صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۹ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

کاهش سن پرستاران متقاضی مهاجرت

مشاور رئیس کل سازمان نظام پرستاری، از کاهش سن پرستاران متفاضی مهاجرت خبر داد.
کد خبر : 933920

به گزارش گروه سلامت آنا، سید محسن رازانی گفت: جلسه کارگروه مدیریت و سازماندهی مهاجرت پرستاران برای اولین بار با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و وزارت کار در سازمان نظام پرستاری تشکیل شد.

وی افزود: در این جلسه پس از بررسی وضعیت مهاجرت پرستاران در ایران و دلایل آن، اقدامات و پیشنهاد‌های مختلفی برای ساماندهی این پدیده مطرح و بررسی شد.

رازانی ادامه داد: در اولین جلسه کارگروه ساماندهی و مدیریت مهاجرت پرستاران آخرین داده‌ها و اطلاعات موجود درباره علل مهاجرت پرستاران مطرح شد و نمایندگان دستگاه‌های مختلف آخرین اطلاعات خود را در این زمینه اعلام کردند.

وی گفت: پرستاران مانند هر شهروند دیگر حق مهاجرت و انتخاب محل کار و زندگی خود را دارند، اما آمار‌ها و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که اگر سیر مهاجرت پرستاران به همین روند ادامه پیدا کند با توجه به کمبود شدید فعلی پرستار در کشور در آینده نزدیک با معضلات جدی تری مواجه می‌شویم و پرستاران نیز ممکن است در این روند دچار آسیب شوند.

رازانی افزود: در این کارگروه راهکار‌های مختلف برای پیشگیری از مهاجرت پرستاران بر اساس تجربه کشور‌های دیگر و مقالات روز دنیا و آمار‌های وضعیت تقاضای گوداستندینگ در سازمان نظام پرستاری ارائه شد.

وی گفت: آمار تقاضا‌ها دریافت گوداستندینگ برای مهاجرت پرستاران رو به افزایش است. قبلاً گروه‌های سنی که درخواست مهاجرت داشتند عمدتاً افراد بالای ۳۰ سال بودند، اما اکنون بازه سنی مهاجرت پرستاران به افرادی رسیده که تازه فارغ التحصیل شده‌اند.

مشاور رئیس کل سازمان نظام پرستاری در امور بین الملل تصریح کرد: خروج پرستاران جوان و با تجربه از کشور در آینده می‌تواند به بحران تبدیل و با توجه به کمبود فعلی پرستار در کشور باید هر چه زودتر برای کاهش روند مهاجرت پرستاران اقداماتی در کشور انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: برای ساماندهی مهاجرت پرستاران باید وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و سایر نهاد‌های مرتبط همکاری کنند. همچنین باید با نهاد‌های مسئول در کشور‌های مقصد نیز هماهنگی شود تا ضمن حفظ حقوق مادی و معنوی پرستاران در کشور‌های مقصد امکان جبران خسارت‌های وارده به کشور فراهم شود.

رازانی گفت: در حال حاضر کشور با کمبود ۱۰۰ هزار نفر پرستار مواجه است. مهاجرت پرستاران همزمان با خروج این نیرو‌ها از شغل پرستاری در کشور و بازنشستگی نیرو‌ها می‌تواند کشور را با چالش‌های بسیار جدی و نگران کننده برای تأمین خدمات پرستاری مواجه کند و بنابراین دولتمردان باید برنامه‌ریزی‌های زودبازده برای ساماندهی مهاجرت نیرو‌های انسانی داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر