صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آشنائی با «راه و رسم حکومت علوی» از دریچه یک کتاب

در کتاب «راه و رسم حکومت علوی» نوشته «علامه باقر شریف القرشی» مراتب مختلف مدیریت جامعه براساس برنامه‌ای که امام علی علیه السلام وضع کرده بود، بررسی و تحلیل می‌شود.
کد خبر : 932998

به گزارش خبرگزاری آنا، کتاب «راه و رسم حکومت علوی» نوشته «علامه باقر شریف القرشی» توصیفی دقیق از راه و رسم حکومت پس از پیامبر (ص) است که در آن مراتب مختلف مدیریت جامعه براساس برنامه‌ای که امام علی علیه السلام وضع کرده بود، بررسی و تحلیل می‌شود. این کتاب توسط دکتر علی اصغر مقصودی ترجمه و از سوی نشر نیستان وارد بازار نشر شده است.

این کتاب مباحثی است دربارۀ برترین حکومتی که بر روی زمین پدید آمده، حکومتی که وجه تمایز آن با سایر حکومت‌ها تأکید خالصانه‌اش بر حق، عدالت، بی‌اعتنایی به خویش و رها کردن غرور حاصل از فرماندهی و حکومت است. این کتاب، راه و رسم حکومت امام امیرالمؤمنین (ع)، جانشین پیامبر خدا (ص) و بابِ شهرِ علمِ اوست.

یکی از ویژگی‌های مهم شخصیت و نبوغ امام (ع) این است که او برای سازمان حکومت و مدیریّت اجتماعی روش‌های نوینی ارائه کرد که تاکنون هیچ دستورالعمل و قانونی نتوانسته بر آن برتری پیدا کند. این روش‌ها از بهترین نمونه‌های تمدّنی و از زیباترین جلوه‌های رشد و پیشرفت انسانی است.

جامعۀ انسانی با دستیابی به همۀ تجارب مدنی و پیشرفت و نوآوری هنوز نتوانسته است در به پاداشتن نظام‌های حکومتی و مدیریتی برنامه‌ای مانند آن‌چه امام (ع) در موضوع اصلاح زندگی انسان‌ها تعیین‌کرده بیاورد، و مسیر مطمئنی برای حفظ انسان از نگرانی و ترس و اضطراب ترسیم کند و حقوق اجتماعی او را ضمانت نماید.

فلسفۀ امام (ع) در حکومت‌داری و بیان نظام‌های اداری، صرفاً سخنی ادیبانه و یا پرداختن به زیبایی‌های کلامی نیست، بلکه معرّفی مبانی اصیل اسلامی در همۀ زمینه‌های زندگیِ اجتماعی است. از نظر او بر هر فرد مسلمان لازم است که به مسائل سیاسی و اقتصادی و تربیّتی اسلام توجّه کند، چرا که اسلام صرفاً دین عبادت نیست.

امام امیرالمؤمنین (ع) تجسّم والای اسلام با همۀ ابعاد وجودیِ آن است و هیچ‌یک از خلفای اسلامی مانند او اثری این‌چنین در بیان احکام اسلام و فلسفۀ شریعت از خود به‌جای نگذاشته‌اند؛ لذا شناخت این اهداف و پیروی از آن لازم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر