صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش ۲۰درصدی مصرف آب کشاورزی با بهره گیری از هوش مصنوعی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از کاهش ۲۰درصدی مصرف آب کشاورزی با بهره گیری از هوش مصنوعی خبر داد.
کد خبر : 934308

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر سیدمجتبی خیام نکویی در رویداد هوش مصنوعی که در محل پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد، گفت: حدود ۱۱ ماه گذشته در زمان تودیع رئیس جدید این پژوهشکده درخواست کردم که دو اتفاق رخ دهد. یک، عنوان این پژوهشکده از پژوهشکده بیوتکنولوژی به پژوهشکده فناوری‌ها نوین تغییر کند که این امر با تصویب هیأت امنا سازمان، محقق شد. 

وی افزود: اتفاق دوم، ایجاد پژوهشکده هوش مصنوعی در کشاورزی است. در حال حاضر مقدمات راه اندازی این پژوهشکده و کلان داده فراهم شده است. 

وی به کاربرد‌های هوش مصنوعی در کشاورزی اشاره کرد و گفت: این حوزه مختص به یک حوزه نیست و در همه موسسات و سازمان‌ها کاربرد دارد و ما در این حوزه نیاز به تحول داریم. 

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطر نشان کرد: امروزه همه ما با محدودیت‌های بخش کشاورزی آشنا هستید و هر چه جلوتر می‌رویم این محدودیت‌ها بیشتر می‌شود. 

تبعات تغییر اقلیم در تولیدات بخش کشاورزی

وی بیان کرد: افزایش دو درجه سانتیگراد دمای هوا در جهان و ایران یکی از این محدودیت‌های این حوزه است. تبعات تغییر اقلیم در تولیدات بخش کشاورزی مشهود است و با توجه به روند افزایشی دما در جهان و ایران شاهد محدودیت‌های بیشتر در آینده می‌شود. 

وی افزود: افزایش جمعیت کشور رو به فزونی است به طوریکه تا سال ۱۴۳۰ ایران جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ میلیون نفر خواهد شد و نیاز است تا ۱۸۰ میلیون تن مواد غذایی مواد غذایی باید تولید شود.

به گفته وی، نیاز است تا به ۸۰ درصد خودکفایی داریم که این امر جز با فناوری‌های نوین امکان پذیر نیست.

وی یادآورشد: برای بسیاری از کشور‌ها امنیت غذایی محور تصمیم گیری است. با وجود اینکه دو تا سه سال اخیر کشاورزی در حوزه امنیت غذایی نیاز خود را تامین کرده است اما این حوزه نقاط آسیب پذیر دارد و در این راستا باید به سمت تولید راهبردی حرکت کنیم. 

افزایش بهره وری با بکارگیری فناوری های نوین

خیام نکویی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه خودکفایی ۹۰ درصدی محصولات راهبردی تاکید شده و برای تحقق آن آیا جز این است که بتوانیم افزایش بهره وری داشته باشیم؟ آیا جز این است که ضایعات کشاورزی کاهش داد؟ آیا جز این است که میزان بهره وری در آب را افزایش داد و ارقام متحمل به خشکی و شوری و افات را توسعه داد؟ اگر مسیر این است، باید از همه فناوری‌های نوین در این جهت بهره برد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تقویت لایه‌های هوش مصنوعی در کشور، به بیان ظرفیت‌های موجود هوش مصنوعی در کشور پرداخت و گفت: یکی از این ظرفیت‌ها نخبگان و نیروی انسانی متخصص در این حوزه است.

به گفته وی، در نشستی با دانشجویان ایرانی در مالزی متوجه شدم که ۷۰ درصد از آنها در حوزه‌های مرتبط با این حوزه مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: امروزه کشور به ساخت پهپاد‌ها با تمام پیچیدگی آنها دست یافته ایم و نمونه‌های آن را می‌توانیم در حوزه‌های نظامی است و می‌توان این قابلیت را در حوزه‌های صلح آمیز از مرحله داشت تا تامین زنجیره ارزش وارد کرد تا اتفاقات بزرگی را رقم بزند. 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی فناوری ماهواره را از دیگر توانمندی‌های کشور در حوزه هوش مصنوعی ذکر کرد و گفت: رییس سازمان فضایی با حضور در این سازمان از خواست که نیاز‌های بخش کشاورزی را ارایه دهیم تا بر اساس آن کاربرد‌های دیگر ماهواره طراحی شود. 

هدایت دانش بنیان ها به حوزه کشاورزی

وی دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و هدایت دانش و فناوری‌های نوین به حوزه کشاورزی را دو ماموریت مهم این سازمان برشمرد و افزود: مهمترین چالش ما در حوزه کشاورزی موضوع آب است. در حال حاضر ۹۶ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این میزان در حال حاضر به ۷۹ متر مکعب رسیده است و اگر بتوانیم فناوری‌ها را در این حوزه وارد کنیم می‌توانیم ۲۰ درصد مصرف آب را کاهش دا. 

وی با بیان اینکه این سازمان متولی تدوین الگوی کشت شده است،   اظهار کرد: یکی از چالش‌های این حوزه نبود آمار و داده است و این سوال مطرح می‌شود که چقدر نیاز به محصولات مختلف داریم و در این زمینه فناوری‌های ماهواره، هوش مصنوعی و پهپاد می‌تواند به ما کمک کند.

خیام نکویی تشخیص آفات و بیماری‌ها را از دیگر چالش‌های حوزه کشاورزی نام برد و افزود: به عنوان نمونه بیماری جادوی جادوگر از سال ۸۶ به نیکشهر استان سیستان و بلوچستان وارد شد و یکی از چالش‌های آن این است که بعد از ۶ ما از بروز آن قابل تشخیص است و استفاده از هوش مصنوعی می‌توان آن را شناسایی کرد.

وی ادامه داد: ما با بهره گیری از فناوری توانستیم ۱۰ هکتار برنج بدون سم کشت کردیم که امسال ۵ هکتار برنج بدون سم وارد بازار شده است و با کاربرد فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توان ۳۰ درصد را افزایش داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر