صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳

داروی کتامین افسردگی را درمان می‌کند؟

کتامین، یک توهم زا و بی حسی جدا کننده است که برای بهبود افسردگی مقاوم به درمان تایید شده است.
کد خبر : 934062

به گزارش خبرگزاری آنا؛ کتامین در دهه‌ی ۱۹۶۰ در طول جنگ ویتنام، به عنوان داروی بی حسی برای سربازان در جبهه‌های جنگ عرضه شد. امروزه، کتامین یک داروی قانونی است که از طریق نسخه تجویز و در طول جراحی در دامپزشکی نیز استفاده می‌شود.

طبق اظهارات ستاد مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده‌ی آمریکا (DEA)، این یک داروی  تایید شده‌ی پزشکی است. اما امکان سوء مصرف این دارو نیز وجود دارد و می‌تواند با وابستگی جسمی و روانی همراه باشد.

کتامین یک بی حسی جدا کننده است، به این معنا که درک فرد از بینایی و صدا را تغییر می‌دهد و در عین تسکین درد (بی حسی)، احساس جدا شدن از محیط (جدا کننده) را ایجاد می‌کند.

کتامین همچنین به عنوان یک توهم زا طبقه بندی می‌شود. با این حال، کتامین را به سختی می‌توان به عنوان یک توهم زا تعریف کرد، زیرا گروه توهم زا شامل دارو‌هایی همچون لایزرژیک اسید دی اتیل آمید (LSD)، مریم گلی، پیوت، فن سیکلیدین (PCP) و سیلوسایبین (قارچ) است.

هنگامی که کتامین توسط پزشک تجویز می‌شود، می‌تواند اختلالات استرس پس از سانحه (PTSD)، افسردگی مقاوم به درمان، اضطراب و درد مزمن و شدید را درمان کند.

 کتامین تحت نام تجاری اسپراواتو مورد تایید FDA قرار گرفته است و دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای در خصوص استفاده از آن به عنوان درمان افسردگی وجود دارد و و فقط در کلینیک‌ها و داروخانه‌های دارای مجوز فروش کتامین موجود است.

فرد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، در مطب پزشک از قرص کتامین استفاده می‌کند و برای کنترل ،دو ساعت در مطب منتظر می‌ماند و سپس به خانه فرستاده می‌شود. به این ترتیب، فردی که تحت تاثیر کتامین قرار دارد (خصوصا به خاطر ویژگی‌های جدا کننده‌ی کتامین) همیشه باید تحت نظارت قرار بگیرد.

چه کسانی کتامین مصرف کنند

برای واجد شرایط بودن جهت مصرف کتامین، فرد باید داروی ضد افسردگی دیگری را نیز مصرف کند. کتامین را فقط می‌توان برای افرادی تجویز کرد که علائم افسردگی مقاوم به درمان را دارند.

کتامین IV که به عنوان تزریق کتامین نیز شناخته می‌شود، توسط FDA تایید نشده است، اما هنوز به عنوان یک داروی بدون نسخه در کلینیک‌های کتامین برای بهبود افسردگی مقاوم به درمان، درد مزمن، اضطراب و آسیب روحی استفاده می‌شود.

تزریق کتامین برای افسردگی با سرعت آهسته و کنترل شده در طول مدت ۴۰ دقیقه به فرد داده می‌شود. دوز تزریق با توجه به وزن فرد محاسبه و با توجه به میزان تحمل او تنظیم می‌شود. یک دوره‌ی درمان شامل ۶ تا ۸ تزریق در یک دوره‌ی ۳ تا ۴ هفته‌ای است.

 کتامین یک درمان امیدوار کننده برای افسردگی مقاوم به درمان است و نتایج مثبتی را در مورد افسردگی و افکار خودکشی نشان داده است. در نتیجه، این دارو برای کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند امیدبخش است و پنجره‌ای رو به پیشرفت‌های چشمگیر را رو به آنها می‌گشاید چرا که کتامین دارویی است که به طور بالقوه می‌تواند به تسکین سریع افسردگی کمک کند. همچنین امکان روان درمانی هدفمند برای فرایند بهبود طولانی مدت را فراهم می‌کند.

آنچه باید قبل از درمان افسردگی با کتامین بدانید

اگر چه این یک دستورالعمل رسمی نیست، اما انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) بیانیه‌ای صادر کرد که سال ۲۰۱۷ در مجله‌ی پزشکی JAMA Psychiatry منتشر شد. APA توصیه کرد که قبل از درمان، پزشک باید، ارزیابی جامعی از علائم افسردگی فرد انجام دهد و سابقه‌ی سوء مصرف مواد یا سایر اختلالات روانی (از جمله افکار خودکشی) را بررسی و تایید کند که درمان‌های استاندارد دیگربرای  افسردگی  فرد موثر نبوده اند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: افسردگی دارو
ارسال نظر