که چنین پیشرفت‌هایی با چالش‌های اخلاقی همراه هستند. اگر هوش مصنوعی بتواند احساسات ما را بخواند، چگونه می‌توانیم از استفاده مسئولانه از این قابلیت اطمینان حاصل کنیم؟ چگونه از حریم خصوصی محافظت کنیم؟ این‌ها سوالات مهمی هستند که با پیشرفت تکنولوژی باید به آن‌ها توجه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر