صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۲ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳

وزیر بهداشت: برای پیشرفت باید ارتباطات علمی بین‌المللی داشته باشیم

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تجربیات بین‌المللی، گفت: اگر بخواهیم در علم پیشرفت کنیم باید همکاری بین‌المللی علمی و تبادل اطلاعات داشته باشیم. چاره‌ای نداریم برای این که بخواهیم بروز باشیم باید ارتباطات علمی بین‌المللی خود را حفظ کنیم.
کد خبر : 933308

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمد رضا ظفرقندی در همایش ملی درس آموخته‌های کرونا که امروز در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد اظهار کرد: در حوزه سلامت نگاه به گذشته و درس گرفتن از آن بسیار مهم است.

دوران کرونا از جنگ تحمیلی هم سخت‌تر بود

وی ادامه داد: حضور جامعه پزشکی در عرصه کرونا مصداق بارز عملکردن به وعده‌ها است. باید توجه داشت که دوران کرونا از دوران جنگ تحمیلی هم سخت‌تر بود.

وزیر بهداشت افزود: ما هرچه که داریم از مردم است اگر سرمایه اجتماعی نداشته باشیم انگار که هیچ چیز نداریم. نیروی پزشک و پرستار نمونه‌ای از حضور و فداکاری‌های مردم کشورمان در دوران سخت کرونا است.

ظفرقندی گفت: کرونا درس‌های زیادی به ما آموخت. یکی انتقال تجربه است. انتقال تجربه یک حرکت درس آموز است. اگر ما از تجربه‌ها درس نگیریم پشیمانی حق ما است. دیگر درسی که کرونا به ما داد، فرهنگسازی است‌.

باید آموزش سلامت از مدارس آغاز شود

وزیر بهداشت با اشاره به نقش آموزش عمومی در کرونا و همه مشکلات سلامت گفت: ما بدون این که مردم را آگاه کنیم در هیچ حوزه‌ای از سلامت موفق نخواهیم بود، بنابراین باید حتما آموزش سلامت را به مردم فرا دهیم. این آموزش‌های سلامت را باید از مدارس آغاز کنیم.

ظفرقندی با اشاره به این که سرطان سینه بیشترین مبتلا را در بانوان دارد بیان کرد: باید طوری آموزش داده شود که مردم در زمان مناسب چکاپ و پیشگیری کنند.

وی اظهار کرد: با سامندهی ملی توانستیم در بحث کرونا کار کنیم و آن را شکست دهیم بنابراین تشکیلات، نگاه سیستماتیک و مسائل ملی بسیار مهم و ارزشمند هستند.

وزیر بهداشت گفت: کشور‌های کره و چین در بحث کرونا موفق بودند چرا که برنامه‌ریزی و دیسیپلین داشتند. لازم است آموزش همراه نظم باشد، زیرا یک دقیقه دیر رسیدن به بیمار می‌تواند اثرات جبران ناپذیری داشته باشد. وجود خون ریزی میتواند در پنج دقیقه بیمار را وارد شوک کند.

ظفرقندی با تاکید بر این که باید به علم احترام گذاشت تاکید کرد: باید بدانیم که علم مرز ندارد و ما باید علم را اموزش دهیم، گسترش دهیم و در زمان‌های مختلف از ان استفاده کنیم. اگر علم ساخت واکسن کرونا نبود، هنوز هم شاهد مرگ و میر‌ها در اثر این بیماری بودیم. باید بدانیم که در زمان کرونا بدون همکاری مردم کارمان پیش نمی‌رفت. هر زمانی که مردم حاضر بودند ما موفق بوده‌ایم. در زمان هشت سال جنگ تحمیلی هم همین طور بود، ما با حضور مردم موفق شده‌ایم.

رشد علمی با داشتن ارتباطات علمی بین‌المللی

وی به تجربیات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم در علم پیشرفت کنیم باید همکاری بین‌المللی علمی و تبادل اطلاعات داشته باشیم. چاره‌ای نداریم برای این که بخواهیم بروز باشیم باید ارتباطات علمی بین‌المللی خود را حفظ کنیم.

وزیر بهداشت افزود: نگاه درس آموزی به گذشته کار ارزشمندی است که می‌توان از تجربیات آن استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر