صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سازمان فضایی اعلام کرد؛

استفاده از تصاویر ماهواره خیام برای تولید محصولات «ارتوفتو»

توافق نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح با موضوع استفاده از داده‌های ماهواره خیام برای تولید محصولات ارتوفتو و نقشه‌های پایه به روز شده امضا شد.
کد خبر : 932326

به گزارش خبرگزاری آنا، صبح امروز ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور حسن سالاریه، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران و امیر مجید فخری، معاون وزیر و رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح و مدیران دو مجموعه، توافق نامه همکاری در خصوص استفاده از داده‌های ماهواره خیام برای تولید، ذخیره سازی و ارائه تصاویر ارتوفتو و نقشه‌های پایه به روز شده امضا شد.

در این جلسه رئیس سازمان فضایی ایران ضمن عرض تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر مهر و رحمت (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) گفت: سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح یکی از مهمترین مجموعه‌های تخصصی و دارای زیرساخت‌های لازم برای تهیه نقشه‌های پوششی کشور است که همکاری مشترک و نزدیکی با سازمان فضایی ایران در حوزه توسعه کاربرد‌های داده‌های ماهواره‌ای دارد.

وی با تاکید بر اهمیت داده‌های ماهواره خیام افزود: داده‌های ماهواره خیام یک داده ارزشمند ملی است و با ایجاد ارزش افزوده بر روی این داده‌ها می‌توان بخش مهمی از نیاز‌های کشور در زمینه نقشه‌های پوششی و مورد نیاز کاربران را مرتفع کرد.

سالاریه با اشاره به اهمیت همکاری مشترک میان سازمان فضایی ایران و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: این همکاری مشترک میان سازمان و پژوهشگاه فضایی و سازمان جغرافیایی می‌تواند سرمنشا ارائه خدمات کاربردی و تاثیرگذار درکشور باشد و سازمان فضایی ایران آمادگی کامل دارد برای توسعه خدمات و کاربرد‌های داده‌های ماهواره‌ای و کمک به رفع نیاز‌های کشور در حوزه‌های مختلف همکاری نمابد.

همچنین در این نشست رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح با اشاره به همکاری‌های درخشان دو مجموعه در گذشته افزود: وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در هر سه رکن فناوری فضایی یعنی ساخت پرتابگر، ماهواره و دریافت، پردازش و بهره برداری از داده‌های ماهواره‌ای دارای زیرساخت و برنامه است و کل زنجیره ارزش در صنعت فضایی را حمایت و پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: این موافقتنامه برای بهره‌برداری از تصاویر ماهواره‌ای خیام مبادله می‌شود و طبق مفاد آن سازمان جغرافیایی تصاویر ماهواره‌ای خیام را پردازش می‌کند و محصولات متنوعی برای کاربرد‌های مختلف از جمله مدیریت بحران، محیط زیست، کشاورزی، عمرانی و ... را تولید و در اختیار کاربران در دولت و بخش خصوصی قرار خواهد داد.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح این همکاری را باعث ارتقاء دو مجموعه دانست و افزود: با همکاری و رویکرد سازنده‌ای که میان دو مجموعه شکل گرفته است، با یک برنامه راهبردی و مستمر، تلاش خواهیم کرد کمک‌های موثری به بخش‌های مختلف کشور داشته باشیم.

بنا بر این گزارش، طی این توافق نامه از تصاویر ماهواره خیام برای تولید محصول ارتوفتوی کل کشور و بهنگام سازی نقشه‌های ۱:۲۵۰۰۰ استفاده خواهد شد و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر