صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۸ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳

چگونه بفهمیم طلای آبشده اصل است؟

یکی از انتخاب‌های افرادی که می‌خواهند روی طلا سرمایه‌گذاری کنند، طلای آب شده است. چون هنگام خرید آن، روی اصل طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و نیازی نیست اجرت یا مالیات بپردازند. از طرف دیگر اگر طلای آبشده را از سامانه گلدیکا (goldika.ir) تهیه کنند، فقط یک درصد کارمزد می‌پردازند.
کد خبر : 934113

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از انتخاب‌های افرادی که می‌خواهند روی طلا سرمایه‌گذاری کنند، طلای آب شده است. چون هنگام خرید آن، روی اصل طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و نیازی نیست اجرت یا مالیات بپردازند. از طرف دیگر اگر طلای آبشده را از سامانه گلدیکا (goldika.ir) تهیه کنند، فقط یک درصد کارمزد می‌پردازند. یکی از مسائلی که هنگام خرید طلای آب شده، ذهن خریدار را مشغول می‌کند، اصالت طلاست. اگر طلا را از مغازه‌ها یا سامانه‌های معتبر و مجوزدار مانند گلدیکا تهیه نکنید، احتمال تقلبی بودن طلا وجود دارد. چگونه بفهمیم طلای آبشده اصل است؟ با استعلام طلای آب شده! در ادامه مفصل در این باره صحبت خواهیم کرد.

طلای آب شده یعنی چه؟

طلاهای دست‌دومی که دیگر امکان برگشت به چرخه تولید طلا را ندارند، در کارگاه‌های طلاسازی جمع می‌شوند. بعد این طلاها را در ظرف‌های مخصوصی ذوب می‌کنند و در قالب‌هایی به نام ریژه می‌ریزند. بعد از سرد شدن، نمونه‌ای از قطعه طلا را به آزمایشگاه می‌برند تا عیار طلای آب شده را مشخص کنند.

انگ طلا چیست؟

بعد از مشخص شدن عیار، در آزمایشگاه روی آن کدی حکاکی می‌کند به نام انگ. انگ طلا ضامن اصالت آن است. در واقع این کد، شماره‌سریال طلاست که روی فاکتور رسمی آن هم قرار دارد. اما برای تضمین کردن اصالت آن، انگ را روی طلا نیز حکاکی می‌کنند. در کنار انگ، بعضی از آزمایشگاه‌ها، اسم آزمایشگاه را همراه با عیار طلا، روی قطعه طلای آب شده نیز حک می‌کنند. به این فرایند، آزمایش ریگیری می‌گویند.

در ایران، عیار طلا را معمولاً با کد 750 روی مصنوعات طلا حک می‌‌کنند که نشان‌دهنده طلا با خلوص 18 عیار است. این انگ‌ها برای اطمینان خریداران از کیفیت و اصالت طلا اهمیت زیادی دارند و به نوعی شناسنامه آن محصول محسوب می‌شوند.

عیار طلای آب شده رو چطور مشخص می‌کنند؟

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم، عیار طلای آب شده را با کمک آزمایشی به نام ریگیری مشخص می‌کنند. در آزمایشگاه از طلا نمونه‌برداری و بعد نمونه را پودر می‌کنند. بعد نمونه پودر شده را در ظرف‌های مخصوصی ذوب می‌کنند تا ناخالصی‌های آن خارج شود. سپس، نمونه را سرد می‌کنند و با نوعی اسید خاص، ترکیب می‌کنند تا ناخالصی‌های دیگر نیز از بین بروند. بعد وزن طلای به دست آمده را با وزن اولیه نمونه مقایسه می‌کنند تا عیار کلی طلا به دست بیاید.

استعلام طلای آب شده را کجا انجام بدهیم؟

چگونه بفهمیم طلای آبشده اصل است؟ همان‌طور که گفتیم، شماره انگ حک شده روی قطعه طلا، نوعی شناسنامه آن به‌حساب می‌آید. اگر این شماره را استعلام کنید، اطلاعات قطعه طلا و آزمایشگاهی را می‌بینید که قطعه را عیارسنجی کرده است. در کدام سامانه استعلام انگ طلا را انجام بدهیم؟ وارد سامانه https://reygiri.com/ شوید و شماره انگ طلایتان را در آن وارد کنید. اگر شماره انگ شما در این سامانه ثبت نشده بود، نگران نباشید! اطلاعات همه آزمایشگاه‌ها در این سامانه نیست. نام آزمایشگاه مدنظرتان را در گوگل جست‌وجو کنید و با آن‌ها تماس بگیرید و بخواهید اطلاعات قطعه طلای مدنظرتان را تحویل بگیرید.

از کجا طلای آب شده بخریم؟

برای خرید طلای آب شده دو راه پیش روی شماست. اولین راه این است که از روش‌های سنتی استفاده کنید و به یک مغازه طلافروشی معتبر بروید. اما این روش پیشنهاد ما نیست! چرا؟ بازار فقط در روزهای کاری و ساعات خاصی باز است و مسلماً هر زمان که بخواهید نمی‌توانید طلا بخرید. ثانیاً، مغازه‌های طلافروشی، قطعات طلا را فقط در وزن‌های مشخصی می‌فروشند و به همین خاطر، نمی‌توانید با سرمایه‌های اندک، طلای آب شده بخرید.

بنابراین راه حل ما چیست؟ برای به سامانه گلدیکا مراجعه و آنلاین سرمایه‌گذاری کنید. گلدیکا، بازار امن طلاست. در این بازار، با هر میزان سرمایه‌ای که داشته باشید، حتی 100 هزار تومان، می‌توانید طلای آب شده بخرید. بعد از خرید، طلایتان نزد گلدیکا در کیف پول طلای شما باقی می‌‎ماند تا هر زمان که بخواهید دوباره آن را بفروشید. البته، می‌توانید بعد از خرید طلای آب شده از گلدیکا، آن را به‌صورت فیزیکی و حضوری دریافت کنید. گلدیکا، تمام مجوزهای لازم و معتبر از جمله نماد الکترونیک و مجوز‌‌ از اتحادیهٔ کسب‌وکار‌های مجازی و نماد اعتماد الکترونیکی را دارد. با خیال راحت از این سامانه، طلای آب شده بخرید و ارزش پولتان را حفظ کنید.

 

طلای آب شده بخریم یا سکه؟

تقابل بین طلای آب شده و سکه تمامی ندارد! هر دو گزینه برای سرمایه‌گذاری بسیار جذاب‌اند و مزایا و معایب خودشان را دارند. باید متناسب با موقعیت و شرایط خودتان، نوعی را انتخاب کنید که کم‌ترین ریسک و بیشترین سود را داشته باشد. اختلاف قیمت خرید و فروش طلای آب شده نسبت به سکه کمتر است. اما نکته مهم‌تری که باید به آن توجه کنید، حباب سکه است. حباب زمانی پیش می‌آید که قیمت کالا از ارزش واقعی آن بیشتر باشد. به قیمت امروز، سکه حدوداً 45 درصد حباب دارد. یعنی 45 درصد بیشتر نسبت به ارزش واقعی آن باید بیشتر پرداخت کنید.

پس راه حل چیست؟ بهتر است یک سبد ترکیبی از سکه و طلای آب شده بچینید تا بتوانید از هر دوی آن‌ها، سود ببرید و فرصت‌های مختلف را از دست ندهید. برای سوددهی بیشتر، هر موقع حباب سکه زیاد شد، سهم سکه را بیشتر کنید. از طرف دیگر، هر زمان که حباب سکه کم شده، طلای آب شده را بفروشید و سهم سکه را در سبد سرمایه‌گذاری‌تان بیشتر کنید.

با خواندن این مقاله متوجه شدید که چگونه بفهمیم طلای آبشده اصل است؟ گفتیم که در سامانه‌ ریگیری، می‌توانید کار استعلام طلای آب شده را انجام بدهید. همین‌طور درباره آزمایش ریگیری صحبت کردیم و متوجه شدید که عیار طلای آب شده چگونه مشخص می‌شود. برای خرید طلای آب شده، می‌توانید روی گلدیکا، حساب باز کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: طلا تقلبی
ارسال نظر