صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۲ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
حقایق نجومی ۳۶؛

سفر در زمان از طریق کرم‌چاله‌!

در فیلم‌ها و آثار علمی-تخیلی از کرم‌چاله اغلب به عنوان میانبرهایی برای سفر در کیهان یاد می‌شود. در حالی که این آثار سرگرم‌کننده است، اما شاید بتوان آنها را نسخه‌های ساده‌شده‌ای از علم واقعی قلمداد کرد!
کد خبر : 932369

به گزارش خبرگزاری آنا، کرم‌چاله مفهوم نظری جذابی در علم فیزیک به شمار می‌آید. وقتی دانشمندان از واژه کرم‌چاله استفاده می‌کنند منظورشان تونل‌هایی در فضا است که می‌تواند دو نقطه مجزا را به هم متصل کند و به عنوان یک میانبر در سراسر کیهان عمل کند.

ایده کرم‌چاله‌ها از نظریه نسبیت اینشتین می‌آید. این نظریه چگونگی ارتباط مکان و زمان را توضیح می‌دهد. بر اساس این نظریه، اجرام عظیمی مانند ستاره‌ها و سیارات می‌توانند فضا را خمیده کنند. یک کرم‌چاله با همین تعریف یک نسخه شدت‌یافته از این خمیدگی خواهد بود. این مفهوم می‌تواند تونلی ایجاد کند که دو مکان دوردست در فضا را به هم متصل کند.

{$sepehr_key_2071}

یک تکه کاغذ را تصور کنید. آن را از وسط تا کنید. آنگاه مدادی را از وسط یک لای کاغذ سوراخ کنید و از وسط لای دوم کاغذ رد کنید. این مثال به صورت مفهومی یک کرم‌چاله را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر دو نقطه روی کاغذ از هم دور هستند، اما مداد ارتباط مستقیمی بین شان ایجاد می‌کند و کرم‌چاله نیز در فضا این کار ا انجام می‌دهد.

با این حال، هنوز وجود کرم‌چاله‌ها ثابت نشده و دانشمندان در جهان هستی آن را پیدا نکرده اند و جنبه تئوری دارد. برخی از دانشمندان بر این باورند که اگر کرم‌چاله‌ها وجود داشته باشند، باید بسیار کوچک باشند. برخی دیگر فکر می‌کنند که ممکن است فقط برای کسری از ثانیه دوام بیاورند. این امر اگر صحیح باشد باعث می‌شود تشخیص آنها امکانپذیر نباشد.

اگر یک کرم‌چاله پایدار باشد، می‌توان به کهکشان‌های دوردست سفر کرد. سفری که ممکن است میلیون‌ها سال طول بکشد اما با یک سفینه و یک سوراخ فضا-زمان می‌تواند در چند لحظه اتفاق بیفتد! به همین دلیل است که مردم کرم‌چاله‌ها را بسیار هیجان‌انگیز می‌دانند و سوژه بسیاری از داستان‌های علمی-تخیلی بوده است. تصور کنید به راحتی بتوانید از سایر منظومه‌های ستاره ای بازدید کنید.

هر چند چالش‌هایی وجود دارد. یک مشکل این است که کرم‌چاله ممکن است برای اینکه باز بماند به چیزی به نام ماده نامتعارف (Exotic matter) نیاز داشته باشد. این ماده نوعی انرژی منفی خواهد داشت. دانشمندان هنوز در تلاشند تا بفهمند که آیا چنین ماده ای وجود دارد یا خیر. اگر می‌توانستیم آن را پیدا کنیم، شاید کرم‌چاله‌ها قابل تحقق بودند.

ایده سفر از طریق کرم‌چاله‌ها نیز سوالاتی را ایجاد می‌کند. اگر کسی بخواهد از یک سمت کرم‌چاله عبور کند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا از بخش دیگر بیرون می‌آید؟ آیا سفر در زمان امکان پذیر است؟  

در فرهنگ عامه از کرم‌چاله‌ها در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی زیاد می‌شنویم. آنها اغلب به عنوان میانبرهایی برای رفتن به بخش دیگری از کیهان شناخته می‌شوند. در حالی که این آثار می‌تواند سرگرم کننده باشد، اما ناممکن نیست که نسخه‌های ساده شده ای از علم واقعی نیز باشد.

کرم‌چاله‌ها می‌توانند طرز فکر ما را در مورد سفر در جهان تغییر دهند. اگرچه هنوز نتوانسته‌ایم کرم‌چاله‌ها پیدا کنیم، اما این ایده همچنان به دانشمندان و رویاپردازان الهام می‌بخشد. کسی چه می‌داند در آینده چه اکتشافاتی در انتظار ماست؟

انتهای پیام/

ارسال نظر