صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۶ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
حسینی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

بررسی علائم سرطان خون/ ژنتیک شایع‌ترین علت ابتلا به لوسمی

متخصص آنکولوژی گفت: ژنتیک شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان خون است.
کد خبر : 933164

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سرطان خون، که به آن لوسمی هم می‌گویند، یک نوع از سرطان است که بر روی بافت‌های تشکیل‌دهنده خون تأثیر می‌گذارد. معمولا این نوع از سرطان از مغز استخوان آغاز شده و تعداد بسیار زیادی از گلبول سفید غیر طبیعی را شکل می‌دهد. این بیماری به تولید غیرطبیعی و زیاد سلول‌های خونی، به ویژه گلبول‌های سفید معروف است. این سلول‌ها قادر به انجام وظایف طبیعی خود نیستند و می‌توانند باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن و سایر عملکرد‌های حیاتی شوند.

سرطان خون به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود که نوع حاد آن پیشرفتی سریع دارد و نیاز است هرچه زودتر درمان آغاز شود. لوسمی حاد شامل دو نوع لوسمی لنفوبلاستیک حاد و لوسمی میلوئید حاد است.

سرطان خون مزمن، پیشرفت کندتری دارد و ممکن است برای مدت طولانی بدون درمان قابل توجهی باقی بماند. لوسمی لنفوسیتی مزمن و لوسمی میلوئیدی مزمن از انواع این نوع سرطان خون است.

 

 

سرطان خون نیز مانند بیماری‌های دیگر با علائمی همراه است که اگر زودتر مشخص شود و درمان آغاز شود درصد موفقیت در آن بیشتر است. در همین راستا با نیلوفر حسینی آنکولوژیست در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا، در رابطه با علائم سرطان خون، اظهار کرد: اگر بیماری مراجعه کند که از بیماری خود مطلع نیست و فقط علائم ان را دارد، مورد بررسی و ازمایشات پیشرفته قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اولین علادمی که مراجعین ما دارند ضعف و بی حالی است. خستگی از دیگر نشانه‌های این بیماری است. به عنوان مثال اگر فردی در هنگام پیاده روی و راه رفتن خستگی شدیدی را احساس کند یا در انجام کار‌های ساده ناتوان باشد می‌تواند علائم و نشانه‌ای برای خود فرد و پزشک معالج او باشد. علت این احساسات پایین بودن هموگلوبین پایین و آنمی است.

این آنکولوژیست افزود: معمولا گلبول سفید در بیمارانی که سرطان خون دارند، مختل می‌شود به عبارت دیگر کارکرد خود را از دست می‌دهند. نشانه کم شدن گلبول سفید یا ازبین رفتن آن عفونت است. به عنوان مثال بیمار مراجعه می‌کند و می‌گوید من ۴۰ روز است که سرما خورده‌ام، انواع آنتی بیوتیک‌ها را دریافت کرده، اما خوب نمی‌شوم و روز به روز هم بیماری بدتر می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که یکی دیگر از علائم سرطان خون عفونت است.

{$sepehr_key_2181}

حسینی مطرح کرد: بیشتر بیمارانی که مبتلا به سرطان خون هستند پلاکت خون پایینی دارند به همین دلیل برخی مراجعان خانم در دوران قاعدگیشان خون‌ریزی‌های زیادی دارند. از سوی دیگر این افراد با کم خونی مواجه هستند که موجب بی‌حالی، خستگی و رنگ پریدگی در این بیماران می‌شود.

بیشتر بیمارانی که مبتلا به سرطان خون هستند پلاکت خون پایین دارند

وی نمایان شدن دونه‌های قرمزرنگ بر روی پوست، کبودی‌های آسان، طولانی شدن مدت زمان بهبودی زخم را از دیگر نشانه‌های سرطان خون دانست و مطرح کرد: برخی افراد که ابتلا به بیماری سرطان خون هستند به درمان پاسخ خوبی می‌دهند و برخی خیر. درمان در آنها سخت‌تر است.

این آنکولوژیست در پاسخ به این سوال که آیا سرطان خون بیماری خطرناک و ترسناکی است گفت: خوشبختانه دارو‌های جدیدی بسیاری ساخته شده است که می‌تواند به بیماران کمک کند و درصد بهبودی را افزایش دهد. اما در برخی بیماران که درصد پیشرفت بیماری در ان‌ها زیاد است دارو چندان جواب گو نبوده و باید پیوند مغز استخوان شوند.

عملکرد گلبول سفید در بیماران مبتلا به سرطان خون مختل است

ژنتیک شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان خون

حسینی شایع‌ترین دلیل ابتلا به بیماری سرطان خون را ژنتیک دانست و افزود: اکثر بیماران مبتلا به سرطان خون در اثر ژنتیک به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ اما در برخی افراد نیز برخی فاکتور‌های محیطی و تغذیه نیز تاثیر گذار است. در حالت کلی بیشترین درصد ابتلا مخصوص افراد با سابقه ژنتیکی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر