صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ایمونوتراپی CAR-T برای سرطان پروستات؟

محققان بیمارستان City of Hope در Duarte، کالیفرنیا، اکنون نتایج امیدوارکننده ای را با روش متفاوتی به نام سلول درمانی CAR-T گزارش می دهند. این شامل مهندسی سلول های ایمنی به نام سلول های T پس از به دست آوردن آنها از بدن خود بیمار است.
کد خبر : 934087

به گزارش خبرگزاری آنا؛ دکتر مریم اسلامی؛ دکتری تخصصی ژنتیک، فلوشیپ پزشکی بازساختی؛ مبارزه با پاتوژن ها، سلول‌های تخصصی سیستم ایمنی بدن ما را سالم و عاری از بیماری‌های عفونی نگه می‌دارد. ایمونوتراپی‌ها به همان سلول‌ها می‌آموزند که سرطان را شناسایی و از بین ببرند. این دارو‌ها در درمان ملانوم (نوعی سرطان پوست) و همچنین سرطان‌های ریه، مثانه، کلیه‌ها و خون بسیار موفق بوده‌اند. تنها یک نوع از ایمونوتراپی، نوعی واکسن سرطان، در حال حاضر برای سرطان پروستات تایید شده است.

یک رویکرد جدید

محققان بیمارستان City of Hope در Duarte، کالیفرنیا، اکنون نتایج امیدوارکننده‌ای را با روش متفاوتی به نام سلول درمانی CAR-T گزارش می‌دهند. این شامل مهندسی سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T پس از به دست آوردن آنها از بدن خود بیمار است. سلول‌های مهندسی شده با پروتئین‌هایی به نام گیرنده‌های آنتی ژن کایمریک (CARs) پوشانده شده اند که به اهداف مولکولی خاص (آنتی ژن ها) روی سلول‌های سرطانی متصل می‌شوند.

سلول‌های CAR-T مهندسی شده پس از بازگشت به بدن، سلول‌های توموری را که آنتی ژن هدف خود را بیان می‌کنند، می‌کشند. درمان‌های سلولی CAR-T در حال حاضر فقط برای سرطان‌های خون تایید شده است. درمان‌ها می‌توانند در برابر این بیماری‌ها بسیار مؤثر باشند، اما آنها همچنین دارای عوارض جانبی چالش برانگیزی هستند، از جمله در برخی موارد یک واکنش التهابی گسترده به نام سندرم آزادسازی سیتوکین.

در طول تحقیقات خود، محققان سلول‌های CAR-T را مهندسی کردند که به طور خاص به پروتئینی به نام آنتی ژن سلول‌های بنیادی پروستات (PSCA) متصل می‌شوند. PSCA ترجیحاً در سطوح بالا در تومور‌های پروستات، به ویژه در مراحل پیشرفته بیماری و پس از گسترش سرطان به استخوان ها، بیان می‌شود.

محققان ۱۴ بیمار را تحت درمان قرار دادند که در همه آنها سرطان پروستات متاستاتیک تشخیص داده شد که دیگر به درمان هورمونی پاسخ نمی‌داد. هر بیمار با ۱۰۰ میلیون سلول CAR-T ویا بدون درمان اضافی که برای جلوگیری از تداخل سایر سلول‌های T بیمار در حمله ضد سرطانی استفاده می‌شود، تحت درمان قرار گرفت. این درمان دیگر تخلیه لنفاوی نامیده می‌شود.

آنچه مطالعه نشان داد

نتایج دلگرم کننده بود: در چهار بیمار، سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) که با کوچک شدن تومور‌های پروستات کاهش می‌یابد (۳۰ ٪ یا بیشتر کاهش یافت). یک بیمار در طول دوره نظارت ۲۸ روزه بیش از ۹۰ درصد کاهش PSA و همچنین کاهش سرطان در استخوان‌ها و بافت نرم خود داشت. آن پاسخ مثبت به مدت هشت ماه ادامه داشت. پنج بیمار سندرم آزادسازی سیتوکین خفیف داشتند که به طور موثر درمان شد و دو بیمار سیستیت را تجربه کردند که تحریک مثانه است.

متأسفانه، سلول‌های CAR-T در سطوح بالایی بیش از دوره نظارت باقی نمی‌ماند و این می‌تواند اثربخشی درمان را محدود کند. این تیم قصد دارد استراتژی‌هایی را برای گسترش مزایای CAR-T در تحقیقات آینده بررسی کند.

سرطان پروستات به خوبی از سیستم ایمنی پنهان است؛ بنابراین اکثر ایمونوتراپی‌ها با موفقیت محدودی در برابر سرطان پروستات مواجه شده اند. به گفته دکتر Tanya Dorff، انکولوژیست پزشکی در شهر امید و نویسنده اول این مطالعه، CAR-T رویکرد قدرتمندتری برای غلبه بر دفاع تومور ارائه می‌دهد.

مشاهدات
دکتر David Einstein، انکولوژیست پزشکی در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess و استادیار دانشکده پزشکی هاروارد، اشاره می‌کند که تخلیه لنفاوی می‌تواند برخی از بیماران را در برابر عفونت آسیب پذیر کند. او می‌گوید با توجه به خطر اضافی سندرم آزادسازی سیتوکین، سلول درمانی CAR-T احتمالاً «فقط برای گروه منتخبی از بیماران» مناسب خواهد بود.

این یک تجربه درمانی متفاوت و فشرده‌تر از درمان هورمونی و حتی شیمی‌درمانی است. او می‌گوید. با این حال، او می‌گوید، نتایج نشان می‌دهد که درمان CAR-T ممکن است به عنوان یک گزینه ایمنی درمانی اضافی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات ظاهر شود.

دکتر Marc Garnick، استاد پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد و مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess و سردبیر راهنمای دانشکده پزشکی هاروارد برای بیماری‌های پروستات می‌گوید: این تحقیق بسیار دلگرم کننده است. این نشان دهنده آغاز یک روش کاملاً جدید برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است که فراتر از غده پروستات گسترش یافته اند، مستقل از روش‌های سنتی برای از بین بردن سرطان پروستات که شامل هورمون درمانی، شیمی درمانی و روش‌های مختلف پرتودرمانی است. 

از آنجایی که برنامه CAR-T از روشی جدید و هیجان انگیز برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند، کار‌های بیشتری برای کمک به درک مکانیسم رخ دادن این اتفاق نیاز است.

https://www.health.harvard.edu/blog/car-t-immunotherapy-for-prostate-cancer-۲۰۲۴۰۹۱۶۳۰۷۰

انتهای پیام/

ارسال نظر