صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
در گفت‌گو با آنا مطرح شد؛

بررسی چالش‌ خواب دانش‌آموزان/استفاده از تلفن‌همراه در ساعات پایانی شب ممنوع است

یک روانشناس کودک و نوجوان به برسی میزان و کیفیت خواب‌ دانش‌آموزان پرداخت و استفاده درست از وسایل الکترونیکی را یکی از موارد مهم دراین‌باره دانست.
کد خبر : 932478

به گزارش خبرگزاری آنا؛ یکی از معضلات و چالش‌های بسیار بزرگی که والدین در شروع سال تحصیلی با آن مواجه هستند، مسئله خواب دانش آموزان است. چراکه داشتن خواب کافی بر روی عملکرد تحصیلی و خلق و رفتار دانش آموزان تأثیر ویژه‌ای دارد لازم است درزمینهٔ خواب اطلاعات کافی در اختیار والدین قرار گیرد.

مهسا ساداتی متخصص روانشناسی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا ؛ بابیان اینکه یکی از سؤال‌های اصلی پدر و مادرها میزان خواب فرزندانشان است، گفت:میزان خواب هر دانش‌آموز ارتباط مستقیم با سن او دارد و میزان خواب کافی برای دانش آموزان پیش‌دبستانی بین 10 تا 13 ساعت، برای دانش آموزان دبستانی بین 9 تا 12 ساعت و برای نوجوانان 13 تا 18 ساله بین 8 تا 10 ساعت است. البته زمان‌های اعلام‌شده می‌تواند تا حد زیادی با ژنتیک فرد نیز در ارتباط باشد؛ به‌عنوان‌مثال والدینی که کم خواب‌تر هستند به‌احتمال‌زیاد این ویژگی در فرزندشان نیز وجود دارد.

{$sepehr_key_2077}

وی افزود: لازم است دانش‌آموزان دبستانی باید شب‌ها زودتر و رأس ساعت معینی به رختخواب رفته و برای خواب آماده شوند اما در نوجوانان معمولاً زمان خواب چالشی بزرگ بین خود و خانواده آن‌ها است و به دلیل اینکه هورمون خواب در نوجوانان دیرتر ترشح می‌شود آنان تمایل بیشتری به دیر خوابیدن دارند که این موضوع تا حدودی طبیعی است؛

ساداتی ادامه داد:  بنابراین والدین باید در تعیین زمان خواب، سن فرزندشان را در نظر بگیرند و آگاه باشند که وقتی فرزندشان به سن نوجوانی رسید ممکن است کمی دیرتر از گذشته برای خوابیدن آماده شود. همچنین در تابستان به دلیل اینکه بچه‌ها به مدرسه می‌روند طبیعتاً زمان خواب‌وبیداری آن‌ها به هم می‌ریزد، پس بهتر است برای اینکه در روزهای اول مدرسه دانش آموزان مشکلی در بیدار شدن به‌موقع نداشته باشند، والدین روزهای آخر تعطیلات را صرف مدیریت خواب فرزندانشان کنند و زمان خواب آن‌ها را کم‌کم به حالت ایده آل نزدیک کنند.

{$sepehr_key_2078}

متخصص روانشناسی کودک و نوجوان تأکید کرد: علاوه بر کمیت خواب، کیفیت خواب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اینکه دانش آموزان خواب خوب و باکیفیتی را تجربه کنند لازم است والدین برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای خواب فرزندانشان داشته باشند. اولین نکته‌ای که والدین باید به آن دقت کنند محیط خواب کودک است.

وی در خصوص محیط خواب دانش‌آموزان گفت: بهتر است والدین مكان مشخص و البته ثابتی را برای خواب فرزندشان در نظر بگیرند. همچنین لازم است محیط خواب دانش آموزان ازلحاظ دما مناسب بوده و فرد در آن کاملاً احساس راحتی و آرامش داشته باشد. 

ساداتی ادامه داد: زمانی که فرزند به رختخواب می‌رود جهت حفظ آرامش او سعی کنید تا حد ممکن فضای خانه آرام و خالی از هرگونه سروصدایی باشد تا کودک یا نوجوانتان خواب باکیفیت‌تری را تجربه کند.

خواب خوب باعث می‌شود فرزندتان دیرتر عصبانی شود و اضطراب کمتری در طول روز داشته‌ باشد

وی افزود: سعی کنید انجام تکالیف فرزندتان را به ساعات انتهایی شب موکول نکنید چون لازم است کودکان و نوجوانان ساعات قبل از خواب را با آرامش سپری کنند، همچنین در انتهای روز طبیعتاً از انرژی و توانایی آن‌ها کاسته می‌شود؛ بنابراین سعی کنید برای انجام تکالیف برنامه‌ریزی درستی داشته باشید؛ تا بعد از استراحت کوتاهی که معمولاً بچه‌ها پس از بازگشت از مدرسه دارند فرزندتان تکالیفش را انجام دهد.

روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه اگر فرزند شما نوجوان است سعی کنید با آرامش و صحبت کردن او را از بردن تلفن همراه به رختخواب منع کنید، تشریح کرد: برای فرزند خود توضیح دهید که استفاده از وسایل الکترونیکی در ساعات قبل از خواب می‌تواند از کیفیت خواب وی بکاهد. حتی کودکان نیز بهتر است حداقل دو ساعت قبل از خواب از استفاده از وسایل الکترونیکی پرهیز کنند. بهتر است درزمینهٔ استفاده از وسایل الکترونیکی خود والدین الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند. این را در نظر بگیرید که دانش‌آموزانی که در طول شب خواب بهتر و با کمیت و کیفیت بالاتری را تجربه می‌کنند در طول روز احساس خستگی کمتری دارند خلق بهتری دارند و کمتر تحریک‌پذیر هستند.

وی در پایان گفت: خوب ارتباط مستقیمی با حافظه و تمرکز دانش آموزان دارد و دانش‌آموزانی که از خواب کافی و باکیفیت برخوردار هستند، قطعاً در طول سال پیشرفت تحصیلی بهتری خواهند داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر