صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۳ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
فصل اول؛ اپیزود اول

قایق

نورانی‌ترین انفجار پرتوی گامای تاریخ
کد خبر : 933094


قایق چیست

در حوزه اخترفیزیک، «قایق» به یک رویداد شگفت‌انگیز اشاره می‌کند: نورانی‌ترین انفجار پرتوی گامای ثبت‌شده در تاریخ. در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۷ مهر ۱۴۰۱)، رصدخانهٔ فضایی نیل گرلز سوئیفت (Neil Gehrels Swift Observatory) و تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی (Fermi Gamma-ray Space Telescope) به‌طور همزمان این انفجار فوق‌العاده پرتوی گاما را شناسایی کردند. این رویداد آن‌قدر شدید بود که دانشمندان آن را «BOAT» نامیدند، که مخفف «نورانی‌ترین انفجار پرتوی گامای تاریخ» است. این انفجار ده برابر روشن‌تر از هر انفجار پرتوی گامای قبلاً ثبت‌شده بود و توجه اخترشناسان در سراسر جهان را جلب کرد.

چرا باید به این قسمت گوش دهیم؟

درک اهمیت قایق فراتر از کنجکاوی علمی است. این انفجار پرتوی گاما نه تنها کیهان را روشن می‌کند بلکه درک ما را از چگونگی تشکیل عناصر سنگین مانند طلا و اورانیوم به چالش می‌کشد. مشاهدات اخیر با تلسکوپ جیمز وب به پژوهشگران این امکان را داد که منبع این انفجار را شناسایی کنند، که از نوعی ابرنواختر به نام «رُمب‌اختر» نشأت گرفته است. این کشف سوالات جالبی را درباره فرآیندهایی که منجر به تشکیل عناصر سنگین در جهان می‌شود، مطرح می‌کند.

گوش دادن به این قسمت فرصتی برای بررسی این مفاهیم عمیق به زبان ساده است. این برنامه نشان می‌دهد که چگونه پدیده‌های نجومی مانند قایق می‌توانند بر درک ما از تشکیل عناصر و تاریخ اولیه جهان تأثیر بگذارند. علاوه بر این، با ادامه مطالعات دانشمندان بر روی این رویدادهای کیهانی، پیامدهای زیادی برای تحقیقات آینده و درک ما از جهان وجود دارد. این قسمت به‌عنوان دعوتی برای کاوش عمیق‌تر در رمز و رازهای کیهان و نیروهایی که آن را شکل می‌دهند، عمل می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر