صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برمهانی در گفت‌وگو با آنا:

«هشت‌پا» چیزی از سریال‌های قدیمی تلویزیون کم ندارد/ چیدمان سریال‌های سیمافیلم تا پایان سال ۱۴۰۴

معاون سیما گفت: به نظرم سریال‌های پلیسی امروز ما چیزی از آثار سال‌های دور رسانه ملی کم ندارد و اگر آن‌ها را با هم مقایسه کنیم به این مسئله پی می‌بریم. منتها نوستالژی کاری می‌کند که کار‌های قدیمی را با اشتیاق بیشتری ببینیم.
کد خبر : 932572

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، با نگاهی به تولیدات خاطره‌انگیز تلویزیون در زمینه آثار نمایشی در طول دهه‌های گذشته، آثار مختلفی از ژانر‌های متفاوت نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، آثاری که هرکدام در زمان روی آنتن بودن مخاطبان فراوانی داشتند و به نوعی در ژانر خود پرچمدار محسوب می‌شوند.

ژانر پلیسی هم از آن دست آثار است که نمایندگان پروپاقرصی در میان سریال‌های موفق تلویزیونی دارد، آثاری که بعضا در زمان پخش جریان ساز شدند و حالا پس از چند دهه از اتمام پخش نیز، هنوز در خاطر جمعی تعداد زیادی از مخاطبان قدیمی تلویزیون جا خوش کرده‌اند.

«کارآگاه علوی»، «سرنخ»، «پلیس جوان»، «خواب و بیدار»، «تصمیم نهایی»، «دایره تردید»، «هوش سیاه»، «بی‌صدا فریاد کن»، «مزد ترس»، «کلانتر»، «میکائیل»، «گاندو» و... همگی آثاری هستند که هرکدام وقتی از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شدند، میلیون‌ها مخاطب را به سمت خود جذب می‌کردند و بازیگران مستعد زیادی را هم به تلویزیون و سینما معرفی کردند. در همین آثاری که از آنها نام برده شد بسیاری از ستاره‌های سینما و تئاتر در نقش دزد، یا پلیس بازی کردند و اکثراً هم بازی قابل قبولی داشتند.

باتوجه به روند آثار به نمایش درآمده از سیمافیلم در شبکه‌های یک و سه در طول ماه‌های اخیر، می‌توان به این نتیجه رسید که مرکز تولید آثار نمایشی رسانه ملی تلاش دارد آثاری در ژانر‌های مختلف را بسازد و صرفا به چند مدل آثار تاریخی، مناسبتی یا ملودرام دل نبندد. تازه‌ترین نمونه این آثار که چند روز پیش در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از آن رونمایی شد هم سریال «هشت پا» است، اثری به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی که از جدیدترین آثار سیما فیلم به حساب می‌آید.

سعید چنگیزیان و مینا وحید بازیگران اصلی سریال بیست قسمتی «هشت پا» هستند و طبق ادعای سازندگان اثر، این سریال صحنه‌های اکشن فراوان و خوبی دارد که با تکنولوژی‌ها روز عرصه سریال‌سازی، ساخته شده است.

 اما اینکه این اثر چطور می‌تواند با رقبای خود در شبکه نمایش خانگی (مثل سریال جدید «بازنده» که به تازگی قسمت اول آن با حضور ستارگان سینما پخش شد) و همینطور سریال‌های خارجی رقابت کند. به بهانه پخش این سریال در هفته نیروی انتظامی با محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی گفتگو کردیم.



برمهانی در رابطه با سریال پلیسی جدید سیما فیلم گفت: «هشت پا» یکی از آثار خوب صداوسیماست و چیزی که من از آن تا به امروز دیدم جزو کار‌های خوب ماست که با مشارکت نیروی انتظامی تولید شده است.

معاون سیما با اشاره به جریان‌سازی آثار قدیمی تلویزیون و عدم وجود این ویژگی در آثار جدید تلویزیون گفت: در این خصوص یک نکته جدی وجود دارد که باید به آن توجه کرد. زمانی که سریالی مثل «خواب و بیدار» از تلویزیون پخش می‌شد، رسماً می‌توان گفت که هیچ رقیب پلیسی دیگری برای این سریال وجود نداشت. اما امروز ما هوس می‌کنیم یک سریال پلیسی ببینیم، با یک سرچ ساده در اینترنت بهترین سریال روز دنیا در این ژانر را دانلود می‌کنیم و حتی اگر حوصله نداشته باشیم نسخه زیرنویس آن را ببینیم، می‌توانیم با کمی گشتن در سایت‌های فارسی زبان نسخه دوبله شده آن را هم پیدا کنیم. علاوه بر این در شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌ها نیز کار‌های این مدلی زیاد پخش می‌شود.

وی افزود: به نظرم سریال‌های پلیسی امروز ما چیزی از آثار سال‌های دور رسانه ملی کم ندارد و اگر آنها را با هم مقایسه کنیم به این مسئله پی می‌بریم. منتها نوستالژی کاری می‌کند که کار‌های قدیمی را با اشتیاق بیشتری ببینیم. در حالی که سریال‌های امروز ما چیزی از آن دوران کم ندارد. «هشت پا» هم به عنوان جدیدترین اثر این ژانر که چند روز دیگر پخش آن آغاز می‌شود در فضای رقابتی امروز تلویزیون و آثار خارجی و پلتفرم ها، اثر قابل دفاع و خوبی است.

برمهانی با اشاره به عملکرد سیما فیلم در ماه‌های اخیر و آثار در انتظار پخش تلویزیون هم عنوان کرد: ما تا پایان سال ۱۴۰۴ کنداکتور سریال‌هایمان را بسته‌ایم و می‌دانیم که قرار است کدام سریال در ماه‌های آتی از کدام شبکه پخش شود و این اتفاق خیلی خوب است. در حال حاضر ۱۴ سریال دوربین روشن داریم که این اتفاق خیلی خوبی است و این آمار جدا از آثار سیتکام است که برخی از آنها پخش شدند و با اقبال عمومی هم مواجه شدند.

وی افزود: خدارا شکر در این حوزه اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و امیدوارم بتوانیم با سرعت خوبی گونه‌های مختلف سریالی را با ترکیبی درست در جدول پخش قرار دهیم. یعنی اگر یک سریال پلیسی پخش می‌شود، بعد از آن یک اثر کمدی به نمایش گذاشته شود، بعد از آن یک ملودرام اجتماعی و در آخر هم اثری تاریخی تا به یک ترکیب درست برسیم.

معاون سیمای رسانه ملی در پایان سخنانش عنوان کرد: ما از این مرحله که سر‌یال‌ها به آنتن برسد عبور کردیم و حالا به دنبال این هستیم که ترکیبی خوب را برای نمایش آثار در جدول پخش تلویزیون داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر