صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چین در مدل‌های بزرگ زبانی فقط یکسال از آمریکا عقب‌تر است

به گفته کارشناسان، چین در حوزه مدل‌های بزرگ زبانی (LLMs) حدود یک سال از ایالات متحده عقب‌تر است.
کد خبر : 933697

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، به گفته کارشناسان، چین در حوزه مدل‌های بزرگ زبانی (LLMs) حدود یک سال از ایالات متحده عقب‌تر است، اما ممکن است پس از انتشار آخرین مدل اپن ای‌آی، پیشرفت‌های چین در این حوزه شدت بیشتری پیدا کند.

روی ززانا، یکی از اعضای کارگاه علوم، فناوری و امنیت در مصاحبه‌ای گفت: وقتی صحبت از مدل‌های زبانی بزرگ و تولید متن می‌شود، چین حدود نیم تا یک سال عقب‌تر از آمریکاست.

به گفته این محقق، اگرچه این شکاف به ظاهر باریک به نظر می‌رسد، اما پر کردن آن با سرعت پیشرفت هوش مصنوعی آسان نیست.

او گفت: در حدود دو سال و نیم گذشته، هر سال، تغییرات عمده‌ای در قابلیت‌های هوش مصنوعی رخ داده است.

یک کارآفرین هوش مصنوعی چینی نیز اخیرا ارزیابی مشابهی انجام داده است. لی داهای، هم بنیان گذار و مدیر اجرایی استارت آپ هوش مصنوعی چینی مدل بست (ModelBest)، در مصاحبه‌ای که اوایل این هفته منتشر شد، گفت: فاصله بین چین و آمریکا در مدل‌های زبانی آنلاین هنوز حدود یک تا دو سال است.

به گفته لی که پیش از این مدیر ارشد فناوری شرکت ژیهو در چین بود، اگرچه تعداد دقیق سال‌ها خیلی معنادار نیست چرا که صرفا براساس درک مردم است، شکاف هنوز به وضوح وجود دارد. لی افزود: هیچ مدل زبانی بزرگ آنلاینی در چین به مدل جی‌پی‌تی-۴ رسیده یا از آن پیشی نگرفته است.

لی گفت که این کشور پس از انتشار مدل اپن ای‌آی او وان (OpenAI O ۱) پیشرفت‌های بیشتری خواهد داشت.

{$sepehr_key_2270}

اپن‌ای آی مستقر در سان فرانسیسکو که مدل او وان را در تاریخ ۱۲ سپتامبر راه اندازی کرد، در یک پست وبلاگی گفت که مدل او وان در وظایف سنگین استدلالی در زمینه‌هایی که شامل علوم، کدنویسی و ریاضی می‌شود، عملکرد بهتری نسبت به دیگر مدل‌های بزرگ زبانی خود دارد. به گفته این شرکت، به لطف تکنیکی به نام یادگیری تقویتی، این شرکت می‌داند که چگونه با استفاده از زنجیره افکار خود به طور سازنده فکر کند.

مدل او وان توسط یکی دیگر از بنیان گذاران هوش مصنوعی چینی به عنوان پیشرفتی مهم مورد ستایش قرار گرفته است. یانگ ژیلین، بنیان گذار و مدیر اجرایی هوش مصنوعی مون شات، اوایل این ماه گفت که این یک تغییر پارادایم است، زیرا یادگیری تقویتی می‌تواند به مدل‌ها کمک کند تا فرایند‌های فکری را بازسازی کنند و به جای تکیه بر داده‌های ارگانیک، داده‌های بیشتری تولید کنند که در حال تمام شدن است.

به گفته ززانا، چنین زنجیره‌ای از تکنیک‌های فکری، زمانی که درست انجام شوند، می‌توانند نتایج خوبی را بدون نیاز به افزایش قابل توجه قدرت محاسباتی ایجاد کنند. این موضوع می‌تواند برای شرکت‌های چینی که باوجود محدودیت‌های صادراتی آمریکا به تراشه‌های پیشرفته دسترسی ندارند، مفید باشد.

{$sepehr_key_2271}

او گفت: مشکلاتی را که فقدان محاسبات برای چین خواهد داشت، کاهش خواهد داد؛ بنابراین بسیار جالب خواهد بود که ببینیم آیا کمبود سیستم‌های محاسباتی در چین منجر به نوآوری بهتر در این حوزه خواهد شد یا خیر.

کارشناسان معتقدند، باوجود عقب ماندن از مدل‌های متنی، به نظر می‌رسد چین در حوزه‌های دیگر هوش مصنوعی مولد، توسعه یافته‌تر است.

به گفته لی، از نظر مدل‌های هوش مصنوعی لبه‌ای که وظایف مولد را به جای مدل‌های ابری مانند چت جی پی تی به صورت محلی روی دستگاه کاربر انجام می‌دهند، شکاف قابل توجهی بین چین و آمریکا وجود ندارد.

به نظر می‌رسد تولید متن به ویدئو نیز حوزه‌ای است که شرکت‌های چینی در آن به سرعت در حال پیشرفت هستند و در حال حاضر پیشرو هستند.

شرکت‌ها و استارتاپ‌های بزرگ فناوری چین طی چند ماه گذشته تلاش کرده اند تا پس از اعلام اپن ای آی در ماه فوریه، از ابزار‌های تولید متن به متن هوش مصنوعی خود برای عموم مردم رونمایی کنند. این شرکت آمریکایی هنوز مدل سورا را برای استفاده عموم منتشر نکرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر