صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کرم ضدآفتاب زیست سازگار با بالاترین سطح محافظت ساخته شد

دانش پژوهان چینی موفق شده اند با استفاده از یک محصول فرعی صنعت کاغذ نوعی کرم ضد آفتاب با کارایی بالا و سازگار با محیط زیست تولید کنند که محافظت طولانی مدتی در برابر نور خورشید ایجاد می‌کند.
کد خبر : 933682

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، در این ضد آفتاب خلاقانه از لیگنین که یک پلیمر طبیعی فراوان است به همراه دی اکسید تیتانیوم (TiO۲) استفاده شده است. 

این پژوهش، استفاده نوآورانه از زیر میکروکره لیگنین دوگانه اصلاح شده را برجسته می‌کند، که نه تنها SPF ضد آفتاب‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه رنگ آنها را نیز بهبود بخشیده و محصولی مؤثرتر و جذاب‌تر از نظر زیبایی شناختی ارائه می‌دهد.

لیگنین که محصول جانبی صنعت خمیر کاغذ است به دلیل خاصیت جذب اشعه ماوراء بنفش و آنتی اکسیدان‌هایی که دارد، مورد استقبال قرار گرفته، اما SPF پایین و رنگ تیره اش، استفاده از آن را در کرم‌های ضد آفتاب محدود کرده است. 

از این دانشمندان دانشگاه گوانگشی چین برای حل این مشکلات، ساختار شیمیایی و شکل فیزیکی آن را اصلاح کردند.

آنها «متیلن بیس بنزوتریازولیل تترمتیل بوتیل فنل» (MBBT) را به لیگنین قلیایی (AL) متصل کردند تا پلیمر جدیدی به نام AL-g-MBBT بسازند. سپس برخی از آنها را با و برخی را بدون TiO۲ آن را به کره‌های کوچکی تبدیل کردند.

ضد آفتاب‌های ساخته شده با ۱۰ درصد AL-g-MBBT۳، دارای SPF ۴۲.۹۳ بودند که یک جهش بزرگ نسبت به لیگنین قلیایی اصلاح نشده بود. رنگ ضد آفتاب اصلاح شده نیز بسیار روشن‌تر بود، با ارزش ۴۵.۶ ΔE در مقایسه با ۴۹.۵ ΔE برای نسخه اصلاح نشده، که آن را برای لوازم آرایشی مناسب‌تر می‌کند.

محققان کارایی ضد آفتاب را با ایجاد کره‌های زیر میکرونی با TiO۲ افزایش دادند. این ضد آفتاب‌های AL-g-MBBT۳/TiO۲@C به SPF ۶۶.۲۰ رسیدند که از لیگنین قلیایی اصلاح نشده و نسخه‌های بدون TiO۲ پیشی گرفتند. علاوه بر این، رنگ آنها نیز به طور قابل توجهی با ارزش ΔE، ۳۶.۳ بهبود یافت.

این مطالعه همچنین پایداری و زیست سازگاری ضد آفتاب مبتنی بر لیگنین را ارزیابی کرد و نشان داد این کرم ضد آفتاب حتی پس از سه ساعت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، اثر محافظتی و رنگ خود را در برابر نور خورشید حفظ می‌کند.

کاربرد‌های پوستی ایمن و غیرسمی 

آزمایش‌های زیست سازگاری، نشان داد که ضد آفتاب اصلاح شده حاوی لیگنین برای کراتینوسیت‌های انسانی غیرسمی است که نشان از ایمنی آن برای مصارف پوستی دارد.

نتایج تحقیقات تایید می‌کند این فرمول نوآورانه نه تنها محافظت موثر در برابر آفتاب را فراهم می‌آورد، بلکه تضمین کننده ملایمت و ایمنی برای مصارف پوستی انسان است و آن را به گزینه‌ای امیدوارکننده برای مصرف کنندگانی تبدیل می‌کند که به دنبال محصولات مراقبت از پوست سازگار با محیط زیست و ایمن هستند.   

این تحقیق یک گام مهم رو به جلو در استفاده از لیگنین به عنوان یک جایگزین پایدار و موثر برای ترکیبات سنتی ضد آفتاب است. این مطالعه با نشان دادن قابلیت لیگنین برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و در عین حال سازگار با محیط زیست، راه را برای نسل جدیدی از محصولات ضد آفتاب هموار می‌کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Bioresources and Bioproducts منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر