صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۳ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
کلانتری تأکید کرد؛

از بازآرایی رشته‌های تحصیلی و بهینه‌سازی فضا تا اثرگذاری معلم در مدارس سما

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، کاربردی‌کردن و بازآرایی رشته‌های تحصیلی منطبق با نیاز‌های آموزشی و بر مدار آمایش را انتظار برحق از حوزه آموزشی برشمرد.
کد خبر : 932173

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حسین کلانتری خلیل‌آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در جمع اعضای هیئت علمی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی و مدیران مدارس سما با بیان اینکه دانشکده تعلیم و تربیت مانند سفره‌ای است که از مهد کودک آغاز، به مدارس الحاق و به دانشگاه ختم می‌شود به تبیین اهداف، برنامه‌های کلان، راهبرد‌های دانشگاه، تشریح و تحقق بودجه و هزینه‌های دانشگاه در امور جاری و ارتقای سطح علمی استادان پرداخت.

وی، گسترش فضای انقلابی، حفظ و تقویت کیان و بنیاد دانشگاه بر محور استادان قوی و مؤمن را از مطالبات رهبر معظم انقلاب از دانشگاه دانست و مطرح کرد: بر مبنای رعایت این اصول و رهنمود‌ها، دانشگاهی معتبر، قوی و همتراز با بهترین دانشگاه‌های دنیا در سطح ملی و بین‌المللی خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اضافه کرد: دانشگاه بر مبنای دستیابی به اهدافی شکل گرفته و مسیر رسیدن به این برنامه‌ها مشخص شده است، دانشگاه باید انقلابی، تمدن‌ساز، بافضیلت، مرجعیت‌ساز، اجتماعی و الهام‌بخش، با رویکرد حل مسئله و کارآفرینی بوده و در سایه‌ عفت و دین‌مداری، راهبرد‌های مختلفی را در حوزه‌های آموزش، پژوهش، مسائل اقتصادی و سبد درآمدی دانشگاه و توسعه کمّی و کیفی در سطح استان البرز دنبال کند.

کلانتری خلیل‌آباد، آموزش عمیق، کاربردی، فایده‌محور و پژوهش همراه با تولید دانش و فناوری، ایجاد محیط تربیتی فرهنگی و هویتی ارزش‌مدار و پویا با تکیه بر اثرگذاری معلم، استاد، مدیریت و خانواده، پایداری اقتصادی و تنوع سبد درآمدی دانشگاه همگام با بازمعماری واحد‌ها و مراکز و تأکید بر مأموریت‌گرایی را بخشی از این راهبرد‌ها دانست.

روند رو به رشد جذب دانشجو در دانشگاه آزاد البرز

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری و تلاش مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز از سال ۱۴۰۰ به بعد روند رو به رشدی در جذب دانشجو داشته‌ایم، به‌طوری که تعداد جمعیت دانشجویی دانشگاه در حال حاضر ۴۹ هزار و ۵۰۰ نفر است و برای سال پیش رو که از شهریورماه آغاز شده، جمعیت دانشجویی ۵۹ هزار نفر هدف‌گذاری و تعیین شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز تبیین کرد: همچنین در این بازه شکاف درآمد‌ها و هزینه‌های دانشگاه بیشتر شده و هزینه‌های دانشگاه در قیاس با سال‌های قبل به حداقل ممکن رسیده است.

کلانتری خلیل‌آباد توضیح داد: در حوزه‌های آموزشی و مهارتی، پژوهش و فناوری، دانشجویی و فرهنگی و حوزه توسعه و مدیریت دانشگاه اقدامات و فعالیت‌های بسیاری در راستای ارتقای دانشگاه در سطح استان و کشور صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: کاربردی کردن و بازآرایی رشته‌های تحصیلی منطبق با نیاز‌های آموزشی و بر مدار آمایش، مناسب‌سازی و کیفیت‌بخشی به فضا‌ها و تجهیزات آموزشی با تمرکز بر فناوری‌های نو و دیجیتال، بهینه‌سازی فضای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها برای رشد دانشجو، ارتقای استادان، بازآرایی نظام آموزشی با تأکید بر حوزه‌های دانش‌های میان‌رشته‌ای و دانشکده‌های موضوعی و به‌کارگیری دستیاران‌ آموزشی بخشی از انتظارات حوزه آموزشی و مهارتی دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اشاره به ضعف مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و بستر آموزش در مدارس وابسته به دانشگاه در سطح استان به ویژگی‌های مدارس سما پرداخت و تشریح کرد: ارزش‌محوری (اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش)، مهارت‌محوری، جامعیت داشتن (از کودکستان تا دانشگاه)، بهره‌وری، مردمی بودن به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد غیردولتی و الگو بودن بر مبنای الگو‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی از ویژگی‌های مدارس سماست.

کلانتری خلیل‌آباد، نظام یکپارچه تعلیم و تربیت از کودکی تا بزرگسالی را در پنج شکل مهدکودک، ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه، مدارس علوی و فاطمی را از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ مدارس سما برشمرد و رشد دانش‌آموزان در فضایی سالم را از نکات مهم و بارز این مدارس دانست که با استفاده از دبیران دیندار، کارآمد، متخصص، انقلابی، ولایتمدار، پیشتاز در صحنه‌های دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی قابل اجرا و دست‌یافتنی است.

ظرفیت مدارس سمای استان البرز افزایش یافت

وی با اشاره به عملکرد حوزه مدارس سما گفت: ظرفیت مدارس سمای استان البرز در سال ۱۴۰۰ جمعاً ۹۸۰ نفر بود که با تلاش و پشتکار فراوان اکنون نزدیک به ۲ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز در مدارس سمای استان البرز در حال تحصیل هستند و مقرر شده با توجه به کمبود سرانه آموزشی استان البرز که کمترین سرانه آموزشی در استان‌ها دارد با گسترش و راه‌اندازی مدارس و ارائه خدمات مطلوب آموزشی مشکلات را مرتفع کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اظهار کرد: راه‌اندازی چهار مدرسه در شهرستان‌های سطح استان و افزایش ظرفیت مدارس (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان)، راه‌اندازی مهد کودک و پانسیون مطالعاتی مهر تأییدی بر اقدامات یاد شده و تنها جزئی از اقدامات و عملکرد حوزه مدارس سما به شمار می‌رود.

کلانتری خلیل‌آباد همچنین راه‌اندازی سه مدرسه در هشتگرد (پیش‌دبستانی، ابتدایی پسرانه و ابتدایی دخترانه)، مدرسه متوسطه اول دخترانه، مرکز خلّاقیت‌های دانش‌آموزی با همکاری بازار نوآوری دانشگاه، مدارس معارف اسلامی، علوی، فاطمی و سعادت، مرکز رفع اختلال یادگیری و پژوهش سرای دانش‌آموزی، تأسیس هنرستان‌های مهارتی دخترانه و پسرانه و ... را از دیگر اقدامات و برنامه‌های پیش رو و توسعه‌ای در این حوزه عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر