صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۱۹ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳

بیانیه پایانی هفتاد و پنجمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

بیانیه پایانی هفتاد و پنجمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از سوی معاون دانشجویی و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم قرائت شد.
کد خبر : 932029

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجلاس معاونان دانشجویی دانشگاه‌های کشور امروز (دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳) با حضور سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و سایر مسئولان در سالن شهید رئیسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در اختتامیه این همایش، سعید حبیبا، معاون دانشجویی وزارت علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان  بیانیه پایانی هفتاد و پنجمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را قرائت کرد.

با تبریک میلاد پر برکت پیامبر خاتم (ص)، آغاز هفته دفاع مقدس و بزرگداشت یاد و خاطره شهدای راستین هشت سال دفاع مقدس، با عنایت به آغاز به کار دولت چهاردهم و بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز سال تحصیلی انتظار می‌رود که بار دیگر شورونشاط علمی و فرهنگی در دانشگاه‌ها گسترده‌تر شده و روح تتبع علمی و پژوهشی

به کالبد مراکز آموزش عالی بیش‌ازپیش تزریق شود. در این شرایط، لازمه حضور قوی و مؤثر معاونت‌های دانشجویی در خط مقدم تأمین زیست سالم دانشجویان، حمایت کامل و جامع روسای محترم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، حوزه‌های مختلف سازمان امور دانشجویان، معاونت‌های محترم وزارت عتف و سایر ارکان دولت محترم خصوصاً سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، شهرداری‌ها و... را می‌طلبد.

در این راستا در هفتاد و پنجمین نشست سراسری معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، موارد ذیل مورد تأکید ویژه قرار گرفت:

۱ _ به فرموده امام امت (ره) دانشگاه، مبدأ همه تحولات است؛ بنابراین دانشگاه‌ها به عنوان مراکز اصلی تعلیم و تربیت، تولید علم و جنبش نرم‌افزاری وظایف خطیری بر عهده دارند؛ اما متأسفانه مشکلات عدیده مالی باعث شده بخش زیادی از همت و انرژی مسئولان دانشگاه‌ها معطوف به حل این مشکلات و رفع کسری بودجه شدی دی شده که  گریبان گیر آن‌هاست. وضعیت مذکور اقتضا دارد که مسئولان ارشد دولت به‌ویژه سازمان برنامه‌وبودجه‌ی کشور به این میدان ورود مؤثر کند. در غیر این صورت دانشگاه‌ها برای تداوم مأموریت‌های محوله دچار مخاطرات جدی  به‌خصوص در حوزه تغذیه و خوابگاه و سایر امور حوزه دانشجویی خواهند شد.

2 _ تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و همچنین الزامات ناشی از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باعث شده تا در سطح دانشگاه‌ها و معاونت‌های دانشجویی شاهد تحرک در پیگیری احداث خوابگاه‌های متأهلی باشیم. بسیاری از دانشگاه‌ها این پروژه‌ها را آغاز کرده‌اند، ولی دغدغه جدی برای اتمام و بهره‌برداری از آنها را در اسرع وقت دارند. نگرانی جدی وجود دارد که در صورت عدم تخصیص منابع کافی، بسیاری از این خوابگاه‌ها در شرایط جمعیتی کنونی به بهره‌برداری نرسیده و سرنوشت این پروژه‌ها نیز به سرنوشت ده‌ها پروژه نیمه‌تمام  دچار خواهد شد. لذا حمایت عملی از جوانی جمعیت اقتضاء دارد که دولت ورود ممتازی به موضوع نهضت احداث خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه‌های کشور داشته باشد.

3 _ با عنایت به استفاده حدود ۲۲۰ هزار دانشجو از فضاهای خوابگاهی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور و فرسوده بودن تعداد زیادی از آن‌ها، نوسازی و بهسازی ساختمان‌ها، تأسیسات و تجهیزات آنها امری فوری و حیاتی است. لذا درخواست دارد که مقامات مسئول در وزارت عتف و سازمان‌های مرتبط به موضوع تأمین اعتبارات لازم برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها، نگاه ویژه داشته باشند.

4 _ تجربه انباشته سال‌های اخیر در دولت‌های مختلف نشان می‌دهد بخش بزرگی از مسائل و چالش‌های پیش روی  معاونت‌های دانشجویی به عدم استقلال مالی آنها مرتبط است. منابع مالی تغذیه و خوابگاه صرفاً باید در همین موارد هزینه شود و لا غیر. لذا به‌طورجدی درخواست می‌شود با توجه به‌سرعت و میزان افزایش هزینه‌های این حوزه، مسئولین وزارت عتف و سازمان برنامه‌وبودجه نسبت به استقلال مالی معاونت‌های دانشجویی اقدام عاجل به عمل آورند.

5_ درگیر بودن دانشجویان با تبعات ناشی از بیماری کرونا در سال‌های گذشته، آسیب‌های جدی به آرامش روحی و روانی تعداد قابل توجهی از آنان وارد نموده است. برای جبران بخشی از این لطمات، حمایت ویژه از مراکز مشاوره و سلامت و سبک زندگی دانشگاه‌ها به لحاظ ساختاری، تأمین مالی و نیروی انسانی، یک ضرورت جدی و غیرقابل‌انکار است.

6 _ وحدت رویه در حوزه دانشجویی به‌ویژه در شوراهای انضباطی و کمیسیون‌های موارد خاص امری ضروری برای دانشگاه‌های کشور است. لذا از مدیران محترم سازمان امور دانشجویان تقاضا می‌شود با رویکرد توانمندسازی نسبت به برگزاری جلسات آموزشی برای مدیران ادارات حوزه دانشجویی و همچنین کارشناسان، اعضای شوراهای انضباطی و کمیسیون موارد خاص اقدام کند.

7_ با توجه به اهمیت جذب دانشجویان بین‌الملل و گسترش مرجعیت علمی کشور و تقویت گفتمان جبهه مقاومت در حوزه علم و دانش و در راستای سیاست‌های دولت محترم به منظور ارتقاء دیپلماسی علمی و ارائه خدمات مناسب و بهبود شرایط آنها در دانشگاه‌ها مورد تأکید معاونان دانشجویی سراسر کشور است.

درعین‌حال از مدیران محترم سازمان امور دانشجویان انتظار می‌رود نسبت به اصلاح و ارتقای فرآیند جذب و ارائه خدمات لام فرهنگی و رفاهی به دانشجویان غیرایرانی اقدام نماید. برای تحقق این امر تنظیم برنامه عملیاتی ماده 92 فصل 20 قانون برنامه هفتم پیشرفت با همکاری دانشگاه‌های سراسر کشور مورد تأکید است.

8_ پویایی، نشاط و امیدآفرینی در بین دانشجویان در شرایط کنونی از اهمیت بسزایی برخوردار است و نقش  حوزه‌های تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها در ایجاد و تقویت این روحیه بی‌بدیل است؛ بنابراین حمایت حداکثری از برنامه‌ها و مراکز تربیت‌بدنی در قالب تأمین بودجه کافی جهت تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام دانشگاه‌ها، بازسازی و نوسازی سالن‌ها و ابنیه ورزشی فرسوده دانشگاه‌ها از سوی سازمان برنامه‌وبودجه، حمایت همه‌جانبه روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از این مدیریت و تشکیل منظم شوراهای ورزش دانشگاه‌ها تأکید می‌شود.

9_ در راستای برنامه وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری برای امیدآفرینی در بین جوانان دانشجو و افزایش انگیزه و نشاط در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، سازمان امور دانشجویان رویدادهای انتخاب و معرفی دانشجویان سرآمد و المپیاد ورزش‌های فناورانه را برای مهر برنامه‌ریزی نموده است. لذا از روسای دانشگاه‌ها و معاونان دانشجویی انتظار می‌رود به جد این دو رویداد را راهبری کنند تا بخش زیادی از جوانان عزیز دانشجو از مزایای این دو رویداد بهره‌مند شوند.

10_ با عنایت به مشکلات و مسائل دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه، از روسا و مدیران دانشگاه‌ها انتظار می‌رود نسبت به اجرایی کردن دقیق ماده 62 قانون جامع ایثارگران در ارتباط با نقل‌وانتقال این عزیزان، اقدام کنند تا این دانشجویان با دغدغه کمتری نسبت به تحصیل اقدام کنند.

در پایان ضمن تشکر از زحمات و حمایت‌های سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویان، معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از روسای محترم دو نهاد یادشده درخواست دارد برای تحقق خواسته‌های فوق‌الذکر حداکثر مساعی خود را بیش‌ازپیش به کار گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر