صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۲ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳
با کمک نظامی به تایوان؛

بایدن باز هم خط قرمز چین را رد کرد

رئیس‌جمهور آمریکا درحالی ۵۶۷ میلیون دلار کمک نظامی به تایوان ارائه داد که این جزیره کوچک به دلیل برخورداری از صنعت ریزتراشه به خط مقدم نبرد میان واشنگتن-پکن تبدیل شده است.
کد خبر : 933939

به گزارش خبرگزاری آنا، کاخ سفید از موافقت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با بسته کمک نظامی به تایوان به ارزش ۵۶۷ میلیون دلار خبر داد.

این به‌نوبه خود، جدیدترین اقدام آمریکا برای تقویت نظامی تایوان در میانه تشدید تنش تایپه-پکن به‌حساب می‌آید.

این بسته شامل بودجه برای تأمین هزینه‌های آموزشی به نظامیان تایوانی هم می‌شود.

جدیدترین بسته کمک نظامی به تایوان، با استناد به لایحه‌ای ارائه می‌شود که در ماه میلادی آوریل به امضای بایدن رسید و اختصاص میلیارد‌ها دلار کمک نظامی به اوکراین و رژیم صهیونیستی را هم در خود گنجانده است.

رویکرد آمریکا در قبال تایوان متکی به ابهام راهبردی است به این معنا که در ظاهر از جدایی‌طلبان این جزیره حمایت نمی‌کند، اما کمک تسلیحاتی در اختیار تایپه قرار می‌دهد و هرگز به‌طور شفاف نگفته که در صورت حمله چین به تایوان، چه واکنشی نشان خواهد داد

تایوان پیشتر از واشنگتن به دلیل تأخیر در تحویل کمک‌های وعده داده‌شده ازجمله نسخه به‌روزرسانی شده جنگنده‌های اف-۱۴ گلایه کرده بود.

کمک نظامی آمریکا به تایوان به‌رغم ادعای واشنگتن مبنی بر پایبندی به اصل چین واحد ارائه می‌شود- اصلی که مالکیت پکن بر جزیره خودمختار تایوان را به رسمیت می‌شناسد و هرگونه مراوده سیاسی با تایپه را مردود می‌داند.
علاوه بر این، کمک نظامی به تایوان در شرایطی انجام می‌شود که این جزیره در قلب جنگ فناوری واشنگتن-پکن قرار دارد.

به گزارش آنا، ایالات متحده در راهبرد «ایندوپاسیفیکِ باز و آزاد»، خود را مدعی دفاع از حق خودمختاری تایوان می‌داند- جزیره‌ای که به چشم پکن، بخشی از تمامیت ارضی چین است و چنانچه از راه‌های صلح‌آمیز میسر نباشد، حتی با توسل به جنگ هم که باشد، روزی به آغوش سرزمین مادری بازخواهد گشت.

رویکرد آمریکا در قبال تایوان متکی به ابهام راهبردی است به این معنا که در ظاهر از جدایی‌طلبان این جزیره حمایت نمی‌کند، اما کمک تسلیحاتی در اختیار تایپه قرار می‌دهد و هرگز به‌طور شفاف نگفته که در صورت حمله چین به تایوان، چه واکنشی نشان خواهد داد.

اما شاید جایگاه ویژه تایوان در تولید ریزتراشه‌ها، بخش بزرگی از نیت پنهان در پس رویکرد ابهام راهبردی آمریکا را عیان کند.

بر اساس برخی برآوردها، تایوان به تنهایی حدود ۹۲ درصد از بازار اصلی ریزتراشه‌ها و «هادی‌های نیم‌رسانا» را در دنیا کنترل می‌کند. (برآورد‌های دیگر، در کمترین حالت این سهم را ۶۳ درصد تخمین می‌زنند).

شاید جایگاه ویژه تایوان در تولید ریزتراشه‌ها، بخش بزرگی از نیت پنهان در پس رویکرد ابهام راهبردی آمریکا را عیان کند

کارشناسان بر این باورند که صنعت تراشه تایوان به خط مقدم نبرد بین ایالات متحده و چین تبدیل شده است. این جزیره بر تولید تراشه‌هایی که تقریباً همه فناوری‌های پیشرفته غیرنظامی و نظامی را تأمین می‌کنند، غالب است- امری که اقتصاد ایالات متحده و چین را به‌شدت به آن وابسته و متکی کرده و این شامل جنگ‌افزار‌های دو کشور هم می‌شود.

ازاین‌رو، هر دو ابرقدرت اکنون خود را عمیقاً وابسته به جزیره کوچکی می‌یابند که در مرکز رقابت پرتنش آنها قرار دارد.
اگر تایوان از راه صلح‌آمیز به چین ملحق شود، آمریکا تسلط پکن بر شرکت TSMC تایوان به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه ریخته‌گری تراشه جهان را هضم نخواهد کرد.

در صورت حمله احتمالی پکن به تایوان نیز این شرکت به‌راحتی می‌تواند قربانی جنگ شود و عرضه تراشه نه تنها به صنعت گسترده الکترونیک چین بلکه کل جهان قطع خواهد شد.

درواقع، صنعت ریزتراشه برای تایوان حکم یک سپر دفاعی را دارد، اما اگر کوچک‌ترین شباهتی میان موضوع اوکراین و تایوان قائل باشیم، متوجه خواهیم شد که چین هم مانند روسیه عبور آمریکا از خطوط قرمز را برنمی‌تابد و به همان اندازه، اهمیت تایوان برای واشنگتن به‌مراتب بیشتر از اوکراین است و سرنوشت هرگونه رویارویی نظامی، غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر خواهد بود. به همین دلیل است که چین و آمریکا به‌رغم همه خصومتی که دارند، مدیریت رابطه را هم در لیست اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر