صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در اولین روز داوری نهایی جشنواره ملی موسیقی جوان

اردلان: جشنواره موسیقی جوان همچون یک رسانه است/ عندلیبی: نسل امروز موسیقی سنتی گوش نمی‌دهد

اولین روز داوری اجرا‌های هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش کمانچه و دف سه‌شنبه ۲۷ شهریور ماه در تالار رودکی آغاز شد.
کد خبر : 932277

به گزارش خبرگزاری آنا، در روز اول در بخش کمانچه، داوران متشکل از محمد مقدسی، داوود گنجه‌ای و هادی منتظری به تماشای اجرا‌ها نشستند و تک به تک سوای داوری نکات مهمی را به شرکت‌کنندگان منتقل کردند. در بخش دوم (ساز دف) داوران متشکل از فرزاد عندلیبی، پیمان صفوّتی، و عماد توحیدی اجرا‌های این بخش را داوری کردند و پس از اجرای مرحله نهایی فراخوان، آهنگی برای هر یک از نوازندگان پخش شد تا آنها را در بخش همراهی ساز محک بزنند.

حمیدرضا اردلان (دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان) درباره کیفیت شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره گفت: از قول استادان صاحب نام داور نقل می‌کنم؛ آنها از اجرا‌های روز نخست راضی بودند و می‌فرمودند نوازندگان کمانچه در این دوره پیشرفت چشمگیری کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیشرفت در کار جوانان وجود داشته، منتها مراقبت می‌خواهد و نیازمند آگاهى‌بخشى در تشخیص روش‌ها و متد‌های یادگیرى نوازندگی در موسیقی ردیف دستگاهی هستند. تعدادی از شرکت‌کنندگان ممکن است در شهرستان‌ها به مراجع موثق دسترسی نداشته باشند. جدا از این بحث، به طور کلی اجرا‌های روز نخست جشنواره نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان رشد پیدا کرده‌اند.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان همچون یک ارگان یا رسانه است که این انگیزه را در جوان‌ها ایجاد می‌کند تا به حرف و توصیه استادان و داور‌ها گوش بدهند.

اردلان گفت: در هر صورت مقایسه کیفیت امسال با سال‌های گذشته نیازمند تحقیق علمی است که به ما بگوید دقیقاً به چه صورت بوده است. اما اگر استنباط شخصی من را بخواهید، باید عرض کنم، می‌توانیم نسبت به دوره‌های گذشته شاهد رشد باشیم.

وی در پایان بر نقش جشنواره موسیقی جوان در پیشرفت جوان‌ها تأکید کرد و گفت: خود این جشنواره فرصت مغتنم و خوبی است که در حافظه جوانان ضبط می‌شود که اگر خوب تمرین کنند و بتوانند یک حد مناسبی را کسب کنند، جایی وجود دارد تا مورد قضاوت قرار بگیرند و از کسانی که مبرز و صاحب‌نام هستند یک تصدیقی دریافت کنند.

عندلیبی: نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمی‌دهد

فرزاد عندلیبی داور بخش دف هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره اجرا‌ها بیان کرد: ماهیت اصلی برگزاری جشنواره‌ها علاوه بر خودسازی یک خودسنجی است که فرد با حضور در آن خود را محک می‌زند. در واقع این خودشناسی از این روست تا افراد بتوانند خودشان را بشناسند و در برابر ناهنجاری‌ها و مسائل زندگی و درگیری‌های ذهنی خود شناخت پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز نام هر فردی را که آموزش می‌دهد استاد گذاشته‌اند، ادامه داد: متأسفانه آموزش‌های دف‌نوازی امروزه رصد نمی‌شود. هرکسی که آموزش می‌دهد را استاد می‌نامند. جشنواره ملی موسیقی جوان رویدادی است که با گرفتن آزمون از تک تک نوازندگان آنها را به سمت و سوی درستی هدایت می‌کند.

او درباره دف‌نوازی نیز بیان کرد: آن کوبشی که در دف‌نوازی وجود دارد به سمت اشتباهی هدایت شده و بیشتر به سمت شلوغ‌نوازی رفته است. نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمی‌دهند و درآهنگ‌هایی که برای همراهی پخش کردیم مشخص بود. نوازندگان جوان در ریتم‌های سنگین نمی‌توانند اجرای درستی داشته باشند. امروز همه به دنبال ریتم تند هستند و این خوب نیست. دف‌نوازی مسابقه نیست که هرکسی ریتم تندی داشته باشد برگزیده شود.

هفدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری حمیدرضا اردلان و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۲۷ شهریورماه تا ۵ مهرماه سال جاری در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر