صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۸ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳
شیرزادی خبر داد؛

فوت ۱۳ نفر بر اثر هاری در کشور/ سهم سگ‌های ولگرد

رییس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان وزارت بهداشت، از ثبت ۱۳ مورد فوتی ناشی از بیماری هاری در کشور طی سال جاری خبر داد.
کد خبر : 933760

به گزارش خبرگزاری آنا، محمدرضا شیرزادی، به مناسبت ۲۸ سپتامبر روز جهانی هاری، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هاری ۱۳ فوتی در ۸ استان کشور (خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، مازندران، خوزستان، کرمان، یزد، آذربایجان غربی و البرز) برجای گذاشته که سه نفر از این افراد، اتباع افغانستانی (دو مرد و یک زن) بوده اند. از ۱۰ ایرانی فوت شده نیز ۵ مرد و ۵ زن بوده اند.

وی افزود: ۱۲ مورد از فوتی‌های ایران در سال ۱۴۰۳ بر اثر هاری توسط سگ گزیدگی و یک مورد توسط روباه گزیدگی صورت گرفته است. از ۱۲ مورد سگ گزیدگی نیز ۷ مورد توسط سگ‌های ولگرد، یک مورد سگ نگهبان رها شده، ۲ مورد سگ‌های بلاصاحب و ۲ مورد توسط سگ‌های گله بوده است.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان وزارت بهداشت اظهار کرد: در کل طی سال ۱۴۰۳ تاکنون ۴۵۲ هزار و ۱۷۸ مورد حیوان گزیدگی در کشور رخ داده که ۱۳ مورد فوتی داشته است. در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۸۶ هزار و ۵۲۱ مورد حیوان گزیدگی داشتیم که ۱۷ فوتی بر جای گذاشت.

به گفته شیرزادی، هاری یک مشکل جدی بهداشت عمومی در بیش از ۱۵۰ کشور و منطقه به طور عمده در آسیا و آفریقا است. گزش سگ باعث ۹۹ درصد موارد هاری انسان می‌شود و می‌توان از طریق واکسیناسیون سگ و پیشگیری از گازگرفتگی از آن جلوگیری کرد، اما هنگامی که ویروس، سیستم عصبی مرکزی را آلوده می‌کند و علائم بالینی ظاهر می‌شود، هاری در ۱۰۰ درصد موارد کشنده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیماری هاری
ارسال نظر