صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

۱۴ شاخصه تمدنی از نظر اسلام کدامند؟

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ۱۴ شاخصه تمدنی از نظر اسلام را تشریح کرد.
کد خبر : 932340

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام محمد حاجی‌زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی در نشست هم‌اندیشی تقریب مذاهب با موضوع شاخصه‌های سه مکتب اسلام متحجر، اسلام سکولار و اسلام اصیل که در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند برگزار شد با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر وحدت اسلامی اظهار کرد: هفته وحدت یادگار ارزشمند و ابتکار ارزنده‌ای است که در تاریخ ایران اسلامی ماندگار شد.

وی افزود: تقریب و وحدت هم در سیره پیامبر اسلام (ص) بوده و هم در قرآن کریم مورد تأکید ویژه قرار گرفته است.

۱۴ شاخصه تمدنی از نظر اسلام

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و کارشناس مسائل حوزه تقریب نیز به بیان شاخصه‌های مختلف تمدنی و مقایسه تمدن غرب و تمدن اسلام پرداخت و با معرفی کتب معتبر بین‌المللی در زمینه تمدن اسلام و غرب که به زبان‌های مختلف تألیف و یا ترجمه شده‌اند، چهار ویژگی مهم و شاخصه اصلی تمدن غرب را داشتن قانون و نظم، داشتن تکنولوژی و صنعت برای تأمین نیاز جامعه، رفاه اقتصادی و دموکراسی و مردم‌سالاری عنوان کرد و گفت: ازنظر اسلام چهار شاخصه فوق برای تمدن لازم بوده؛ اما کافی نیست.

حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی با برشمردن ۱۰ شاخصه تمدنی دیگر ازنظر اسلام (جهان‌بینی رئالیسم و واقعیت‌گرایی، هدفمند بودن، تجلی فضائل اخلاقی، کرامت انسانی، تحقق عدالت، حامیت قانون الهی، رهبری پیشوای صالح، استقلال، آرامش روحی و نشاط و شادابی جامعه، جهان‌وطنی و جهان‌شمولی) بیان کرد: شاخصه‌های تمدنی مشترک بین غرب و اسلام در دین اسلام جامع‌تر و کامل‌تر است و همچنین سابقه تاریخی بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه درباره قانون و نظم دین اسلام برای تمام شئون و مراحل زندگی انسان از قبل از تولد تا مرگ برنامه و قانون دارد در حالی که در تمدن غرب قانون‌های موجود مولد فساد و توحش است. نمونه بارزی از این توحش را می‌توان در کشتار مردم وطن‌دوست الجزایر به جرم مقابله با استعمار گری فرانسه دید که حتی پس از گذشت سال‌ها از این موضوع جمجمه ۱۶ هزار نفر از این مردم مبارز هنوز در موزه پاریس نگهداری شده و از آن به‌عنوان سند افتخار نیز یاد می‌شود.

زمانی با اشاره به برخی جنایاتی که درباره قتل دانشمندان غربی در قرون‌وسطی رخ داده، توضیح داد: در قرآن مبانی علمی زیادی وجود دارد که دانشمندان مختلف در تحقیقات خود به آن اشاره کرده‌اند. همچنین امام صادق (ع) شاگردان بیشماری تربیت کرده که ۴۰۰ رساله علمی نوشته‌اند.

هفته وحدت ابتکار هوشمندانه حضرت امام خمینی (ره) بود

دبیر تقریب مذاهب و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه هفته وحدت ابتکار هوشمندانه حضرت امام خمینی (ره) بود، عنوان کرد: این اقدام آثار و برکات ارزشمندی برای امت اسلامی داشت و هرچه بیشتر در این امر دقت کنیم ابعاد و اهمیت وحدت مذاهب و فرق اسلامی را بهتر درک می‌کنیم.

علیرضا عزیزی با اشاره به بازدید اعضای اتحادیه‌های شرق و جنوب کشور دانشگاه آزاد اسلامی کشور از کارخانه کویر تایر و نیز بازدید اعضای هیئت رئیسه و هیئت علمی خراسان جنوبی از معدن ذغال سنگ پروده طبس، مطرح کرد: این دو مجموعه بسیار بزرگ هر دو از دستاورد‌های ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند که با همت و کار مضاعف و روحیه جهادی«ما می‌توانیم» را اثبات کرده‌اند و امیدواریم با همکاری متقابل دانشگاه و این‌گونه مجموعه‌های عظیم صنعتی ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه را هرچه بهتر و بیشتر تقویت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر