صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۹ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
روانشناس ورزشی در گفت‌وگو با آنا:

تعارض منافع باعث مشکل بین مدیریت استقلال و نکونام است/ هوادار برای سمت درست ایستادن اطلاعات کافی ندارد

مشاور عالی باشگاه‌های لیگ برتری گفت: تعارض منافع میان مدیریت و کادرفنی تبدیل به انسجام منافع نشود استقلال نمی‌تواند نتیجه بگیرد.
کد خبر : 932705

رسول نظری در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، در مورد اینکه از دیدگاه روانشناسی ورزشی دلایل اختلافات زیادی که میان مدیریت و کادرفنی استقلال ایجاد شده و هواداران تیم را سردرگم کرده، اظهار کرد: بعد از آنکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به صورت خصولتی واگذار کردند، کنسرسیوم بانک شهر مالک پرسپولیس و هلدینگ خلیج فارس مالک استقلال شدند، اتفاقات مدیریتی شکل دیگری به خود گرفت. در ساختار هیئت مدیره‌ای باشگاه‌ها، مدیرعامل مجرب دستورات هیئت مدیره است. وقتی مدیرعامل باشگاه استقلال یا مشاور وی اظهارنظر‌هایی می‌کنند در واقع حرف هیئت مدیره را بر زبان آوردند، چون باشگاه ساختار حرفه‌ای به خود گرفته مگر مجوز آن صادر شده باشد.

هواداران بدون اطلاعات کافی دلزده می‌شوند

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در باشگاه استقلال افتاده تعارض منافع است. تعارضی که بین مدیریت و کادرفنی رخ داده است. نکونام سرمربی بوده که خصوصی سازی باشگاه استقلال اتفاق افتاده و باشگاه تحت مالکیت هلدینگ قرار گرفته است. عرف می‌گوید اگر سرمربی را نمی‌خواستید همان ابتدای فصل عذر او را می‌خواستید ولی وقتی به وی اعتماد شده، نیاز است که حیطه وظایف رعایت شود. در واقع تعارض منافع ایجاد نشود. سرمربی خود را نفر اول تیم در خصوص مسائل فنی می‌داند و هیئت مدیره و مدیرعامل هم می‌خواهند نفوذ کنند. در این میان هوادارانی که اطلاعات کافی ندارند دستخوش اتفاقات باشگاه قرار می‌گیرند و دچار دلزدگی می‌شوند. اصل تعارض منافع را در استقلال شاهد هستیم. هر شخصی که مسئول است به نوعی خودش را محق می‌داند. چون ساختار هیئت مدیره قوی‌تر از کادرفنی است، اعضای آن این اختیار را دارند تا در خصوص ادامه همکاری با یک سرمربی تصمیم‌گیری کنند.

تعارض منافع مدیریت و کادرفنی به سود استقلال نیست

این روانشناس ورزشی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در باشگاه استقلال به وقوع پیوسته و ادامه دارد، تعارض منافع است. این تعارض مشخصاً بین ساختار هیئت مدیره و سرمربی تیم بوده و به آنجایی بازمی‌گردد که سرمربی تیم فصل قبل بوده، در اواخر فصل باشگاه به هلدینگ واگذار شده و انتظارات طرفین از هم متفاوت است. عرف بین‌المللی می‌گوید اگر سرمربی تیم را برای فصل جدید نمی‌خواهید به وی اعلام کنید و با برگزاری جلسات این موضوع گفته شود. شاید هم توافق کنند و سرمربی برای فصل دوم باقی بماند. حالا که توافق کردند در همان اوائل فصل نباید اخباری منتشر شود که احتمال تغییر سرمربی رسانه‌ای گردد و چنین رخدادی مبتنی بر عدم شفافیت است. اصلی‌ترین مسئله باشگاه استقلال تعارض کادرفنی و بازیکنان با مدیریت است که این تعارض به سود استقلال نیست و هیئت مدیره با اتکا به حقی که برای تغییر سرمربی دارد وارد عمل می‌شود. سرمربیانی، چون جواد نکونام که شهرت دارند به هیچ وجه نمی‌پذیرند اقتدارشان اسیر مسائلی از این دست شود.

یکدستگی میان هواداران دیده نمی‌شود

وی یادآور شد: جواد نکونام وقتی تعارض منافع را می‌بیند حرف‌های خود را با هواداران می‌زند و انشقاق میان آنها ایجاد می‌شود. برای همین یکدستگی میان هواداران دیده نمی‌شود، چون سلایق متفاوت است. علاقه‌مندان به مرحوم ناصر حجازی، منصور پورحیدری، امیر قلعه‌نویی، فرهاد مجیدی و شخص جواد نکونام متفاوت هستند و برخی هم معتقدند سرمربی خارجی مؤثرتر است. همدلی میان هواداران شکل نمی‌گیرد و متعاقباً در حمایت هم پشتکار کامل نیست. به نظرم هیئت مدیره باشگاه منتظر است تا نتایج دربی و بازی با السد قطر مشخص شود تا بر اساس آن برای ادامه همکاری با نکونام تصمیم‌گیری کند. البته نگاه فنی می‌گوید در ابتدای فصل تیم انسجام لازم را ندارد و با گذشت زمان هماهنگی میان بازیکنان شکل می‌گیرد. نتیجه خوبی که استقلال در بازی نخست لیگ نخبگان برابر الغرافه گرفت هم به حضور شهریاری رئیس هیئت مدیره در تمرینات تیم باز می‌گردد که اثر خوبی داشت.

نکونام با اقتدار خود زیلیکیچ را نپذیرفت

نظری تصریح کرد: شهریاری باید به تصمیم نهایی برسد که با نکونام به عنوان سرمربی تیم ادامه همکاری دهد یا تصمیم دیگری گرفته شود. موضوع دیگر هم که قابل اثبات نیست به فضای دلالی در تیم‌های بزرگ برمی‌گردد که چنین افرادی تلاش می‌کنند تا افرادی که خودشان می‌خواهند سرمربی شود تا بازیکنان مورد نظرشان را به تیم‌های بزرگ بفرستند. نمونه آن زیلیکیچ که کیفیت فنی خوبی نداشت و نکونام از اقتدار خود استفاده کرد و این بازیکن بوسنیایی را در تیمش نپذیرفت. در مجموع تعارض منافع میان مدیریت و کادرفنی تا تبدیل به انسجام منافع نشود استقلال نمی‌تواند نتیجه بگیرد. هواداران هم برای آنکه سمت درست ماجرا بایستند باید داده و اطلاعات درستی داشته باشند که چنین موضوعی عمدتاً رخ نمی‌دهد. اگر شفافیت وجود داشته باشد استقلال از پیچ خطرناکی عبور می‌کند ولی ادامه اختلاف و ایجاد تعارض منافع به ضرر باشگاه و تیم خواهد بود.  

انتهای پیام/

ارسال نظر