صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تلفیق معماری قدیمی و جدید در بازار‌های سطح شهر

محمدرضا اسمعیلی‌پور گفت: قطعا بازار‌های قدیمی ایراداتی داشته که ما به سمت بازار‌های جدید تمایل پیدا کردیم. ولی در کل به دنبال این هستیم که تلفیقی از این دو سبک داشته باشیم به همین دلیل هم بازار‌های قدیمی بازسازی می‌شود.
کد خبر : 932170

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مهدی بختیاری‌زاده مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، اوایل شهریور در آیین افتتاح و بهره‌برداری از ۲ بازار میوه و تره‌بار بار شهرداری تهران در صدوچهلمین پویش امید و افتخار در محله‌های تهرانسر و کیانشهر، همزمان با اعلام این مسئله که تا پایان سال ۴٠ بازار در تهران احداث می‌شود، اعلام کرد که قرار است در مناطق ١٧ و ۵ شهرداری تهران بازار‌هایی با معماری خاص به سبک ایرانی-اسلامی ساخته شود.

در همین راستا محمدرضا اسمعیلی پور، معاون طرح، توسعه و امور فنی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران از تلاش این مجموعه برای به کارگیری نماد‌های معماری ایرانی- اسلامی در میادین و بازار‌های شهرداری تهران خبر داد.

این مقام مسئول چندی پیش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طبق تاکید مدیرعامل سازمان استفاده از نماد‌های معماری ایرانی- اسلامی در میادین و بازار‌های شهرداری تهران یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان در طرح توسعه و به‌سازی میادین و بازار‌های زیر نظر شهرداری تهران است؛ گفت: با توجه به اینکه بازار‌ها ساختمان‌هایی با حجم تردد زیاد بوده، در نتیجه یکی از مشکلات این مجموعه‌ها بالا بودن سرعت فرسودگی در آنهاست. بر همین اساس تلاش‌هایی برای بهبود، اصلاح معماری و همچنین بالا بردن سطح کیفی مصالح و نظارت بیشتر بر شیوه‌های ساخت آن‌ها شده است.

برای دسترسی با جدیدترین اخبار درخصوص بازار‌های جدید مناطق مختلف شهرداری تهران، با محمدرضا اسمعیلی پور گفت‌وگویی ترتیب دادیم که معاون طرح، توسعه و امور فنی سازمان مدیریت میادین میه و تره بار شهرداری، در این گفت‌گو اعلام کرد بازار شقایق در منطقه ۱۷ و بازار فدک در منطقه ۱۲ باتوجه به ویژگی‌هایی که داشتند با نماد‌های معماری ایرانی اسلامی آماده‌سازی شدند.

وی در رابطه با مراحل آماده‌سازی بازار‌های مختلف به خبرنگار آنا گفت: ما برای شروع یک حرکت باید ابتدا ظاهر و پوسته آن حرکت را طراحی و پیاده‌سازی کنیم. اینکه یک معماری با بافت منطقه همخوانی داشته و با اعتقادات مردم محله یکسان باشد. به عنوان مثال منطقه ۱۷ شهر تهران «دارالشهدا» است و مردم آنجا مذهبی هستند. در آنجا باید به این موارد دقت کرد. اما مثلا در بازار چراغی که زمین بزرگتری داشت کار‌ها را توسعه دادیم و این نماد‌ها را داخل بازار هم استفاده کردیم.

اسمعیلی پور درخصوص هنرمندان و معمارانی که در این زمینه سازمان را همراهی می‌کنند هم عنوان کرد: اصول کار بین همه معماران کشور یکسان است و مواردی مثل اینکه یک قوس، یا سنگ خاص برای کدام دوره از تاریخ است مشخص است. با این وجود ما مشاورین معماری در کنار خود داریم، اما هنوز به صورت تخصصی به سراغ معماری نرفتیم، ما به دنبال این هستیم که نتیجه کار را ببینیم. در حقیقت به دنبال تلفیق معماری اسلامی با شیوه بازار جدید هستیم. در معماری اسلامی بازار شبیه به یک سالن نیست. (چیزی که امروز در بازار‌ها می‌بینیم) شما در معماری سنتی سردر، چارسوق، هجره، دالان، گنبد و... می‌بنید که ما نمیتوانیم این موارد را در زمین‌های ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری بازار‌های امروز انجام دهیم به همین دلیل در بازار‌های کوچک صرفاً به تغییر پوسته و ظاهر کار بسنده می‌کنیم.

وی افزود:، اما در بازار چراغی، چون ۱۲۰۰ متر مربع زمین داریم و دستمان بازتر بود، شرایط برای طراحی و اجرای بیشتر فراهم بود. به همین دلیل هم در آنجا سالنی ایجاد کردیم، بیرون آن باغ_راه طراحی شد، در محوطه آبنما قرار گرفت و مردم بعد از گذشتن از یک رواق وارد بازاری می‌شوند. قطعا ما اگر زمین‌های بهتری داشته باشیم و استقبال مردم را از این شیوه ببینیم، این سبک را توسعه می‌دهیم.

معاون سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران عنوان کرد: قطعا بازار‌های قدیمی ایراداتی داشته که ما میل پیدا کردیم به سمت بازار‌های جدید برویم. ولی در کل به دنبال این هستیم که تلفیقی از این دو سبک داشته باشیم به همین دلیل هم در بازار‌های جدید که بازسازی می‌شود پوسته معماری اسلامی است و داخل سراسر سرامیک است. باید به آرامی این را جا انداخت و چیزی بین این دو سبک پیدا کرد. ما می‌توانیم براساس بافت مناطق کارمان را انجام دهیم. مثلا در منطقه ۱۲ فقر زمین داریم، اما در مناطق ۱۹ و ۲۲ که رو به رشد هستند برنامه‌های ویژه‌ای در نظر داریم.

وی در پایان سخنانش با اشاره به بازخورد مثبت این طرح از سمت مردم گفت: این روند جدید یک حرکت است که بازخورد‌های خوبی از سمت مردم داشته است. شهروندان بعضاً از معماری‌های درهم ریخته پایتخت خسته شدند، طراحی‌هایی که طبق آن هر ساختمان به یک شکل متفاوت است، یکی با نمای گرانیت، یکی کامپوزیت و دیگری نمایی متفاوت و این فضایی درهم ریخته را به وجود می‌آورد. ما باید به آرامی برگردیم وسنت‌هایمان را احیا کنیم. این یک حرکت است و قطعا اگر ببینیم این استقبال ادامه دارد از طراح‌های قابل‌تری برای بازار‌های دیگر مناطق استفاده می‌کنیم. مثلا در شهر ری یک زمین ۱۰۰۰ متری داریم که پوسته آن آجرنمای سه سانتی است و ما برای طراحی آن قطعا از رواق‌های حرم عبدالعظیم حسنی (ع) الهام می‌گیریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر