دفاع مقدس از منظر سید شهیدان اهل قلم
خبرگزاری آنا- مجتبی جعفری؛ از دیدگاه شهید سیدمرتضی آوینی انقلاب اسلامی آغاز عصر بازگشت بشریت به اصل و فطرت خویش بوده، حقیقت قدسی در ذات این انقلاب وجود دارد و رهبر این انقلاب یک رهبر الهی است. جلوههای الهی بودن در سیما و سیره رهبران الهی این امت و پیروان راستین ایشان یعنی رزمندگان دفاع مقدس هویداست.
از نظر آوینی سنت خداوند درباره انقلابهای اسلامی پیامبران، یعنی امتحان و ابتلا در این انقلاب ضروری بوده به همین دلیل وجود میدان جنگ و معرکه ضرورت دارد؛ البته جنگ و جهاد در این میدان از سایر میدانهای جنگ متفاوت است.
آوینی معتقد بود حقیقتاً جنگ ما سرچشمه فرهنگ و ادب بوده، مؤلفههای جهاد فی سبیل الله در این جبهه وجود داشت. جبهه جنگ ما جبههای قدسی و الهی بود و مؤلفههای بارز آن ایمان به خداوند و حضور خالصانه بسیجیان بوده که در آن اصالت با تانک و مسلسل و سلاح نبود؛ بلکه تکیه بر ایمان و پیروی از ولایت بود.
شجاعت نیز در این میدان با شجاعت در سایر معرکهها متفاوت بود. شجاعت در معرکههای دیگر ریشه در نفس اماره دارد؛ اما شجاعت در جبهههای ما ریشه در ایمان و یقین داشت همانگونه که در روایات نبوی آمده است که اشجع الناس من غلب هواه.
آری رزمندگان بالاترین مبارزهها را با نفس داشتند. مردان جنگ بندهترین بندگان خدا بودند که به مقام خلیفهاللهی رسیدند. جبهههای دفاع مقدس اجتماع عرفان و حماسه بود. عارفانی بسیجی که راهی که عارفان نامدار دهها سال میپیمودند در کوتاهترین زمان می گذراندند.
شیطان حاکمیت خود را بر ضعف و ترس نهاده، رزمندگان جبهه حق این راز را کشف کردند و اجازه نفوذ ضعف و ترس را به خود ندادند. به همین دلیل همه جبههها پیروزی بود.
راوی روایت فتح همه حوادث جبهه را فتح میدانست؛ چراکه در اندیشه او جایی برای شکست وجود نداشت و تابلوی روبهروی او تابلوی قرآنی احدی الحسنیین بود که هیچ جایی برای شکست در آن تعریف نشده و امام راحل با این جمله که ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد احدی الحسنیین را برای امت خود تفسیر کرد.
آنچه بیان شد واقعیت دفاع مقدس است که تا کسی محرم اسرار الهی نشود آن را باور نخواهد کرد. امید است بتوانیم رهرو شهیدان و قدیسان این راه نورانی باشیم.
*مدیرکل فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان
انتهای پیام/