صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۸ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳
محقق ایرانی- آلمانی در گفت‌وگو با آنا:

انتظار معجزه از شناگر بدون تجهیزات نداشته باشیم/ وجود کمپ تمرینی شنا در ایران الزامی است

محقق برجسته ایرانی آلمانی گفت: به تنهایی نمی‌توانیم انتظار معجزه از شناگر، مربی یا مدیریت داشته باشیم، همه این ارکان در کنار یکدیگر اهمیت پیدا می‌کنند.
کد خبر : 934060

دکتر همایون غروی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره اینکه چه شناختی از نحوه بدنسازی و کیفیت بدنی شناگران ایرانی دارد، اظهار کرد: از سال ۲۰۱۳ با شنای ایران آشنا شدم و شناخت چندانی ندارم، خیلی روی شنای ایران ریز نشده‌ام. می‌دانم که مربیان شنای ایران از چند طریق تمرینات بدنسازی شناگران را دنبال می‌کنند. هر کدام از این راه‌ها درست است ولی در علم بدنسازی بهترین راه این است که کوتاه‌ترین و مؤثرترین راه را انتخاب کنید.  

آنتروپومتری ایرانیان زبانزد است

وی در خصوص اینکه شناگران ایرانی از چه زمانی باید بدنسازی حرفه‌ای را برای رشد در ورزش شنا آغاز کنند و چه مراحلی را سپری کنند تا به کیفیت استاندارد و روز دنیا برسند، یادآور شد: بی تردید و اساسا‍ پیکر و آنتروپومتری ایرانیان در کلیه رشته‌های ورزشی زبانزد است. ما جزء نژاد‌هایی هستیم که قد‌های بلندی داریم، دستان کشیده و طول پا‌های بلندی داریم. این موارد مشخصه‌هایی است که در تمامی رشته‌های ورزشی مخصوصاً شنا می‌تواند کمک به کسب نتایجی درخشان کند.

بدنسازی کودکان زیر وزنه رفتن نیست

محقق برجسته ایرانی آلمانی در مورد اینکه نقش بدنسازی در ارتقای فنی شناگران تا چه اندازه اثرگذار است، عنوان کرد: واقعیت امر این است که بدنسازی یکی از مؤلفه‌های توسعه یک شناگر قهرمان محسوب می‌شود. ما می‌توانیم از سنین پایین و بر مبنای اصول روز دنیا بدنسازی را آغاز کنیم. خیلی‌ها تصورشان بر این است که بدنسازی یعنی زیر وزنه رفتن و با وزنه کار کردن، اصلاً به این صورت نیست. یکی از راه‌های بدنسازی تمرین با وزنه است. ما می‌توانیم از ۹ یا ۱۰ سالگی بچه‌ها را بدون تمرینات با وزنه، قدرت و توان عضلانی آنها را توسعه دهیم بدون آنکه به صفحات رشد آنها آسیبی وارد نشود. این بچه‌ها بتوانند رشد قدی خوبی داشته باشند و ثبات رشد داشته باشند.

مربیان ایرانی هوش بالایی دارند

وی در مورد اینکه در کلینیک تخصصی بدنسازی شنا، سطح دانش مربیان ایران و اطلاعات آنها از مباحث نوین روز دنیا مقبول بود، تأکید کرد: مربیان بسیار باهوش و با ذکاوتی بدنسازی شنای ایران دارد. به عنوان فردی که در بسیاری از سمینار‌های و کلاس‌های بین‌المللی تدریس کرده‌ام، مربیان ایرانی را به دلیل کنجکاو بودن آنها خیلی خوب دیدم. وقتی مدرس خود را با سوال‌های متعدد خود به چالش می‌کشند بیانگر هوش بالای این مربیان است. کنجکاوی مربیان ایرانی را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم این دوره‌های آموزشی ادامه پیدا کند.

دانش بدنسازی مربیان شنا را ارتقا دهیم

دکتر غروی در خصوص اینکه برای تکمیل دانش بدنسازی مربیان شنا، چه اقداماتی را لازم می‌داند، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راه‌ها برگزاری کلاس‌ها، سمینارها، کلینیک‌های تخصص در همه زمینه‌هاست. در خصوص بدنسازی هم می‌توانیم از طریق برگزاری کارگاه‌های علم و طراحی تمرین، تمرینات با وزنه، تغذیه، نقش مکمل‌ها در ورزش، نقش ریکاوری در توسعه ورزش و مواردی از این دست، دانش بدنسازی مربیان شنا را ارتقا دهیم.

نمی‌توانیم انتظار معجزه از شناگر داشته باشیم

وی در مورد اینکه پروسه رسیدن یک شناگر به مدال بین‌المللی، جهانی و المپیک تا چه اندازه به مربی و چقدر به خود او مرتبط است، تصریح کرد: برای کسب نتیجه‌ای که به مدال گرفتن ختم شود بدون تعارف مجموعه‌ای از یک گروه می‌توانند اثرگذار باشند. به طوری که به تنهایی نمی‌توانیم انتظار معجزه از شناگر، مربی یا مدیریت داشته باشیم. همه این ارکان در کنار یکدیگر اهمیت پیدا می‌کنند. هیچ درصد بندی میان این ارکان وجود ندارد. شنا یک ورزش انفرادی است منتهی باید در آن کار تیمی بدون نقص صورت گیرد.

ضعف‌های زیادی را در تجهیزات شنای ایران دیدم

محقق برجسته ایرانی آلمانی درباره اینکه تمرینات بدنسازی شناگران تا چه اندازه به صورت آموزش و چقدر به امکانات مرتبط است و از لحاظ علمی چه نیاز‌هایی در شنای ایران می‌بیند، اظهار کرد: تکنولوژی در دنیای امروز ورزش خیلی پررنگ است. استفاده از وسایل و تجهیزات کمک آموزشی روز دنیا، می‌تواند در توسعه فردی شناگران خیلی با اهمیت باشد. من ضعف‌های زیادی را در خصوص تجهیزات شنای ایران دیدم. در صحبتی که با مربیان شنای ایران کردم و آگاهی از اتمسفر شنای ایران، فکر می‌کنم برای تأمین تجهیزات شنای ایران، تمامی نهاد‌های مرتبط وارد عمل شوند.

وجود کمپ تمرینی شنا الزامی است

وی درباره نیاز شنای ایران به کمپ تمرینی گفت: وجود کمپ تمرینی برای تمامی رشته‌های ورزشی یک الزام است و شنای ایران هم می‌تواند صاحب کمپ شود. آمادگی آن را دارم که کمپ تمرینی شنای ایران را راه‌اندازی کنم و هر ساله به ایران بیایم تا برای توسعه شنای کشورم کمک کنم.  

انتهای پیام/

ارسال نظر