صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۷ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳

عواقب جنگ لبنان و اسرائیل از پشت عینک واقع‌بینی

مقاومت استراتژی‌های مختلفی برای رویارویی با تجاوز دشمن دارد و یکپارچه عمل می‌کند و می‌دانیم که با علم بر سنگین بودن ضربه دریافت شده در پی خنثی‌سازی حملات بعدی در ابعاد نظامی و سایبری است.
کد خبر : 933089

خبرگزاری آنا- عماد نجار: طی چند روز گذشته، دو طرف لبنان و رژیم صهیونیستی ضربات محکمی را از یکدیگر متحمل شده‌اند و نمی‌توان ضایعه شهادت فرماندهان ارشد حزب‌الله را نادیده گرفت و یا آن را کم‌اهمیت جلوه داد.

به‌طورقطع از دست دادن تجربه، تخصص، سابقه و وفاداری فرماندهان رده‌بالای لبنانی، زخمی است که همانند شهادت عماد مغنیه، مصطفی بدرالدین، حسن حسین الحاج، حاج عبدالقادر، علی فیاض، حتی سمیر قنطار و ... آثارش بر قلب‌های ما باقی خواهد ماند و نه می‌توان و نه می‌بایست خشم و اندوه خود را نسبت به این جنایات از رژیم تروریستی اسرائیل پنهان کرد.

در این میان نباید از نقش نفوذی‌های موساد در انجام ترور‌های فرماندهان ارشد لبنانی غافل شد و حزب‌الله نیز به این موضوع اشراف کامل دارد و در حال بررسی موضوع است ولی این شرایط باعث نخواهد شد که مقاومت اسلامی لبنان دست به اقدامی عجولانه، احساسی و بدون دوراندیشی بزند.

از اولین اقدمات حزب‌الله پس از ورود به این مرحله از درگیری‌ها، می‌توان به این موارد اشاره کرد: جلوگیری از دستیابی سریالی اسرائیل به اهداف، بررسی نحوه برخورد با اقدامات بعدی دشمن، پیگیری برنامه‌های قبلی (اولویت‌های عملیاتی که در حال برنامه‌ریزی برای انجام در زمان مناسب بود)، تغییر تاکتیک در برخی مواجهات و طراحی برنامه‌های جدید و بررسی پیامد‌های آن برای غافلگیری صهیونیست‌ها.‌

علیرغم ترور‌های صورت گرفته، مسئله کادرسازی در مقاومت اسلامی بسیار دقیق و پیوسته صورت می‌گیرد

می‌توان به‌خوبی متوجه شد که دشمن صهیونیستی جبهه اصلی را از غزه به سمت لبنان شیفت کرده و خطری را که از سمت حزب‌الله احساس می‌کند را بسیار دردناک‌تر و مهیب‌تر از غزه برآورد می‌کند.

حال باید دانست بخشی از واکنش‌های حزب‌الله در خصوص نحوه پاسخ‌دهی به چه نحوی خواهد بود.

راهبرد‌های مقاومت برای رویارویی با تجاوزات دشمن

اولاً عملیاتی با پیچیدگی زیاد و تأثیرات بسیار مهم در عرصه‌های نظامی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای، جنگ سایبری، اطلاعاتی، امنیتی و حتی تأثیر مستقیم در میزان مهاجرت معکوس از اسرائیل (طبق داده‌های منتشرشده رژیم صهیونیستی تعداد افرادی که در سال ۲۰۲۳ فلسطین اشغالی را ترک کرده‌اند ۵۵۳۰۰ نفر بوده و این رقم در سال ۲۰۲۴ به عدد ۶۹۲۰۰ نفر افزایش داشته است) در حال طراحی است.

ثانیاً مقاومت لبنان حملات خود را در شمال سرزمین‌های اشغالی تداوم خواهد بخشید و البته با استفاده از انواع پهپاد‌های تهاجمی و موشک‌های کوتاه و میان برد، دامنه و عمق حملات خود را افزایش خواهد داد و بر تعداد شهرک‌های تخلیه‌شده و بدون صهیونیست خواهد افزود.

ثالثاً علیرغم ترور‌های صورت گرفته، مسئله کادرسازی در مقاومت اسلامی بسیار دقیق و پیوسته صورت می‌گیرد و حذف مقامات رده‌بالای نظامی، سیاسی و حتی معنوی مقاومت به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند ماشین عظیم و نابودگر مقاومت را از حرکت باز دارد. به‌طورقطع حرکت ادامه خواهد داشت و در کنار روند همیشگی، مقاومت پاسخ‌های مناسبی را در زمان‌های مناسب به رژیم اشغالگر قدس خواهد داد.

اگر سیری در تاریخ مقاومت اسلامی داشته باشیم متوجه حضور نیروها، فرماندهان و مستشاران حزب‌الله در همه عرصه‌ها و مکان‌های جغرافیایی از غزه و کرانه باختری گرفته تا سوریه و از عراق و مبارزه با داعش و آمریکا و اشغالگران غربی گرفته تا مبارزه با ائتلاف عربی علیه مردم بی‌دفاع یمن و از شاخ آفریقا و اریتره گرفته تا کشور‌های آمریکای لاتین خواهیم شد.

در این شرایط خاص لبنان نیز، حلقه‌های مقاومت اسلامی با هدایت فرماندهی اصلی برای حمایت همه‌جانبه از حزب‌الله لبنان دست بکار شده‌اند تا تخیل نبود فرماندهان لبنانی و سقوط حزب‌الله به کف روی آب دریا‌ها تبدیل شود.

حال که دانستیم مقاومت استراتژی‌های مختلفی برای رویارویی با تجاوزات دشمن دارد و جبهه مقاومت یکپارچه عمل می‌کند و نباید زنجیره مقاومت را از هم جدا و تفکیک‌شده بررسی کرد، می‌دانیم که مقاومت با علم بر سنگین بودن ضربه دریافت شده در پی خنثی‌سازی حملات بعدی در ابعاد نظامی و سایبری است.

خطا‌های محاسباتی رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر طبق یک پروژه نظامی هماهنگ شده، دکترین جنگ فرسایشی علیه اسرائیل و نفوذ به عمق سرزمین‌های اشغالی و ضربه زدن به اهداف مهم و استراتژیک در کنار بالا بردن حجم تخریب و تلفات و آوارگی شهرک‌نشینان صهیونیست در دستور کار مقاومت قرار گرفته است. لازم به توضیح است که مقاومت از ورود به یک جنگ تمام‌عیار و کلاسیک با رژیم صهیونیستی پرهیز دارد. ولی این بدان معنی نیست که استراتژی تل‌آویو در برابر ضاحیه یک طرح سوخته و از رده خارج شده است. به‌طورقطع این استراتژی با جدیت پیگیری و اجرایی خواهد شد.

حلقه‌های مقاومت اسلامی با هدایت فرماندهی اصلی برای حمایت همه‌جانبه از حزب‌الله لبنان دست بکار شده‌اند تا تخیل نبود فرماندهان لبنانی و سقوط حزب‌الله به کف روی آب دریا‌ها تبدیل شود

صهیونیست‌ها پس از تحمل ضربات سنگین اطلاعاتی و امنیتی از سوی حزب‌الله اقدام به عملیات پیجر کردند و پس‌ازآن نیز قصد دارند یک جنگ مردمی را با لبنان آغاز کنند و این اقدام را در انتقام از آوارگی بیش از ۲۵۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست انجام می‌دهند. ولی در مورد مردم لبنان این اتفاق رخ نداد و زندگی در تمام مناطق لبنان و مخصوصاً در مناطق جنوبی روند عادی دارد. حتی برآورد رژیم صهیونیستی از عواقب روانی و تأثیراتی که حملات متعدد و بی‌شمار اسرائیل به لبنان (روزی بیش از ۱۵ عملیات) خطا از آب درآمد و نتوانست برگ مهمی در دستان مقامات صهیونیست باشد.

کابینه نتانیاهو با ورود به جنگ مدنی قصد دارد توان حمایتی و مردمی مقاومت را هدف قرار دهد و به تعبیری از نقاط قوت مقاومت علیه حزب‌الله استفاده کند و عقبه حمایتی جبهه مقاومت را خالی کند. اما خطای محاسباتی مشکلی است که دشمن بار‌ها و بار‌ها با آن روبرو شده و ضربات سختی را نیز متحمل شده ازجمله، شور مردمی در حمایت از مقاومت امری است ذاتی و ایمانی که با کشتار و تحریم و تهدید از بین نمی‌رود همان‌طور که در هشت سال دفاع مقدس، یک‌سال جنگ غزه و جنگ‌های اسرائیل علیه حزب‌الله از بین نرفت بلکه به توانی مضاعف تبدیل شد علیه دشمنان اسلام و وطن.

دیگر خطای محاسباتی صهیونیست‌ها گسترش و تشدید عملیات‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی است که پیشتر در مورد شرایط آن توضیحاتی داده شد و فقط در اینجا لازم است از رونمایی موشک‌های بالستیک جدید حزب‌الله نیز یاد کنیم که در آینده‌ای نزدیک میزان تخریب، برد مفید، نحوه کنترل، دقت در نقطه زنی، رادار گریزی و هدف رهگیری توسط سامانه‌های ضد موشکی آن در سرزمین‌های اشغالی مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر