صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۷ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳
آنا گزارش می‌دهد:

آنتی‌بیوتیک‌ها در لیست پرفروش ترین دارو‌های ایران

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ میلی گرم طی نیمه اول سال جاری از لحاظ تعداد و مبلغ، پرفروش‌ترین دارو در کشور بود
کد خبر : 933511

به گزارش خبرگزاری آنا؛ پیشرفت آنتی‌ بیوتیک‌‌ها در اوایل قرن بیستم صورت گرفت. اگرچه بعضی درمان‌های اولیه با مواد شیمیائی ضد میکروبی مؤثر بودند، ولی کاربرد آن‌ها عموماً محدود به تعداد کمی از بیماری‌ها بود.

امروزه تلاش‌های داروسازان بیشتر معطوف به تولید آنتی‌ بیوتیک‌‌هایی با اثربخشی بیشتر و سمیت کمتر متمرکز شده است. این رقابت نه تنها در مورد کشف داروهای جدید، بلکه در جهت ازدیاد آنتی‌بیوتیک‌های مناسب نيز هست و این موضوع باعث فروش بالای برخی دارو‌ها شده است.

سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به آمار پرفروش ترین داروها در کشور طی ۶ ماهه گذشته، گفت: پس از آموکسی سلین داروهایی همچون ivig، سرم تزریقی، استامینوفن، آزیترومایسین، سفکسیم، آموکسی کلاو، کلوپیدوگرل، آدالیمومب تزریقی، انسولین آسپارت، واکسن آنفلوانز ا (۴ ظرفیتی) و سفازولین تزریقی به ترتیب ۱۰ داروی پرفروش از لحاظ ریالی بوده اند.

وی افزود: با توجه به اینکه در لیست ۱۰ موردی داروهای پرفروش ۴ مورد آن مربوط به آنتی بیوتیک ها است، نشان می دهد که باید در حوزه تجویز و همچنین مصرف خودسرانه این دارو اقدامات عملی تر و فرهنگی بیشتری صورت گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: از بین داروهای پرفروش از نظر تعدادی نیز آموکسی سلین در رتبه اول و قرص های سرماخوردگی بزرگسالان، متفورمین، استامینوفن کدئین، فاموتیدین، لووتیروکسین، آسپیرین، لوزارتان، (استامینوفن، کافئین، ایپوپروفن) و قرص پنتوپرازول به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند

انتهای پیام/

ارسال نظر