صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آنا بخوانید؛

مقایسه‌ای از دستمزد کارگران معدن در ایران و سایر کشورها/ معدن‌چی ایرانی بیمه هم ندارد

در مقایسه حقوق کارگران معدن در ایران با دیگر کشورها، مشخص است شرایط معیشتی معدن‌کاران بجز در کشورهای توسعه یافته، چندان مطلوب نیست.
کد خبر : 932819

به گزارش خبرنگارخبرگزاری آنا، سختی کار درمعدن با وجود شرایط خطرناک محیطی، آلودگی شدید فضای کار و همچنین کار طاقت فرسای فیزیکی بر کسی پوشیده نیست، اما حادثه دلخراش انفجار معدن در طبس و کشته شدن بش از ۵۰ معدنچی بهانه‌ای شد تا به بررسی شرایط کار در معدن‌های کشور و مقایسه آن با سایر کشور‌های صاحب نام بپردازیم.

مهندسان معدن در ایران از ۱۱ میلیون تا ۳۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و نسبت به کارگران سختی کار کمتری دارند، اما بازهم تمام عواقب کار در معدن متوجه آن هاست. اما کارگران معدن که گاهی حتی در عمق ۷۰۰ متری زمین مشغول کارند گاهی فقط ۸ میلیون پانصد هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند.

همچنین برخورد نزدیک با عوامل آلودگی محیطی مانند گرد و خاک و گرده ذغال در فضای بسته و همچنین کار سنگین جسمی در شرایط سخت نیز موجب تحمیل هزینه‌های درمان و سلامتی و فشار غیر مستقیم به معشیت کارگران می‌شود. این شرایط در حالی است که تولیدات معدنی با توجه به پتانسیل بالای کشور و معادن غنی، بعد از نفت و گاز می‌تواند بزرگترین عامل درآمدزا باشد.

دستمزد کار در معادن استرالیا

برای مقایسه کمی شرایط کارگران معدن به سراغ بررسی شرایط معدن‌کاران یک کشور صاحب نام در این حوزه یعنی استرالیا می‌رویم. در استرالیا سطح درآمد مهدنسان معدن در زمره بالاترین دستمزد‌ها قرار می‌گیرد و برخی از مهندسان حرفه‌ای تا ۱۷۰ هزار دلار استرالیا در سال حقوق میگیرند. شایان ذکر است که میانگین حقوق مهندسان معدن در این کشور ۱۲۵ هزار دلار (استرالیا) است.

اما کارگران معدن در این کشور نیز بالاترین دستمزد را در مقایسعه با دیگر کارگران دارند و سالانه رقمی در حدود ۱۳۸ هزار دلار استرالیایی حقوق می‌گیرند؛ در حالی که متوسط درآمد کارگران تمام وقت در این کشور بدون احتساب اضافه کار در حدود ۸۷ هزار دلار درسال است.

{$sepehr_key_2159}

شرایط کار در معادن ایالات متحده و آلمان

در آمریکا مهندسان معدن به طور متوسط ۱۲۴ هزار دلار (درسال) حقوق می‌گیرند و دستمزد حرفه ای‌ها به ۱۷۰ هزار دلار می‌رسد و تازه کاران نیز در حدود ۹۳ هزار دلار حقوق خواهند گرفت. اما دستمزد مهندسان معدن در آلمان کمی متفاوت‌تر بوده و به طور متوسط در حدود ۹۵ هزار یورو در سال حقوق می‌گیرند و دستمزد مهندسان حرفه‌ای در آلمان ۱۲۰ هزار یورو و تازه کاران ۶۰ هزار یورو خواهد بود. شایان ذکر است که تمامی مبالغ ذکر شده چه در ایالات متحده و چه در سطح اتحادیه اروپا درآمدی رو به بالا تلقی می‌شود، اما ممکن است با توجه به شرایط کار و ایالات محل کارگاه رقم دستمزد و شرایط کار متفاوت باشد.

حقوق کارگران در ایالات متحده با توجه به قوانین دوگانه ملی و ایالاتی این کشور بسیار متفاوت است، اما در ایالات ماساچوست به عنوان بالاترین دستمزد کارگران به طور متوسط سالانه ۶۶ هزار دلار و در نیوجرسی ۵۹ هزار دلار حقوق می‌گیرند. البته شایان ذکر است که کارگران در آمریکا نیز با توجه به هزینه‌های بالای زندگی و عوامل موثر بر حقوق و دستمزد به شدت تحت فشار بوده و معمولا زندگی آسانی ندارند.

اما در آلمان کارگران معدن به طور متوسط بیش از ۳.۹۹ هزار یورو در ماه دستمزد می‌گیرند و به عبارت دیگر حقوق کارگران کمی بیش از ۴۷ هزار یورو در ماه خواهد شد که این به معنای شرایطی معشیتی سخت و در مرز دستمزدی زندگی کردن است. شایان ذکر است شرایط شبکه بهداشت و درمان آلمان با وجود پیشرفته بودن بسیار کم ظرفیت و گران قیمت است و این موضوع عامل دیگری برای فشار بر معشیت فعالان صنعت پرآسیب معدن در این کشور است.

شرایط معدن کاران روسیه، ونزوئلا و برزیل

در روسیه حداقل حقوق کارگران حدود ۱۲ هزار و ۷۹۲ روبل است و معمولا کارگران در همین محدوده حقوق می‌گیرند، اما کار در مناطق دور افتاده یا نواحی سردسیر شمالی درآمد بیشتری را به همراه خواهد داشت. اما ونزوئلا شرایط کارگران بسیار عجیب است و در آمد کارگران به زحمت به خرید مایحتاج ماهیانه می‌رسد و تمامی کارگران رقمی در حدود ۴ دلار در ماه حقوق میگیرند، اما پاداش‌های دولتی به حدود ۷۰ دلار در ماه می‌رسد.

در برزیل، اما شرایط کار با وجود تورم و شرایط اقتصادی پیچیده این کشور کمی مطلوب‌تر است؛ اما همچنان بیکاری در این کشور بالا و در محدوده ۱۱ درصد است. دولت برزیل مبلغ ۶۷ هزار و ۸۹۰ دلار را به عنوان متوسط حقوق ماهانه ملی در نظر گرفته، اما معمولا درآمد کارگران بسیار از این مبالغ پایین‌تر است.

معدنچیان شرایط معیشتی سختی دارند

همانطور که آمار گویا بودند به جز در کشور‌های توسعه یافته در دیگر کشور‌ها نیز معدنچیان شرایط معیشتی سختی دارند، اما در ایران مشکلات کارگران معدن به مباحث حقوق و دستمزد خلاصه نمی‌شود؛ بسیاری از کارگران معدن ایرانی فاقد قرارداد مشخص بوده و به صورت روز مزد فعالیت می‌کنند. همچنین علی رغم قرار گرفتن کار در معدن در زمره مشاغل سخت و زیان آور بیمه شغلی متناسب و کامل برای این افراد واریز نمی‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر