صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۴ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

در پروژه شکار سیاهچاله‌ها مشارکت کنید!

علاقه‌مندان به نجوم و فضا می‌توانند با استفاده تصاویر تلسکوپ BlackGEM در یافتن سیاهچاله‌های جدید به منجمان کمک کنند.
کد خبر : 934015

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از پاپ‌سای، دلتان می‌خواهد شکارچی سیاهچاله‌ها باشید، اما به رصدخانه‌ها یا تلسکوپ‌های فضایی دسترسی ندارید؟ اخیراً برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به کشف سیاه‌چاله‌ها تهیه‌شده که توسط آن می‌توانید به ستاره‌شناسان در یافتن سیاهچاله‌ها کمک کنید.

برنامه Black Hole Finder برنامه‌ای رایگان است که روی گوشی‌های هوشمند و به صورت وبسایت در کامپیوترها در دسترس است. این برنامه یک پروژه علمی شهروندمحور است که در سراسر جهان قابل دسترسی است. در این پروژه افراد می‌توانند به کمک تصاویر تلسکوپ BlackGEM  در یافتن سیاهچاله‌های جدید به دانشمندان کمک کنند.

{$sepehr_key_2341}
BlackGEM آرایه تلسکوپی در شمال شیلی است که وظیفه دارد رویدادهای کیهانی گذرا به نام گران‌نواخترها ( kilonovas) را در فضا جستجو کند. این رویدادها انفجار قدرتمندی از تشعشعات الکترومغناطیسی ایجاد شده در نتیجه ادغام یک ستاره نوترونی و یک سیاهچاله هستند. یک گران‌نواختر به نوبه خود می‌تواند سیاهچاله‌ای با جرم ستاره‌ای ایجاد کند.
اگرچه این پروژه در مارس 2024 راه اندازی شد، اما علاوه بر زبان‌های انگلیسی و هلندی، از اسپانیایی، آلمانی، چینی، بنگالی، لهستانی و ایتالیایی پشتیبانی می‌کند.
با توجه به اینکه ممکن است در هر شب تعداد زیادی رویداد گذرا رخ دهد، گردانندگان پروژه تصمیم گرفتند کارها را ساده‌تر کنند. هر فردی که بیش از 1000 حالت گذرا را بررسی کند، وضعیت  Super User  را دریافت خواهد کرد. پس از آن می‌تواند به ادامه پروژه کمک کند. کاربر پس از رسیدن به وضعیت Super User اعلانی دریافت خواهد کرد، آموزش برای وی در دسترس قرار می‌گیرد و می تواند برای موارد گذرا که کمتر از 16 ساعت از آن گذشته است، درخواست بررسی کند.
اگر چه گران‌نواختر هزار برابر درخشان‌تر از یک نواختر معمولی است، اما درخشش آن‌ها بین 0.1 تا 0.01 درخشش ابرنواخترها است. در نتیجه تشخیص آن‌ها دشوار است، به خصوص که طول عمر نسبتاً کوتاهی دارند. هر گران‌نواختر شناسایی شده، مکان بالقوه‌ای برای جستجوی سیاه‌چاله‌های تازه تشکیل شده است. اما با توجه به وجود هزاران تصویر برای مطالعه وحضور کمتر از 40 نفر در کنسرسیوم سیاهچاله هلندی، این سازمان تصمیم گرفت برای جستجوی سریع‌تر از شهرونددانشمندان استفاده کند.


نحوه عملکرد برنامه Black Hole Finder در شناسایی سیاهچاله‌ها
کار با این برنامه ساده است، کافی است تصاویر گرفته شده توسط BlackGEM را بررسی کنید. پس از نصب برنامه، سه تصویر سیاه و سفید از یک مکان به کاربران ارائه می‌شود که شامل جدیدترین عکس، یک تصویر مرجع قدیمی‌تر از همان نقطه در آسمان شب، و یک عکس ترکیبی برای نشان‌دادن تفاوت بین این دو است.
دو عکس واقعی از یک گران‌نواختر با چند جزئیات کلیدی مشخص می‌شود. آن‌ها به شکل گرد و بسیار سفید با قطرتقریبی 5 تا10 پیکسل هستند. با مقایسه عکس‌های جدید و مرجع، روشنایی هر گران‌نواختر می‌تواند در هر یک از تصاویر متفاوت باشد، ممکن است محو شده، روشن‌تر شود، کاملاً ناپدید شود یا ظاهر شود.

با این حال، موارد دروغین بر اساس اطلاعات آنها کاملاً قابل شناسایی هستند. صرف نظر از علت ایجاد آن‌ها - تداخل پرتوهای کیهانی، انعکاس‌ها، یا خطای پردازش داده‌ها - مانند گران‌نواخترها گرد نیستند، در محدوده 5 تا 10 پیکسل قرار نمی‌گیرند و اغلب کشیده یا منحرف به نظر می‌رسند. پس از بررسی هر مجموعه، کاربر انتخاب می‌کند که آیا تصویر از یک منبع واقعی است یا گزینه‌ای نادرست را نشان می‌دهد و اگر مطمئن نیست می‌تواند گزینه «ناشناس» را انتخاب کند.
اگرچه کاربران هیچ امتیاز یا جایزه‌ای دریافت نمی‌کنند، اما به افزایش دانش و درک بشر از کیهان کمک می‌کنند که بسیار ستودنی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر