صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۷ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
گزارش آنا از همایش ملی نخبگان؛

نخبه‌ها دست تنها هستند/ دل نخبگان را بدست آورید!

چهاردهمین همایش ملی نخبگان امروز میزبان رئیس جمهور و نخبگانی بود که به نمایندگی از جامعه استعداد‌های برتر درد و دل کردند.
کد خبر : 934140

خبرگزاری آنا- گروه علم و فناوری؛ هر سال با شروع فصل پائیز و ماه مهر، همزمان که درس و دانشگاه بعد از 3 ماه تعطیلی از سر گرفته می شود برخی  از دانشجویان به عنوان «نخبه» گرد هم می آیند. این گردهمایی دو روزه با حضور جمع کثیری از نخبه ها و استعدادهای برتر برگزار می شود که در یک روز آن، رئیس جمهور پای درخواست های آنان می نشیند. در روز دوم هم این گروه به دیدار مقام معظم رهبری می روند تا از سخنان ایشان در راستای توسعه و پیشرفت درس بگیرند.

به رسم این گردهمایی، دهم مهرماه «روز نخبگان» نامیده شده و در تقویم ایرانی نیز به ثبت رسیده تا همایش ملی نخبگان با انسجام بیشتری بیش از پیش برگزار شود. این همایش که امروز چهاردهمین دوره خود را گذراند بدون هیچ تفکیکی محلی بود برای نخبه های مرد و زن، شنوا و ناشنوا،  ملبس و غیر ملبس، استاد و دانشجو ... .

امروز بسیاری از افراد حاضر با چفیه ها یا با به دست داشتن پرچم لبنان، شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. در ابتدای این همایش نخبگان در حوزه های مختلف ایراد سخنرانی کردند. هر کدام خواسته های خود را مطرح کردند یا دست فرمان بهره مندی از را مورد انتقاد قرار دادند. هر یک از آنان با پیشنهادات و راهکارهایی با ادبیات خود، سعی داشتند بگویند نخبگان می توانند مسیر توسعه کشور را باز کنند و تفکرات پوسیده نهادهای مختلف را از بین ببرند تا کشور آنطور که باید پیشرفت کند.

ایجاد گمرک تخصصی برای دانش بنیان ها

اولین سخنرانی توسط محدثه جاجی عبدالوهاب مدیر یک شرکت دانش بنیان و نخبه بازگشته به کشور از هلند بود. وی در سخنرانی خود به صورت تیتروار متقاضی شرایط بهتری برای دانش بنیان ها و نخبگان بود.

ضرورت برنامه ریزی هدفمند کلان پروژه، اصلاح آیین نامه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان و حذف برخی شاخص ها، پذیرش مجوز فناوری، تسهیل دستیابی محققان به زیرساخت های دانشگاهی، ایجاد گمرک تخصصی در پارک های علم و فناوری، تسهیل صادرات با ابزارهای ملی بین المللی و ضمانت نامه صادرات، توجه به تجارب بین المللی کشورها برخی  از خواسته های وی از معاونت علمی و رئیس جمهور بود.

عبدالوهاب ثبات حداکثری مدیریت‌ها و پرهیز از تغییر و تحولات شتاب‌زده با تغییرات دولت‌ها را یکی از موضوعاتی دانست که تاکید داشت باید به آن توجه شود و لازم است تا دو سال تغییراتی صورت نگیرد.

این نخبه به رفع محدودیت تحمیلی به مراکز علمی و تحقیقاتی کشور مانند فیلترینگ اشاره کرد و از رئیس جمهور خواست که به صورت فصلی یک جلسه با فعالان حوزه فناوری پیشرو داشته باشد.

نخبگان دست تنها هستند

یاسان فرمانی از دیگر نخبه های کم سن و سالی بود که امروز سخنرانی کرد. این دارنده مدال طلای المپیاد کشوری فیزیک در حضور رئیس جمهور گفت: جامعه نخبگانی بیمار است برای همین بیماری راهکارهایی دارم.

وی که تاکید می کرد همواره باید نخبه سرش را بالا بگیرد؛ نخبه با زور محدود نمی شود؛ نخبه نیاز به حامی دارد و ... سخنرانی انتقادی خود را آغاز کرد.

فرمانی 19 ساله ادامه داد: اگر بنیاد ملی نخبگان، قدرت قانونگذاری و وتوی برخی مصوبات نادرست در حوزه دانش‌بنیان و نخبگان را داشته باشد، کارها تسهیل می‌شود. حمایت از نخبگان بارها مطرح شده اما حمایت‌ها، در زبان است در عمل نیست. این خوب نیست. به جای قهر، دل نخبگان را به دست آورید.

توقع ما از کم سن و سالان کمتر است/نخبه تزریق شدنی نیست!

آرش امینی عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت نیز به عنوان نخبه در حضور رئیس جمهور سخنرانی کرد. وی که از طرح احمدی روشن طرحی متناسب با نیاز بازار را پیگیری میکرده تاکید کرد کماکان این طرح خوابیده و شرکت ما منحل شد. وی تاکید کرد: همچنین از آنجایی که معاونت علمی زیر ساخت های ارتباط با دانشگاه ها و شرکت ها را دارد می تواند در هدایت اجرای طرح‌های تحقیقاتی نخبگان نقش آفرینی کند.

وی گفت: باید طرح های بنیاد نخبگان به سمت طرح های تقاضا محور حرکت کند. این طرح از ابتدا شکست خورده بود چون لزوما همه نخبگان توانایی و قابلیت اجرایی ندارند و حتی اگر محیط آنها را پذیرش کند ولی محیط نمی تواند آنها را جذب کند. این تفکر که نخبه تزریق شود اشتباه است؛ پیشنهاد می شود که مجموعه های خصوصی دستگاه ها اقدام به جذب نخبگان در حوزه های کاری خود کنند.

هیئت های اندیشه ورز با حاکمیت در ارتباط باشند

علیرضا فراست از دیگر نخبگانی بود که دراجلاس سران سخنرانی کرد. وی که دانش آموخته دکتری زیست فناوری پزشکی است با اشاره به نقش هیئت های اندیشه ورز بنیاد ملی نخبگان گفت: این هیئت ها در راستای شناسایی، تصمیم گیری و برنامه ریزی برای حل مسائل شکل گرفته اند و توسعه آن منجر به افزایش و حفظ مسئولیت پذیری نخبگان می شود. وی تاکید کرد: اعضای هیئت اندیشه ورز بنیاد ملی نخبگان باید بازوی وزارتخانه‌ها باشند تا خلا های فکری را پر کنند.

وی تاکید کرد: با گسترش هیئت ها، شبکه سازی نخبگان بیشتر می شود؛ لازم است هیئت های اندیشه ورز با حاکمیت ارتباط بگیرند.

نخبگان هنرمند یا هنرمندان نخبه نیاز به فرصتهای شغلی دارند

همچنین امیرمحمد مقدم از هنرمندان نخبه نیز در این همایش با اشاره به چالش های فعالان عرصه هنر گفت: پیشنهاد می شود دولت فرصت های شغلی هنرمندان را تدوین کند و فضایی برای تولید آثار هنری و ارزشگذاری آنان فراهم سازد.

نامه هایی که از دست نخبگان به دست رئیس جمهور رسید

این استعدادهای برتر و کارآفرینان حمایت شده از سوی بنیاد ملی نخبگان بعد از سخنرانی نامه های خودشان را به دست رئیس جمهور دادند.

آغاز سخن رئیس جمهور با پرانتز یک نخبه بدون وقت قبلی!

قبل از شروع سخن رئیس جمهور، یکی از نخبه های حاضر در سالن اجلاس با برنامه ریزی قبلی و بدون هماهنگی و میکروفن، شروع به سخنرانی در خارج از جایگاه کرد. وی  در حالیکه دستان خود را بالا برده بود می گفت شرایط ایران مانند گذشته نیست و این همایش در حالی میخواست برگزار شود که هنوز اتفاقی نیافتاده بود؛ شهادت سید حسن نصرالله، آینده ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همانطور که رهبری تاکید دارند باید از جبهه مقاومت حمایت کنیم. وی در پاره ای سخنرانی خود نیز گفت: ما در این جلسه نمی توانیم نسبت به جبهه مقاومت بی تفاوت باشیم.

وی اضافه کرد که نخبگان می توانند در کنار تحصیل، در زمینه روابط بین المللی و خارجی مشارکت داشته باشند. نخبگان می توانند در همه جا نقش آفرینی کنند. این مطالبه ما نخبگان است. همچنین خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد که امیدواریم کمک کنید.

رونمایی تمبر نخبگانی

همایش نخبگان امروز شاهد رونمایی تمبر نخبگان بود که به یادداشت نگاری رئیس جمهور، برخی معاونان و وزرا رسید. همچنین جملات یادگاری به مناسب این اولین روز نخبگان رسمی نوشته شد.

درخواست معاون علمی از رئیس جمهور برای مسکن نخبگان

معاون علمی رئیس جمهور در سخنرانی خود خطاب به رئیس جمهور گفت: تامین مسکن نخبگانی حمایت رئیس جمهوری را می طلبد.

رئیس جمهور: مشکل با کسانی حل می‌شود که اراده حل درد مردم را دارند

در سخنرانی رئیس جمهور نیز دغدغه حل مشکلات مردم نیز مطرح شد. وی در این همایش گفت: کسانی می‌توانند کمک کنند که ذهن خلاق، پویا و ناآرام دارند. کسانی که قالب را می‌پذیرند نمی‌توانند مشکلات را حل کنند. هنر این است که با وجود مشکلاتی که درست می‌کنند، بمانیم و دنبال حل مشکلات کشور باشیم. من را برای نمایندگی ردصلاحیت کردند. با این نوع نگاه‌ها درگیر هستمی و باید بمانیم و بجنگیم و ادامه دهیم تا مشکل کشور را حل کنیم.  مشکل با کسانی حل می شود که اراده دارند و درد مردم را دارند. مرد را دردی اگر باشد خوش است، درد بی دردی علاجش آتش است. باید از این وضعیت که در آن گرفتاریم باید خارج شویم.

چهاردهمین دوره همایش نخبگانی با حضور ۶۰۰ نخبه

امروز علاوه بر رئیس جمهور، وزیر علوم، نماینده وزیر ارتباطات،  دبیر هیئت دولت، معاون علمی رئیس جمهوری و تعدادی از مدیران و معاونان 600 نخبه در سالن اجلاس سران حضور داشتند.

از آنجایی که مقام معظم رهبری همواره به نخبگان توجه دارند و دولت را به استفاده از پتانسیل نخبگانی فرا می خوانند  لازم است که چنین همایش هایی با نتایج ملموس تری در رفع چالش ها و خلا های کشوری برگزار شوند نه اینکه صرف گردهمایی برگزار شوند. نخبگان همواره امیدآفرینان کشور هستند به طوریکه مقام معظم رهبری پیش از اینها خطاب به نخبگان تاکید کرده بودند «حضور شما در هر جا که باشید، امید را به وجود می‌آورد، ‌خلق میکند».

از این رو می توان چنین انگاشت که این یک جمله هر چقدر هم تکرار شود باز شنیدنی است اما در کنار شنیده شدن های حرف های نخبه ها!.

انتهای پیام/

ارسال نظر