صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۰۳ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
در مجمع عمومی سازمان ملل؛

اردوغان: جامعه جهانی باید همانند هیتلر جلوی نتانیاهو را بگیرند/ ایران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است

رئیس جمهور ترکیه در مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد شدید از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان اظهارکرد: اسرائیل مدام بهانه می‌آورد تا آتش بس دایر نشود. همانطور که هیتلر ۱۷ سال پیش توسط اتحادیه جهانی متوقف شد، نتانیاهو نیز باید توسط جامعه جهانی متوقف شود. باید از قدرت مجمع عمومی برای برقراری صلح استفاده شود.
کد خبر : 933106

به گزارش خبرگزاری آنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عصر امروز (سه‌شنبه) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با انتقاد شدیداللحن از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان اظهارکرد: چه طور می‌شود که اسرائیل خبرنگاران را بکشد و کسی چیزی نگوید؟، باید این خشونت‌ها در یک مکانی و در یک زمانی تمام شود و زمان آن الان است.

وی با بیان اینکه اسرائیل همیشه مانع آتش‌بس شده و مدام بهانه می‌آورد تا آتش بس دایر نشود، گفت: کشور‌ها دیگر نباید از این رژیم حمایت کرده و برای او ارزش قائل شوند.

اردوغان همچنین ادامه داد: همانطور که هیتلر ۱۷ سال پیش توسط اتحادیه جهانی متوقف شد، نتانیاهو نیز باید توسط جامعه جهانی متوقف شود. باید از قدرت مجمع عمومی برای برقراری صلح استفاده شود.

رئیس جمهور ترکیه اظهارداشت: باید یک آتش بس و صلح دایم در غزه برقرار شود و امکانات انسانی مورد نیاز باید بدون هیچ مانع و توقفی به غزه ارسال شود. این خیلی مهم است که قبل از زمستان به مردم غزه کمک کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در کنار مردم فلسطین و غزه خواهیم بود و از آنها حمایت خواهیم کرد، ادامه داد: حمله اسرائیل به مسجد الاقصی قلب ما را به درد می‌آورد. اسرائیلی‌ها باید اشغال سرزمین‌های فلسطین را کنار بگذارند و این نباید به تأخیر بیفتد.

اردوغان با بیان اینکه ما با مردم اسرائیل مشکلی نداریم و یهودستیز نیستیم، اضافه کرد: مشکل ما با سیاست‌های کشتار جمعی دولت اسرائیل است.  حرف ما مسئله حق و باطل است. مشکل ما با ظالم است و ظلمی که طی ۵ قرن گذشته مشاهده می‌کنیم. از جوانان و دانشجویان کشور‌های مختلف به ویژه آمریکا که از مردم غزه حمایت کردن تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه تصریح کرد: مردم فلسطین در حال قتل عام هستند، سازمان‌های بین‌المللی در آزمون انسانیت شرمنده و مردود شده‌اند.  

وی افزود: کشور همسایه ما ایران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است.  باید در سوریه صلح برقرار شود و یک دولت همه جانبه در آنجا شکل بگیرد. عراق هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و جامعه جهانی باید از عراق حمایت کند. در خصوص گروه پ ک ک در عراق نگرانیم.

اردوغان گفت: ترکیه و ارمنستان روابط خوبی را با هم برقرار کردند و برای برقراری صلح بین آذربایجان و ارمنستان نقش خوبی ایفا کردند. حاکمیت و استقلال بوسنی و هرزگوین باید مورد تاکید و تایید قرار بگیرد همینطور از مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه خطاب به سران کشور‌ها اظهارکرد: منتظر چه چیزی هستید تا جلوی خشونت نتانیاهو و اسرائیل را بگیرید؟  

وی درباره جزایر قبرس نیز بیان کرد: جزایر قبرس مال ترکیه است، از این حق قانونی عقب نخواهیم نشست. ما تلاش کردیم با مذاکره به این مناقشه پایان بدهیم، جامعه جهانی باید در راستای به رسمیت شناختن این حق ترکیه تلاش بکند.

وی همچنین از گسترش نژادپرستی، اسلام هراسی، حمله به مساجد و اهانت به قرآن در کشور‌های مختلف انتقاد کرد و از کشور‌ها خواست تا به مسلمانان، دین اسلام و مکان‌های مقدس کشور‌ها احترام بگذارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر