صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حسین علیزاده در پاسخ به آنا توضیح داد؛

ارتباط مجموعه دستگاه‌های موسیقی ایران و واحدهای دانشگاهی+ فیلم

حسین علیزاده، موسیقی‌دان، پژوهشگر و آهنگساز گفت: خیلی از مباحثی که در مجموعه دستگاه‌های موسیقی ایرانی مورد توجه قرار گرفته در دانشگاه هم مورد توجه است، منتها تکلیفشان مشخص نیست و یا آنگونه که باید در دانشگاه بدان‌ها توجه نشده است.
کد خبر : 932632

به گزارش خبرنگار آنا، حسین علیزاده، موسیقی‌دان، ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نوازنده تار و سه‌تار در حاشیه نشست رونمایی از آلبوم مجموعه دستگاه‌های موسیقی ایران در پاسخ به سوال آنا گفت: البته این مشخص است که دانشگاه سیستم خاص و روابط و ضوابط خاص خودش را دارد، اما به هرحال من خیلی سیستم فعلی‌شان را به لحاظ واحدهای درسی کنونی موسیقی قبول ندارم.

وی در ادامه افزود: اما آنالیز موسیقی دستگاهی یکی از واحدهاست که به تجزیه و تحلیل می‌پردازد، البته همان هم مطمئن نیستم که در حال حاضر باشد، بسط و گسترش گوشه‌ها هم در دانشگاه مدنظر است که مربوط به آهنگسازی می‌شود که ما هم در مجموعه همه تابلوها و الگوهای ملودیک را به صورت خلاصه و اصطلاحی اضافه کردیم. به نظر من هر یک از این گوشه‌ها می‌توانست یک سمفونی باشد.

علیزاده با اشاره به اینکه بسط و گسترش برای کسانی که کار تخصصی آهنگسازی می‌کنند ولی به موسیقی ایرانی احاطه ندارند، یک درس مشترک است، توضیح داد: به هرحال آهنگساز باید بسط و گسترش ایده‌های موسیقای را از گوشه‌ها بگیرد، چون گوشه‌ها خیلی مهم هستند، خیلی‌ها می‌گویند ردیف‌ها را گوش می‌دهند، ولی نمی‌توانند ارتباط آنها را پیدا کنند، حتی از  نظر آنالیزی هم مثل یک دستور زبان است که باید در سطح دانشگاهی واحدهایی برایش تعریف شود.

وی با تأکید براینکه جواب آواز هم همیشه در دروس بلاتکلیف بوده است، توضیح داد: وقتی جواب آواز خوانده می‌شود باید کاراکتر سازی هم حفظ و از مطلب دور نشد. این هم هیچ وقت آکادمیک آموزش داده نشده است و یک مسئله است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر