صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از تور بازدید اهالی رسانه از پردیس؛

حضور پررنگ دانش‌بنیان‌ها در موقوفات؛ از تولیدات پزشکی تا کاتالیزورهایی که از آلودگی می‌کاهند

تور بازدید اهالی رسانه از موقوفه تولید تجهیزات پزشکی واقع در پردیس برگزار شد.
کد خبر : 932904

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، همزمان با هفته وقف، اهالی رسانه با حضور در پردیس در قالب تور یک روزه از موقافاتی که به شرکت‌های جوان دانش بنیان پزشکی اختصاص داده شده بود بازدید کردند.

بر اساس این گزارش، در این بازدید با توجه به ورود سازمان اوقاف به عرصه دانش بنیان‌ها و فناوری، شرکت جوانی که به تولید تجهیزات پزشکی در کشور پرداخته بود مورد توجه قرار گرفت، پشت پا زدن به پذیرش‌های دنیا و زندگی در بهترین کشورها می‌توانست انتخاب هریک از این دانشمندان جوانی باشد که در عرصه‌های مختلف تولیدات خود را عرضه می‌کنند اما در نهایت آنها ایران را انتخاب کردند.

می‌گفتند برخی از تولیدات حتی در خاورمیانه هم عرضه نمی‌شود و انحصار آن با ایران است، از طرفی هم بیان می‌شد که با توجه سازمان اوقاف در حال تولید هستیم و مسیر و چشم انداز روشنی را متصوریم. اوقاف همه این فناوران را گرد هم آورده تا بمانند و تولید کنند.

ایجاد بستر حرفه‌ای تولید و تجاری سازی محصولات با در نظر گرفتن تمام قوانین و ظوابط تولید تجهیزات پزشکی ایده اولیه تاسیس کارخانه نوآوری تپش بود. می‌گفتند، باور داریم با اعمال مدیریتی مبتکرانه و ارائه راه حل‌هایی خلاقانه و با ترکیب دانش فنی به روز و تجربه کارآمد حضور در عرصه، در کنار کسب درآمد بواسطه تولید محصولات دانش بنیان؛ گامی هر چند کوچک در راستای بهبود وضعیت سلامت عمومی منطقه برمی‌داریم.

کارخانه مورد بازدید خبرنگاران در مساحتی بالغ بر ۱۵۰۰ متر مربع فضای تخصصی تولید تجهیزات پزشکی، ضمن بر طرف کردن تمامی نیازهای تولید، با فراهم آوردن امکانات و زیر ساخت ها ضروری به عنوان تنها کلین روم اشتراکی - اختصاصی کشور شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. امروز گروه شرکت‌های تپش موفق شده است: ضمن در اختیار داشتن سهم قابل توجهی از حجم بازار تجهیزات پزشکی به واسطه تولید داخلی، با تکیه بر دانش فنی مدیران و متخصصان خود سبد کاملی از محصولات را در حوزه های مختلف پزشکی در مراحل متعدد تجاری سازی ارائه دهد.

از سوی دیگر اما اوقاف به دلیل تاکیدات رهبر انقلاب درباره مولدسازی این عرصه را انتخاب کرد تا مسیر علم را در موقافات پیش ببرد، تولید «سرنگ اینفلیتور»، «کیت تست»، «همو کلیپس پلیمری»، «قلم کوتر»، «شریان بند رادیال»، «پنس نمونه برداری آندوسکوپی»، «رابط تزریق»، «سیم استرنوم»و... از این دست محصولات است.

در ادامه تصاویر این تولیدات و اندکی شرح کاربرد این تولیدات را می‌بینید و می‌خوانید؛

سرنگ اینفلیتور

در جریان عمل‌های آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی، برای ایجاد افزایش حجم در استنت‌های قلبی عروقی یا بالون‌ها و کتترها در محل مورد نظر از اینفلیتور استفاده می‌شود. سرنگ اینفلیتور توانایی انتقال ماده‌ای مخصوص برای ایجاد این افزایش حجم را در فشار بالا (بالاتر از فشار داخلی رگ) و در مدت زمان کوتاه دارا است. همچنین اینفلیتور به کمک مانومتر عقربه‌ای دقیق خود و به واسطه دسته قابل تنظیمی که دارد می‌تواند فرآیند انتقال فشار را کنترل شده و در مواقع لزوم لحظه‌ای اعمال کنند.

کیت تست ACT

در جریان انجام بعضی از عمل‌های ویژه پزشکی که شایع‌ترین آنها عمل قلب باز می‌باشد، پزشک نیاز دارد میزان غلظت خون بیمار را در محدوده ی کنترل شده مشخصی نگه دارد. چرا که غلیظ شدن و یا رقیق شدن بیش از اندازه خون بیمار می‌تواند خسارات غیر قابل جبرانی را بوجود آورد. پزشکان با تزریق داروهایی مانند هپارین یا پروتامین میزان غلظت خون بیمار را تحت کنترل می‌گیرند.

تست‌های ACT که در طول هر عمل باید به دفعات مشخصی و در زمان های معلومی انجام شود، به پزشک کمک میکند تا با اطلاع از زمان دقیق انعقاد خون، بتواند نسبت به انتخاب داروی مورد نیاز با دوز مناسب برای رقیق تر و یا غلیظ تر کردن خون بیمار تصمیم درستی اتخاذ کنند.

همو کلیپس پلیمری

از هموکلیپس‌های پلیمری به طور معمول در طیف گسترده‌ای از عمل های درمانی مانند لاپاراسکوپی و لاپاراتومی برای انسداد و بستن ساختار های لوله‌ای شکل بدن استفاده می‌شود. این گیره‌های پلیمری که غیر قابل جذب، غیر رسانا، بی اثر و سازگار با CT اسکن و MRI است برای استفاده در بدن بیمار بی خطر هستند.

هموکلیپس‌های پلیمری معمولا دارای سه مدل بزرگ، متوسط و کوچک است که بسته به اندازه ساختار مورد نظر برای انسداد به تشخیص پزشک از مدل مناسب استفاده می شود. تفاوت رنگ در کارتریج های نگه دارنده ی این کلیپس ها به منظور ایجاد تمایز بین مدل‌ها ، مطابق با استاندارد های بین المللی ایجاد شده است.

حالا لنز دوربین را از سمت این تولیدات و شرکت دانش بنیان به سمت سازمان اوقاف بچرخانیم تا ببینیم هدف‌گذاری و چشم انداز آنها در شش ماهه دوم سال و ادامه مسیر چگونه است.

«سید حسن حجتی»، رئیس اداره امور مجامع و شرکت‌های وابسته به سازمان اوقاف در خصوص شرکت‌هایی که با سهامداری موقوفات اداره می شود، گفت: سازمان اوقاف زمانی که قرار شد با رویکرد اقتصاد مبتنی بر دانش فعالیت کند و از سیستم سنتی و اجاره داری خارج شود، با نگاه ایجاد اشتغال و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد زنجیره‌های مختلف فعالیت را آغاز و اقدام به رویکرد جدیدی کرد و با توجه به مولد سازی منابع خود که از موقوفات به دست می‌آمد، اقدام به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان کرد. 

به گفته وی، در این راه طرح‌ها به صورت طرح‌های  توجیهی، بیزینس پلن‌ها به سازمان اوقاف می‌آمد و تیم‌های کارشناسی مختلف، نشست‌هایی داشتند و این طرح‌ها را بررسی می‌کردند تا بازگشت سرمایه‌های این سرمایه گذاری‌ها و ایده‌ها را بررسی کنند، تا به صدور مجوز تاسیس شرکت با سهامداری موقوفات برسیم.

حجتی در ادامه با تاکید بر اینکه در این راستا موقوفاتی که قرار شد از منابع شان در شرکت ها سرمایه گذاری شود، اقدام به تاسیس شرکت می‌کردند، توضیح داد: باتوجه به اینکه بیش از چند ده میلیارد تومان در حوزه تجهیزاتی پزشکی ارزآوری در کشور وجود دارد، یکی از حوزه‌هایی که سازمان اوقاف روی آن دست گذاشت در حوزه تجهیزات پزشکی و سلامت بود. به همین دلیل هم شرکت‌هایی در این حوزه تاسیس شد. ما دو شرکت خیلی قدرتمند در این حوزه داریم (البته اخیراً 7-8 شرکت در این حوزه کار می‌کنند)، شرکت فناوران سلامت تپش، دانش سلامت کوثر، رناب و.... در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره امور مجامع و شرکت‌های وابسته به سازمان اوقاف افزود: ما از اینکه بتوانیم در بحث مولدسازی منابع حرکت کنیم، به دنبال این بودیم که اصلی‌ترین گذاره‌های سازمان اوقاف محقق شود، این سه گذاره عبارتند از حفظ عین که اصلی ترین وظیفه سازمان است. باید اصل موقوفات حفظ شود. مرحله دوم کسب منفعت است و مرحله سوم اجرای نیت است. خیلی از واقفان خیراندیش ما، وقف شان در حوزه درمان و سلامت بوده و می خواستند به بیماران و بی بضاعت‌ها کمک کنند. با این نگاه و رویکرد ما به بحث سلامت و تولید تجهیزات پزشکی ورود داشتیم. حتی بیماران این حوزه نیز شناسایی شدند.

حجتی ابراز داشت: گاهی یک شرکت می‌گوید من پولی برای سرمایه گذاری می‌خواهم. در مواردی هم شرکت منابعی مثل زمین می‌خواهد (برای تاسیس شرکت). ما باتوجه به منابعی که داریم در خدمت شرکت‌ها هستیم. ما مثلا زمین‌های کشاورزی داریم و شرکت‌های کشاورزی در حوزه تخصصی با دانش فنی در حوزه زنجیره غذایی سرمایه گذاری تاسیس کردیم. 

وی درباره اینکه قرارداد اوقاف با شرکت‌ها مدت دار است؟ گفت: تا زمانی که شرکت‌ها محصولی دارند به فعالیت اقدام می‌کنند. نگاهی که سازمان اوقاف و ریاست سازمان این است که شرکت‌ها طرح و توسعه فعالیت های خود را داشته باشند و نگاه ایشان به آینده است. یعنی تک محصولی نباشند، با متد روز جلو بروند. شاید محصولی که امروز تولید می‌شود در آینده از مد بیافتد. مخصوصا در حوزه پزشکی چرا که علم روزبه روز در حال رشد است و محصولات جدید می‌آید. شرکت‌ها با تکنولوژی روز جلو می‌روند و بعضا سرمایه گذاری‌ها با شرکت‌ها به روز است. 

وی در پاسخ به سوال آنا درباره چشم انداز پیش رو خاطر نشان کرد: یکی از حوزه‌هایی که ما در حال ورود هستیم، کاتالیزورهای خودروهاست، آنهم برای جلوگیری از آلایندگی وسایل نقلیه؛ ما تلاش داریم با ورود به این حوزه، سهم بسزایی در کاهش آلودگی شهر و کشورمان داشته باشیم. همچنین در حوزه درمان سرطان هم برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر