صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۷ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳

درمان با سلول های NK در آلزایمر

درمان با سلول های NK برای آزمایش فاز 2 در آلزایمر متوسط تایید شد.
کد خبر : 934249

خبرگزاری آنا؛ مریم اسلامی پزشک و دکتری تخصصی ژنتیک؛ درمان با سلول های NK برای آزمایش فاز 2 در آلزایمر متوسط تایید شد. این مطالعه در 21 ژوئن 2024 به روزرسانی شد تا تصحیح شود که 01SNK  توسط کمیته بررسی ایمنی Biotech NKGen  تأیید شده است . 01SNK  یک سلول درمانی کشنده طبیعی  که توسط Biotech NKGen ساخته شده و مجوز کمیته بررسی ایمنی خود را دریافت کرده است تا وارد فاز 2 کارآزمایی بالینی شود که در حال آزمایش درمان در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر متوسط است.

این تصمیم به دنبال تکمیل فاز 1 مطالعه (06189963NCT (  است که نشان داد درمان به خوبی تحمل می‌شود و هیچ عارضه جانبی مرتبط با دارو در هر سه بیمار که دوز بالینی دریافت کرده‌اند گزارش نشده است. 

بخش فاز 2 ایمنی و اثربخشی 01SNK را در حدود 30 بیمار که به طور تصادفی هر سه هفته یک بار یا دارونما را تا یک سال دریافت می کنند، ارزیابی می کند.
 این مطالعه بیماران را در گلندیل، کالیفرنیا ثبت نام می کند . Song .Y Paul، MD، رئیس هیئت مدیره و مدیر عاملNKGen ،  گفت: «ما هیجان زده هستیم که یک نقطه عطف بالینی مهم دیگر، در مأموریت خود برای پیشرفت 01SNKبه عنوان اولین درمان بالقوه اصلاح کننده بیماران است.

مدیر پزشکی متخصصان تحقیقات رفتاری، که به طور مستقل بر محل کارآزمایی نظارت می‌کند، گفت که بیمارانی که 01SNK دریافت کرده‌اند، پیشرفت‌هایی را مشاهده می‌کنند. ما شاهد فواید بالینی اولیه قابل توجهی در همه بیماران بدون عوارض جانبی مرتبط با درمان هستیم، از جمله بهبودهای آشکار در عملکرد شناختی، افزایش فعالیت‌های روزمره زندگی و کیفیت کلی زندگی!

01SNK چیست؟

زوال شناختی و همچنین سایر علائم آلزایمر ناشی از تجمع پروتئین های سمی بتا آمیلوئید و تاو در مغز است که منجر به آسیب سلول های عصبی، از دست دادن ارتباط بین سلول های عصبی و مرگ سلولی می شود. 01SNKاز سلولهای NK خود بیمار ساخته شده است و نوعی سلول ایمنی است که میتواند سلول‌های دیگر را تشخیص داده و با پاک کردن توده‌های پروتئین به پاسخ ایمنی کمک کند. 

سلول‌ها که از خون جمع آوری می‌شوند، در آزمایشگاه فعال و منبسط می‌شوند و سپس به بیمار تزریق می‌شوند، جایی که باید پاسخ ایمنی را در برابر توده‌های پروتئین سمی را افزایش دهند. سلولهای NK را میتوان منجمد و ذخیره کرد و به یک مجموعه اجازه می‌دهد تا چهار تا شش ماه درمان هفتگی را انجام دهد. آزمایش فاز 1 AD-ASKاثبات مفهوم (04678453NCT (ایمنی 01SNK را هر سه هفته یکبار آزمایش کرد) در چهار دوز افزایشی بین 1 تا 4 میلیارد سلول NK در 10 فرد مبتلا به بیماری آلزایمر(. این درمان ایمن بود و قادر به عبور از غشایی نیمه تراوا سد خونی مغزی بود که از مغز و نخاع در برابر محیط بیرون محافظت می کند. همچنین سطوح بتا آمیلوئید و التهاب را کاهش داد، در حالی که عملکرد شناختی را در 90 درصد بیماران بهبود یا تثبیت کرد. 

بر اساس این داده ها، سازمان غذا و داروی ایاالت متحده آزمایش فاز 2/1 را که در حال آزمایش ایمنی و اثربخشی دوز درمانی باالتر از 6 میلیارد سلول است، تأیید کرد. بخش فاز 2 داده های بیشتری در مورد خطرات و مزایای بالقوه 01SNK ارائه می دهد. 

اقدامات اثربخشی شامل تغییرات در عملکرد شناختی، استفاده از چندین مقیاس برای ارزیابی زوال عقل، علائم روانپزشکی، فعالیت های روزمره زندگی، و وظایف شناختی است. 

اقدامات ثانویه شامل تغییرات در بتا آمیلوئید و همچنین در نشانگرهای تخریب عصبی در خون و مایع مغزی نخاعی است که مغز و نخاع را شستشو می دهد. 
سانگ گفت:«ما از پیشرفت بالینی که تا به امروز در تحقیقات بیماری آلزایمر متوسط داشته‌ایم و بسیار دلگرم هستیم و مشتاقانه منتظر تولید داده‌های بالینی و نشانگرها هستیم.

 

https://alzheimersnewstoday.com/news/nk-cell-therapy-snk01-cleared-moderate-alzheimers-phase-2-trial/

انتهای پیام/

ارسال نظر