صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۴ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

از علائم تا دلایل ابتلا به حساسیت

یک فوق تخصص آسم و آلرژی به بیان راه‌هایی برای پیشگیری و درمان بیماری آلرژی موجود در فصل پاییز پرداخت .
کد خبر : 933230

به گزارش خبرگزاری آنا؛ آلرژی واکنش بدن به یک ماده بی‌ضرر موجود در فضای باز یا در داخل خانه است که با ورود به بدن تم ایمنی فرد به‌اشتباه این ماده را مضر تشخیص می‌دهد و علیه آن فعالیت می‌کند، این واکنش‌های آلرژیک می‌توانند فصلی باشند یا در تمام فصول وجود داشته باشد، واکنش‌های فصلی معمولاً از موادی که در فصول مختلف وجود دارد ایجاد می‌شود. این مواد بیشتر مواد گیاهی و یا گرده‌های درخت‌ها هستند.

سید حسام الدین نبوی زاده، فوق تخصص آسم و آلرژی و عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار آنا با اشاره به اینکه در بهار معمولاً با گرده‌افشانی درختان و گل‌های تازه شکفته شده و گرده علف‌ها مواجه هستیم، تأکید کرد: همچنین در تابستان علاوه بر گرده‌افشانی چمن‌ها و علف‌ها، با گرم شدن هوا محل رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها بیشتر می‌شود، اما در پاییز علاوه بر وجود گرده‌افشانی کپک‌ها نیز رشد بسیاری دارند و هنگامی‌که برگ‌های درختان روی زمین ریخته می‌شود، زمانی که این برگ‌ها را جمع‌آوری می‌کنند یا وقتی‌که مردم روی آن‌ها راه می‌روند، این گرده‌ها وارد مجاری تنفسی آن‌ها شده و موجب زیادشدن موارد آلرژی فصلی می‌شود، همچنین آلودگی هوا در پاییز به تشدید این حساسیت‌ها کمک می‌کند

وی با اشاره به اینکه  سیستم ایمنی افراد تعیین‌کننده بروز آلرژی در بدن آن‌ها است، گفت: از بدو تولد سبک زندگی افراد سیستم ایمنی بدن آن‌ها و را تعیین می‌کند.

فوق تخصص آسم و آلرژی تاکید کرد: مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد افرادی که در محیط‌های باز هستند در مزرعه‌ها هستند کمتر آلرژی می‌گیرند زندگی ما یک زندگی شده که در آپارتمان‌ها است این افراد چون تماس با میکروب‌ها ندارند بیشتر آلرژی می‌گیرند

وی افزود: معمولا افرادی که به شیوه سزارین متولد می‌شوند، افرادی که در کودکی بیشتر شیر خشک خورده‌اند افرادی که آنتی‌بیوتیک زیاد مصرف می‌کنند و خانواده‌های کم‌جمعیت بیشتر درگیر آلرژی می‌شوند. بنابراین با تغییر فرهنگ کشور و بیشتر شدن آپارتمان‌نشینی، مصرف بالای شیر خشک و کم‌فرزندی در خانواده‌ها تعداد افرادی که درگیر آلرژی و آسم می‌شوند در جهان رو به افزایش است.

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علائم آلرژی به‌صورت گرفتگی یا آبریزش بینی، عطسه، آبریزش چشم ، سرفه، خارش بینی، تورم یا کبودی زیر چشم و خستگی است البته این بیماری علائم دیگری هم دارد، به‌عنوان‌مثال کودکانی که دچار علائم آلرژی در بینی هستند شب‌ها کیفیت خواب خوبی ندارند و بارها بیدار می‌شوند به همین جهت در طول روز احساس خستگی می‌کنند و در مدرسه دچار کم شدن یادگیری می‌شوند.

وی بابیان اینکه آلرژی‌های مختلفی ازجمله حساسیت پوستی و آلرژی گوارشی نیز وجود دارد، تشریح کرد: وقتی‌که آلرژی ایجاد شود، قسمت‌های مختلفی از بدن ازجمله سینوس‌ها، ریه‌ها نیز دچار مشکلاتی می‌شود و گاهی نیز افراد درگیر آسم‌های فصلی  می‌شوند. این‌ها همه از علائم آلرژی هست که ممکنه گاهی وقت‌ها با وارد شدن یک فرد به یک باغ گل و گرده‌افشانی صورت گیرد. 

نبوی زاده تأکید کرد: در فصل پاییز شیوع ویروس‌ها زیاد می‌شود و این اتفاق با شروع سال تحصیلی و سرد شدن‌ هوا زیادتر می‌شود به همین جهت ممکن است بسیاری از موارد ابتلا به بیماری‌های ویروسی را که با آبریزش بینی، سوزش چشم و عطسه همراه است، با آلرژی اشتباه بگیریم.

وی در خصوص روش‌های جلوگیری از ابتلای مجدد و جلوگیری از تشدید حساسیت گفت: ما باید عامل آلرژی را بشناسیم یعنی ممکن است چندین نفر یک علائم ثابت داشته باشند ولی به مواد مختلف آلرژی داشته باشند به همین جهت اگر ما بخواهیم با آلرژی در افراد مقابله کنیم، باید عامل آلرژی را شناسایی کنیم که برای این کار تست‌های پوستی وجود دارد که عامل آلرژی رو بر روی پوست این افراد چک می‌کنند و مشخص می‌شود فرد به چه چیزی آلرژی دارد

نبوی زاده عنوان کرد: افرادی که زمینه آلرژی دارند از ورزش صبحگاهی، باز گذاشتن پنجره خانه  پهن کردن لباس‌های شسته شده در فضای در جهت جلوگیری از ورود ذرات آلرژی‌زا به ریه خود جلوگیری کنند همچنین یکی از کارهایی که تو پاییز انجام می‌شود جمع‌آوری برگ‌های درختان است و حتماً افراد آلرژیک حین جمع‌آوری برگ‌ها باید ماسک بزنند 

وی افزود: گاهی اوقات پزشکان به افرادی که با همه مراقب‌ها دچار انرژی می‌شوند شروع دارودرمانی را قبل از بروز علائم تجویز می‌کنند تا فرد دچار این عارضه نشود.
متخصص آسم و آلرژی در خصوص ارتباط آلرژی با بیماری‌های دیگری ازجمله میگرن و بیماری‌های زمینه‌ای تشریح کرد: معمولاً آلرژی باعث پدید آمدن بیماری دیگری نمی‌شود اما اگر آلرژی شدید باشد و با استرس و فشار همراه باشد قطعاً باعث افزایش این مسائل می‌شود.

فوق تخصص آسم و آلرژی تشریح کرد: آلرژی‌ها معمولاً باعث گرفتگی بینی و بسته شدن راه‌های هوایی گوش می‌شود که  باعث کاهش کم شنوایی در کودکان به دلیل جمع شدن مایع در پشت پرده گوش می‌شود و به همین جهت آلرژی‌ها باعث کم شنوایی، سینوزیت، آسم و این دست مشکلات می‌شود .

نبوی زاده گفت: اگر عامل آلرژی شناسایی شود، از راه‌های درمانی خوبی مثل ایمونوتراپی که دارو از خود ماده آلرژی‌زا تولید می‌شود، برای درمان همان فرد می‌توان استفاده کرد. همچنین برای درمان آلرژی و کم شدن شدت این حساسیت می‌توان از داروهای ضد حساسیت و اسپری‌های استروئیدی بینی زیر نظر پزشک استفاده کنند اما تا زمانی که هنوز به پزشک مراجعه نکردند می‌توانند از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر